Bedömning för lärande i förskolan (UK) 10 hp
Om kursen
Moment 1: Formativ praktik och motivation, 6 hp
I momentet behandlas formativa bedömningar vars syfte är att utveckla förskolans verksamhet för att stödja barns lärande och utveckling. I momentet ingår på vilket sätt information om barns lärande och utveckling kontinuerligt kan samlas in, tolkas, analyseras och användas för formativa syften. Momentet innehåller även motivationsteorier och hur kunskap om dessa kan användas i praktiken för att förstå och stödja barns motivation att lära och utvecklas. Vidare behandlas definitioner och tillämpning av kvalitetskriterier för bedömningar som kan ligga till grund för beslut om hur förskollärare kan stödja barns lärande och utveckling
Moment 2: Utveckling av verksamhet och samverkan, 4 hp
I momentet behandlas förskolans uppdrag att systematiskt och kontinuerligt följa upp, utvärdera och utveckla verksamheten i enlighet med målen i förskolans läroplan. Arbetet med att kvalitetssäkra och utvärdera verksamhet i förskolan bearbetas utifrån olika perspektiv. Hur barns utveckling och lärande kan följas, dokumenteras och analyseras i förhållande till verksamhetens mål som ett led i utvärderingen av förskolans kvalitet belyses. Där fokuseras särskilt analysen, med stöd i olika teoretiska perspektiv, och hur verksamheten utifrån den kan utvecklas. Dessutom behandlas hur barns lärande och utveckling kan kommuniceras med vårdnadshavare, och olika utvecklingssamtalsunderlag diskuteras med avseende på detta. Momentet belyser också sekretessreglerna och hur sekretessbrytande regler kan möjliggöra samverkan med förskoleklass, fritidshem, skola och socialtjänst.
Denna kurs är en del av ett program
Den här kursen innehåller tillfällen som är en del av ett program på Umeå universitet. Du kan bara söka kursen om du går programmet. Information om ansökningstider och vad som gäller för dig får du från din institution.
Anmäl dig
Kontakta oss
Ditt meddelande går till Infocenter som ser till att det hamnar hos rätt person – så att du får ett så bra och relevant svar som möjligt.