Navigerat till

Att utveckla lärande i skola och vardag för elever med intellektuell funktionsnedsättning 15 hp

Om kursen

I kursens första modul Normer, värden och lärande i ett historiskt och nutida perspektiv, 7,5 hp, behandlas intellektuell funktionsnedsättning, samverkan med vårdnadshavare och olika professioner, den anpassade skolans styrdokument, speciallärarens uppdrag och lärmiljöns betydelse för elevers lärande och utveckling utifrån historiska, samhälleliga och specialpedagogiska perspektiv. Modulen behandlar även rättighetslagstiftning i relation till elevgruppen.
 
Den andra modulen Lärmiljö, inkludering och delaktighet 7,5 hp berör relationen mellan omsorg och lärande, aspekter av delaktighet och inkludering i skola och vardag i relation till aktuell forskning, teorier om lärande och undervisning samt hur samhälleliga processer och sociala kategorier såsom till exempel kön, etnicitet, social klass och sexualitet, möjliggör eller hindrar delaktighet och inkludering för personer med intellektuell funktionsnedsättning. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till kursens innehåll.

Denna kurs är en del av ett program

Den här kursen innehåller tillfällen som är en del av ett program på Umeå universitet. Du kan bara söka kursen om du går programmet. Information om ansökningstider och vad som gäller för dig får du från din institution.

Läs om att välja kurs inom program

Anmäl dig

Kontakta oss

Ditt meddelande går till Infocenter som ser till att det hamnar hos rätt person – så att du får ett så bra och relevant svar som möjligt.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR).

Nytt meddelande