Ämneslärare: Examensarbete i geografi 30 hp
Om kursen
Kursen utgör en ämnesdidaktisk fördjupning i ett ämne som ingår i ämneslärarexamen. Fördjupningen ska vila på både beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund.
Kursen består av fyra delkurser. Delkurserna 1 och 2 genomförs under andra halvan av en hösttermin, delkurserna 3 och 4 genomförs under andra halvan av en vårtermin.
Delkurs 1: Etiska aspekter och relevans, 3 hp
I denna delkurs behandlas etiska aspekter i utbildningsvetenskaplig forskning samt regler för hantering av personuppgifter, information och samtycke. Vidare diskuteras olika typer av studiers relevans och kunskapsbidrag till undervisningspraktiken ur olika perspektiv.
Delkurs 2: Forskningsöversikt och forskningsidé för en empirisk studie (12 hp)
I delkurs 2 ska den studerande ringa in ett ämnesdidaktiskt problemområde och utifrån detta sammanställa en bred forskningsöversikt om maximalt 10 000 ord och formulera en forskningsidé för en genomförbar empirisk studie. I delkursen belyses syftet med olika delar i en uppsats samt hur textens språk, struktur och argumentation bidrar till helheten.
Centrala aktiviteter är att söka, välja, läsa, sammanfatta och diskutera aktuell vetenskaplig och annan litteratur inom ett begränsat ämnesdidaktiskt problemområde samt att motivera valet utifrån relevans för det beskrivna området. Här ingår också att utifrån denna översikt presentera en övergripande forskningsidé som omfattar syfte och frågeställningar samt förslag på lämpliga metoder och teorier för en empirisk studie. Forskningsetiska aspekter av relevans för studien ska beskrivas.
Delkurs 3. Forskningsplan, 1,5 hp
I denna delkurs ska den studerande utarbeta en konkret forskningsplan. Planen ska omfatta relevanta delar av den forskningsöversikt och den teoretiska ram som presenterats i delkurs 2 vilka här ska kopplas till syfte och frågeställningar för en empirisk studie. I planen ingår vidare konkreta beskrivningar av metod och material samt beskrivning av hur etiska aspekter ska hanteras.
Delkurs 4. Genomförande och rapportering av en empirisk studie (13,5 hp)
I denna delkurs ska en empirisk studie genomföras där det ingår att samla in och analysera material. Denna studie ska rapporteras i en vetenskapligt utformad text om maximalt 10 000 ord där syfte och frågeställningar, metod och material, teori och forskningsbakgrund beskrivs samt resultat presenteras och diskuteras mot bakgrund i tidigare forskning och teori. Didaktiska implikationer av den egna studien ska diskuteras. I delkursen ingår också att granska medstudenters rapporter.
Denna kurs är en del av ett program
Den här kursen innehåller tillfällen som är en del av ett program på Umeå universitet. Du kan bara söka kursen om du går programmet. Information om ansökningstider och vad som gäller för dig får du från din institution.