Barn, unga och sociala medier i lärmiljöer 7,5 hp
Om kursen
I kursen genomförs grundläggande studier av vad barn och ungas användning av samtidens sociala medier kan betyda för deras sociala sammanhang och lärande. Detta behandlas på vetenskaplig grund och i förhållande till digital kompetens och lärande i förskola och skola, men uppmärksammas också i ett bredare samhällsperspektiv. Förskolans och skolans dubbla uppdrag att arbeta med både kunskap och demokratiska värden problematiseras i relation till sociala medier. I kursen behandlas även styrdokument och aktuell lagstiftning.
Kursen är indelad i följande två moduler:
Modul 1: Om barn och ungas användning av sociala medier, 4 hp
[About Children and Youth's use of Social Media, 4 Credits]
Modulen handlar om barns och ungas användning av samtidens sociala medier. Detta behandlas i förhållande till digital kompetens och lärande, det dubbla kunskaps- och demokratiuppdraget i förskola och skola, men också i med avseende på samhällets digitalisering. Styrdokument och aktuell lagstiftning berörs kortfattat. Modulens innehåll studeras med problematiserande ansats, på vetenskaplig grund och utifrån pedagogiska sammanhang som är relevanta för den studerande.
Modul 2: Vetenskaplig studie och rapport, 3,5 hp
[Scientific Study and Report, 3,5 Credits]
I modulen genomför den studerande ett mindre vetenskapligt studie inom området som redovisas i form av en skriftlig rapport. Det vetenskapliga arbetet utformas med avseende på barn och ungas användning av sociala medier, digitala kompetens, lärande och demokratiska värden. Studien ska också ha relevans för den studerandes pedagogiska sammanhang.
Anmäl dig
Kontakta oss
Ditt meddelande går till Infocenter som ser till att det hamnar hos rätt person – så att du får ett så bra och relevant svar som möjligt.