Barn, unga och sociala medier 7,5 hp
Om kursen
I kursen genomförs fördjupande studier av samtidens sociala medier och deras betydelser för barns och ungas sociala liv och lärande – i förhållande till förskolans och skolans pedagogiska praktik. Därtill studeras sociala mediers betydelser i relation till kamratkulturer och demokratiska värden. I kursen problematiseras också professionella pedagogiska förhållningssätt till barn, unga och sociala medier. Även gällande styrdokument beaktas. Innehållet i kursen behandlas på vetenskaplig grund utifrån utbildningsvetenskapliga, medieteoretiska och socialkonstruktionistiska perspektiv.
Kursen är indelad i följande två moment:
Moment 1: Om barn, unga och sociala medier, 2,5 hp
[About Children, Youth, and Social Media 2.5 Credits]
I momentet behandlas sociala medier och deras betydelser för barn och unga. Detta innehåll problematiseras med vetenskaplig ansats i relation till barns och ungas sociala interaktioner och lärande, kamratkulturer men också i relation till demokratiska värden. I momentet diskuteras och problematiseras professionella pedagogiska förhållningssätt till sociala medier, men även gällande styrdokument. Momentets innehåll behandlas i relation till pedagogiska sammanhang som är relevanta för den studerande.
Moment 2: Vetenskaplig studie och rapport, 5 hp
[Scientific Study and Report, 5 Credits]
I momentet genomför den studerande en vetenskaplig studie som redovisas i form av en vetenskaplig rapport. Det vetenskapliga arbetet utformas med avseende på barn, unga i relation till sociala medier, sociala interaktioner och lärande. Studien ska också ha relevans för den studerandes pedagogiska sammanhang.
Anmäl dig
Kontakta oss
Ditt meddelande går till Infocenter som ser till att det hamnar hos rätt person – så att du får ett så bra och relevant svar som möjligt.