Navigerat till

Business Development and Supply Chain Management D 30 hp

Om kursen

Kursen är avsedd för studenter som vill bli entreprenörer, chefer eller projektledare med inriktning mot (internationell) affärsutveckling. Kurser ger fördjupad teoretisk och praktisk kunskap om strategi, innovation, entreprenörskap, nätverkande och affärstillväxt, och samtidigt integreras internationaliserings- och hållbarhetsaspekter systematiskt.  Syftet är att  utveckla kunskap och förmågor för att agera på affärsmöjligheter och samhälleliga möjligheter, behov och utmaningar för att utveckla framgångsrika verksamheter och innovationer i en global och föränderlig affärsmiljö.

Kursövergripande förväntat studieresultat:

  • muntligt och skriftligt kunna kommunicera för kursen centrala begrepp på engelska (gäller moment 1-3)

Kursen består av fyra moment som vidare kommer att beskrivas nedan:
Moment 1. Strategiskt perspektiv, 7.5 hp
Moment 2. Leda nätverk och internationalisering, 7,5 hp
Moment 3. Entreprenörskap och affärstillväxt, 7.5 hp
Moment 4. Supply Chain Management II, 7,5 hp

Moment 1. Strategiska perspektiv, 7,5 hp
Momentet belyser nyckelfrågor för organisationer i en globaliserad värld. Studenterna kommer att tillägna sig en interdisciplinär förståelse för den miljö där företag bedriver sin verksamhet och hur denna kontext påverkas av olika händelser och processer. Alternativa teoretiska perspektiv på strategi presenteras för att ge en allsidig plattform för kommande moment. Studenterna tränas i strategiskt tänkande både utifrån interna och externa perspektiv. Momentet integrerar teoretiska insikter med praktiska tillämpningar i en lärandemiljö som kännetecknas av aktivt deltagande, både individuellt och i grupp. Under momentet tränas studenterna i att göra strategiska analyser, identifiera handlingsalternativ, och rekommendera lämpliga lösningar som är grundade i litteraturen såväl som genomförbara. Under momentet blir studenterna också introducerade till metoder för arbete i internationella team och ett akademiskt förhållningssätt, t.ex. referensteknik eller hur man undviker plagiat och fusk.

Förväntade studieresultat
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • beskriva och analysera fundamenten i strategi och strategiska perspektiv.
  • föreslå lösningar för att hantera interna och externa strategiska utmaningar och svårigheter.
  • föreslå lämpliga strategier för att hantera viktiga dilemman vad gäller, till exempel, innovationer, produkter, processer, organisationen, marknadsföring och affärsmodeller.
  • kritiskt reflektera över konsekvenserna av strategiska val och bedöma behov av att se över och utveckla organisatoriska förmågor och organisationens kunskapsbas.
  • förstå och kunna tillämpa ett akademiskt förhållningssätt för att undvika plagiat i akademiska arbeten. 

Undervisningens uppläggning
Utöver föreläsningar och gästföreläsningar stöds lärandet genom case och fallseminarier. Momentet består till stor del av självstudier av anvisade bokkapitel, artiklar, handouts och fallstudiematerial. Modulen innehåller även en betydande del grupparbete. De fallrelaterade grupparbetena kommer att genomföras i grupper med såväl muntlig som skriftlig presentation. Under modulen blir studenterna introducerade till ett akademiskt förhållningssätt, till exempel hur plagiat och fusk undviks samt referenshantering.

