Applikationsutveckling (Java) 7,5 hp
Om kursen
En applikation är ett mjukvarusystem som utför en specifik uppgift direkt åt slutanvändaren, till exempel en ordbehandlare eller en fotoredigerare. En traditionell applikation som exempelvis en ordbehandlare interagerar med slutanvändaren genom ett grafiskt användargränssnitt baserat på fönster, ikoner, menyer och pekare. En applikation reagerar på händelser i form av musklick, tangentbordstryckningar, tidssignaler, etc; programflödet är händelsestyrt och trådar behöver användas för att säkerställa att applikationen förblir responsiv. Applikationer behöver också ladda, bearbeta och spara data lagrade i särskilda filformat. Eftersom en applikation är ett komplext system som ändras över tid i takt med att nya funktioner tillkommer, så ställs krav på att mjukvaran har en robust design som möjliggör att flera utvecklare samtidigt kan arbeta med olika delar.
Modul 1, teori, 3,0 hp
Här bygger studenten en konceptuell förståelse för objektorienterad applikationsutveckling, vilket förutsätter en förståelse för exempelvis händelsestyrd programmering, trådar och trådsäkerhet, grafiska användargränsnitt för skrivbordsapplikationer, strukturerad datalagring och designmönster.
Modul 2, praktik, 4,5 hp
Här övar studenten den programmeringsfärdighet som behövs för att utveckla applikationer. Teorin från modul 1 omsätts först till praktik genom ett antal mindre tematiska programmeringsuppgifter. Sedan konstruerar och implementerar studenterna en komplett applikation med ett grafiskt gränssnitt, trådar och händelsestyrd programmering. Programkoden hanteras i ett versionshanteringssystem (Git).