Consumer Behavior and Marketing Strategy 15 hp
Om kursen
Denna marknadsföringskurs är avsedd för studenter som vill utöka sin kunskap kring strategisk marknadsföringsledning, och kring teorier och metoder för avancerad analys av konsumentmarknader. Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska.
Kursövergripande förväntat studieresultat:
- muntligt och skriftligt kunna kommunicera för kursen centrala begrepp på engelska
Nedanstående moduler ingår i kursen:
- Modul 1. Marknadsföringsstrategi och hållbarhet, 7,5 hp
- Modul 2. Konsumentbeteende, 7,5 hp
Modul 1. Marknadsföringsstrategi och hållbarhet, 7,5 hp
Modulen belyser företags strategiska marknadsföringsutmaningar i ett nutida samhälle. Modulen bidrar till en förståelse för hur kontexten där organisationen bedriver sin verksamhet påverkar val och implementering av olika strategier. I modulen presenteras olika tillämpningar av marknadsstrategier i en strategisk process. Studenterna tränas i att tänka strategiskt både utifrån interna och externa perspektiv, och med hänsyn till hållbarhetsfrågor.
Mål (förväntade studieresultat):
Kunskap och förståelse:
Studenten ska kunna
- analysera och diskutera grundläggande principer för marknadsföringsstrategier
Färdigheter och förmåga:
Studenten ska kunna
- analysera och föreslå strategiska resurser för effektiva marknadsföringsstrategier
- föreslå lämpliga åtgärder för att hantera utmaningar som organisationer står inför inom ramen för marknadsföringsstrategier
- använda analytiska och integrerande förmågor för att lösa uppgifter inom strategisk marknadsföring
- muntligt och i skrift för intressenter presentera analyser och förslag på marknadsföringsstrategier
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
Studenten ska kunna
- kritiskt reflektera över konsekvenserna av strategiska val och beslut utifrån ett bredare samhällelig kontext och hållbarhetsperspektiv
- tillämpa ett akademiskt förhållningssätt i sitt eget arbete
Undervisningens uppläggning:
Utöver föreläsningar stöds lärandet genom case och case-seminarier. Modulen består till stor del av självstudier, vilket innebär studier av anvisade litteratur. Modulen integrerar teoretiska insikter med praktiska tillämpningar i en lärandemiljö som bygger på aktivt deltagande, både individuellt och i grupp. Under modulen blir studenterna också introducerade till metoder för arbete i internationella teams och ett akademiskt förhållningssätt, t.ex. referensteknik eller hur studenter undviker plagiat och fusk.
Examination:
Examinationen sker genom två skriftliga individuella salstentamen och genom en skriftlig uppgift som genomförs i grupp samt muntlig presentation. Modulen inkluderar även ett individuellt online-test om etik och ett akademiskt förhållningssätt. Se även examination för hela kursen nedan.
Modul 2. Konsumentbeteende, 7,5 hp
För att företag skall kunna vara framgångsrika i sin marknadsföring, är det viktigt att ha kunskap om konsumentbeteende. Modulen belyser konsumentens interna processer och hur kunskap om dessa kan vara till hjälp för företaget att välja passande marknadsföringsstrategier. Teoretiska modeller inom marknadsföring som behövs för att analysera konsumentbeteende, praktiska exempel samt forskning inom konsumentbeteende diskuteras under modulen.
Mål (förväntade studieresultat):
Kunskap och förståelse:
Studenten ska kunna
- identifiera och analysera konsumentens interna processer relaterat till konsumentbeteende
- analysera och diskutera hur teorier och modeller inom konsumentbeteende kan användas för att utveckla värdeerbjudanden
Färdigheter och förmåga:
Studenten ska kunna
- analysera och utvärdera konsumenters beteende från ett hållbarhetsperspektiv utifrån teorier och forskning inom området
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
Studenten ska kunna
- kritiskt reflektera över konsumtionens roll i samhället
- kritiskt värdera och bedöma olika konsumentforskningsmetoder
Undervisningens uppläggning:
Lärandet stöds genom interaktiva föreläsningar och seminarier. Inläsning av kurslitteratur och föreläsningar har som syfte att komplettera varandra. Seminarierna syftar till att hjälpa studenterna att utveckla en god förståelse för vad konsumentbeteende handlar om för att kunna tillämpa denna kunskap i modulens olika uppgifter.
Examination:
Examinationen sker genom skriftlig individuell salstentamen och genom skriftliga uppgifter som genomförs individuellt och i grupp samt muntlig presentation. Se även examination för hela kursen nedan.
Anmäl dig
-
HT2025
-
Consumer Behavior and Marketing Strategy
HT2025 / Umeå / Engelska / På plats
Visa mer Visa mindre
Startar1 september 2025
Slutar2 november 2025
Omfattning15 hp
UndervisningPå plats
Studietakt100%
UndervisningstidDagtid
StudieortUmeå
UndervisningsspråkEngelska
AnmälningskodUMU-24819
Behörighet 90 hp varav 60 hp företagsekonomi eller motsvarande varav minst 7,5 hp marknadsföring. Gymnasium Engelska B/6.UrvalHögskolepoäng avklarade per sista anmälningsdag (för utbildning på grundnivå 1-165 hp, för avancerad nivå 30-285 hp)
StudieavgiftGäller endast medborgare utanför EU, ESS och Schweiz. Anmälningsavgift: 900 kr. Studieavgift, första inbetalningen: 24 150 kr. Total studieavgift: 24 150 kr. Anmälnings- och studieavgifter
AnmälanSista anmälningsdag var den 15 april 2025. Du kan inte längre anmäla dig.
-
Så anmäler du dig
Anmäl dig via antagning.se
Du anmäler dig till våra program och kurser på antagning.se. Där kan du sedan följa din anmälan och kontrollera att dina meriter registrerats. Det är även där du loggar in för att svara på ditt antagningsbesked.
Sen anmälan
Efter sista anmälningsdag stänger anmälan till alla utbildningar. De kurser och program som har platser kvar kan vara öppna för sen anmälan. Dessa utbildningar är då märkta ”Öppen för sen anmälan” på antagning.se.
Mer om anmälan och antagning
Lär känna Umeå universitet
Här finns utbildningar av hög kvalitet och forskning inom alla vetenskapsområden och det konstnärliga området. Gemensamt för alla våra utbildningar är hög kompetens bland lärarna och ett tätt samspel mellan forskning, utbildning, samverkan och innovation.
-
Flest pedagogiskt meriterade lärare i Sverige
Priset går till lärare som verkligen engagerar sig, använder uppskattade metoder eller inspirerar.
-
Ett universitet där hälsa får ta plats
Umeå universitet är certifierat som ett Healthy Campus med många initiativ och aktiviteter som främjar hälsa.
Kontakta oss
Annat bra att veta

Bygg din egen utbildning
Med fristående kurser kan du designa din egen unika utbildning.

Skillnad mellan gymnasiet och universitetet
Du har större frihet och ansvar om när, var och hur du vill studera.

Så anmäler du dig
Har du hittat en eller flera utbildningar som du gillar och har behörighet till – sök!