Examination
Examinationen utgörs av case-rapporter, en skriftlig individuell salstentamen och en individuell datorbaserad examination om plagiat och referenshantering. Case-rapporterna utförs i grupp och den skriftliga tentamen är individuell. Närvaro vid case-seminarierna är obligatorisk och är därmed ett krav för att bli godkänd på momentet. Godkänt betyg krävs för varje examination. Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska.  Se även examination för hela kursen nedan

Moment 2. Leda nätverk och internationalisering, 7,5 hp
I den internationella affärsmiljön möter organisationer konkurrens från både etablerade aktörer och nya aktörer vilket innebär att chefer och ledare måste utforma strategier för att samarbeta såväl som att konkurrera. Detta moment fokuserar på hur företag kan utveckla affärsmässiga förmågor kopplade till internationalisering, olika typer av affärsrelationer samt nätverkande. Detta omfattar att bygga, underhålla och stödja företag med olika former av internationaliseringsverksamhet, joint ventures, allianser och nätverk, i en komplex omvärld. Studenterna kommer att analysera och utveckla strategier för internationalisering och nätverksrelationer genom fallstudier.

Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment skall den studerande kunna:

  • förklara relationen mellan entreprenörskap, nätverkande, internationalisering och affärsutveckling.
  • analysera och tolka dynamiska strukturer och processer för internationell affärsutveckling.
  • utvärdera företags strategier för internationell verksamhet och nätverkande
  • utveckla handlingsplaner och rekommendationer i syfte att stödja affärsutvecklande aktiviteter
  • identifiera strategiska och etiska aspekter på nätverkande och internationaliseringsprocesser.

Undervisningens uppläggning
Genom föreläsningar, seminarier och inläsning av litteraturen utvecklar studenterna en konceptuell förståelse för fältet. Förmågan att analysera verkliga affärsproblem och att integrera olika modeller och perspektiv för att lösa dessa utvecklas genom olika lärandemetoder såsom fallstudier och verksamhetsgranskningar.  Granskningen av verksamheter hjälper studenterna att integrera konceptuell förståelse med strukturer och processer hos verkliga företag.  

Examination
Examinationen består av seminarier, en skriftlig gruppuppgift, samt en individuell skriftlig salstentamen. Godkänt krävs för varje examination. Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska. Se även examination för hela kursen nedan.
 
Moment 3. Entreprenörskap och affärstillväxt 7.5 hp
En viktig utmaning för nystartade och etablerade företag är att bibehålla entreprenörsandan och att skapa tillväxt. Momentet behandlar olika perspektiv på tillväxt i små och medelstora företag och dessutom berörs skillnaden mellan en entreprenöriell orientering och en mer traditionell småföretagsorientering. Under momentet kommer studenterna analysera entreprenörskap och hur professionella investerare uppfattar tillväxt hos nyetablerade företag. Momentets huvudteman är (i) teoretiska perspektiv på entreprenörskap och dess kopplingar till företagstillväxt, (ii) egenskaper och aspekter kopplade till motivation, risktagande och viljan att växa för entreprenörskap (iii) entreprenöriella strategier (iv) företagstillväxt i kontext samt (v) riskkapital och finansiella utmaningar. Litteraturen täcker dessa teman och kopplar dem till företag. Under momentet arbetar studenterna med case relaterade till dessa nämnda teman och utvecklar lösningar för de frågor och problem som beskrivs i fallen.

Förväntade studieresultat

  • Efter genomgånget moment skall en studerande kunna
  • tillämpa teoretisk kunskap för att identifiera och utvärdera utmaningar i samband med, och etiska konsekvenser av, företagstillväxt
  • analysera drivkrafter för företagstillväxt och utveckla strategier för nya företagsutveckling
  • analysera hur investerare utvärderar affärstillväxt och hur institutionell intervention påverkar mindre företagstillväxt
  • föreslå lösningar för att vända entreprenöriella företag i kris
  • tillämpa beslutfattande hos investerare för att utvärdera och förnya entreprenöriella företag.

Undervisningens uppläggning
Lärandet stöds genom föreläsningar och seminarier som tillämpas med en stor betoning på studenternas aktiviteter, såväl muntligt som skriftligt genom olika uppgifter. Arbete i grupp är ett betydande inslag i momentet. Uppgifterna kommer att omfatta både praktiska analyser av tillväxtmöjligheter och vad som kan begränsa tillväxt på olika teman under kursen. Studenten förväntas delta aktivt både individuellt och genom arbete i grupp under seminarier och uppgifter, samt i skriftliga och muntliga presentationer.

