Att göra hållbar utveckling relevant i lärandemiljöer 7,5 hp
Om kursen
Denna kurs tar avstamp i skolans uppdrag kring hållbarhets- och klimatfrågor. Särskilt fokus läggs på barns och ungas perspektiv med syfte att undersöka hur uppdraget kan göras relevant och meningsfullt i lärandemiljöer. Kursen belyser hur klimat, miljö och hållbarhet föreställs, förhandlas och polariseras i olika sociala och kulturella sammanhang. Det handlar exempelvis om hur olika val i vardagen kan bidra till (o)hållbar utveckling. Kursen ger kulturvetenskapliga perspektiv och redskap att hitta sätt att hantera dessa komplexa och laddade frågor i lärandemiljöer. Den riktar sig till personer som studerar på lärarutbildningen eller arbetar inom lärandemiljöer, t.ex. grundskola, förskola och fritidshem.
Följande moduler ingår:
Modul 1: Kulturella perspektiv på hållbar utveckling (4,5 hp)
Cultural perspectives on sustainable development
Modulen inleds med en introduktion till kulturella perspektiv på hållbarhet och hållbar utveckling. Därefter utforskas frågor om hur hållbarhet och hållbar utveckling görs meningsfulla, dels utifrån barn och ungas perspektiv och dels i lärandemiljöer med avstamp i empiriska studier.
Modul 2: Egen fördjupning (3 hp)
Individual case
I kursens andra del får studenten fördjupa sig i hur frågor som rör hållbar utveckling kan göras relevanta i lärandemiljöer genom att utveckla en idé på ett lärandemoment som kan användas i den egna (framtida) undervisningsverksamheten.
Anmäl dig
Kontakta oss
Ditt meddelande går till Infocenter som ser till att det hamnar hos rätt person – så att du får ett så bra och relevant svar som möjligt.