Examination
Examinationen består av skriftliga gruppuppgifter samt en individuell muntlig tentamen. Godkänt krävs för varje examination. Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska. Se även examination för hela kursen nedan.

Moment 4. Supply Chain Management II, 7.5 hp
Supply chain management har utvecklats från ett operativt område, fokuserat på optimeringen av en organisations inkommande varuflöden, till ett område för strategisk hantering av logistiska system i en övergripande resursflödeskedja. Denna resursflödeskedja innehåller vanligtvis en mängd sammanlänkade organisationer lokalt, regionalt och globalt. Supply chain management II är en avancerad kurs om frågeställningar som kommer upp i planerandet av resursflöden, inte endast med avseende på den fokala organisationen utan även på övergripande industriella nätverk, samhället i övrigt och miljön. Därför är även hållbar utveckling av central betydelse i kursen. I detta sammanhang behandlas särskilt transporter och klimatförändring, relaterade till globala, nationella och lokala förhållanden och åtaganden. Exempel på andra viktiga områden som behandlas i kursen är returlogistik och utkontraktering. I returlogistik måste organisationer inte endast ta hänsyn till sina produkter utan även till avfallshantering. Vid utkontraktering uppstår såväl direkta som indirekta ansvar för organisationer, etiskt och avtalsmässigt, att hantera miljökonsekvenser likväl som sociala frågor inom det övergripande leveranssystemet.

Förväntade studieresultat
Efter avklarad kurs ska den studerande kunna:

  • visa analytiska och integrerande förmågor i frågor om leveranssystemets inre och yttre effektivitet, med användning av olika perspektiv i termer av värden och teoribas
  • applicera tillägnad kunskap för att möjliggöra beslutsfattande baserat på strategiska överväganden inom leveranssystemet, inklusive intressentdialog
  • analysera och utvärdera betydelsen av stora utmaningar i leverantörsnätverk, särskilt resursbegränsningar, miljörisker och sociala frågor
  • analysera och utvärdera den ökade rollen för returlogistik och utkontraktering inom supply chain management
  • visa förmåga att utvärdera behov av omställning inom handel och logistik till följd av klimatförändringen
  • visa förmåga att arbeta med, och presentera, avancerade och integrerande praktiska frågor om supply chain management i organisationer

Undervisningens uppläggning
Lärandet stöds genom en fallstudie där studenterna arbetar med olika delar av ett större verkligt fall. Gentemot detta behandlas konventionella frågor inom supply chain management, såsom lokalisering, transport, kostnadseffektivitet, leveranssäkerhet och optimering, tillsammans med frågor som hör till ekologisk hållbarhet och globalt ansvarstagande. Studenternas grundläggande förståelse inom supply chain management sträcks nu ut till den strategiska nivån. I huvudsak läggs arbetet upp kring en vetenskapligt baserad rapport där studenterna använder sin tidigare kunskap tillsammans med modern forskning inom supply change management med ett miljöperspektiv.

Examination
Examineringen består i en projektuppgift, en individuell skriftlig tentamen samt genom seminariedeltagande. Ett större fall, inom vilket studenter kommer att utföra specifika uppgifter, kommer att användas genom kursen. Ett godkänt betyg krävs på var och en av kursens delar.

Denna kurs är en del av ett program

Den här kursen innehåller tillfällen som är en del av ett program på Umeå universitet. Du kan bara söka kursen om du går programmet. Information om ansökningstider och vad som gäller för dig får du från din institution.

Läs om att välja kurs inom program

Anmäl dig

Kontakta oss

Ditt meddelande går till Infocenter som ser till att det hamnar hos rätt person – så att du får ett så bra och relevant svar som möjligt.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR).

Nytt meddelande