Navigerat till

Consumer Behavior and Marketing Strategy 15 hp

Om kursen

Denna marknadsföringskurs är avsedd för studenter som vill utöka sin kunskap kring strategisk marknadsföringsledning, och kring teorier och metoder för avancerad analys av konsumentmarknader. Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska.

Kursövergripande förväntat studieresultat:

  • muntligt och skriftligt kunna kommunicera för kursen centrala begrepp på engelska

Nedanstående moduler ingår i kursen:     

  • Modul 1. Marknadsföringsstrategi och hållbarhet, 7,5 hp 
  • Modul 2. Konsumentbeteende, 7,5 hp

Modul 1. Marknadsföringsstrategi och hållbarhet, 7,5 hp
Modulen belyser företags strategiska marknadsföringsutmaningar i ett nutida samhälle. Modulen bidrar till en förståelse för hur kontexten där organisationen bedriver sin verksamhet påverkar val och implementering av olika strategier. I modulen presenteras olika tillämpningar av marknadsstrategier i en strategisk process. Studenterna tränas i att tänka strategiskt både utifrån interna och externa perspektiv, och med hänsyn till hållbarhetsfrågor.

Mål (förväntade studieresultat):

Kunskap och förståelse:
Studenten ska kunna

  • analysera och diskutera grundläggande principer för marknadsföringsstrategier

​​Färdigheter och förmåga: 
Studenten ska kunna

  • analysera och föreslå strategiska resurser för effektiva marknadsföringsstrategier
  • föreslå lämpliga åtgärder för att hantera utmaningar som organisationer står inför inom ramen för marknadsföringsstrategier
  • använda analytiska och integrerande förmågor för att lösa uppgifter inom strategisk marknadsföring
  • muntligt och i skrift för intressenter presentera analyser och förslag på marknadsföringsstrategier

Värderingsförmåga och förhållningssätt: 
Studenten ska kunna

  • kritiskt reflektera över konsekvenserna av strategiska val och beslut utifrån ett bredare samhällelig kontext och hållbarhetsperspektiv
  • tillämpa ett akademiskt förhållningssätt i sitt eget arbete

Undervisningens uppläggning:
Utöver föreläsningar stöds lärandet genom case och case-seminarier. Modulen består till stor del av självstudier, vilket innebär studier av anvisade litteratur. Modulen integrerar teoretiska insikter med praktiska tillämpningar i en lärandemiljö som bygger på aktivt deltagande, både individuellt och i grupp. Under modulen blir studenterna också introducerade till metoder för arbete i internationella teams och ett akademiskt förhållningssätt, t.ex. referensteknik eller hur studenter undviker plagiat och fusk.
 
Examination:
Examinationen sker genom två skriftliga individuella salstentamen och genom en skriftlig uppgift som genomförs i grupp samt muntlig presentation. Modulen inkluderar även ett individuellt online-test om etik och ett akademiskt förhållningssätt. Se även examination för hela kursen nedan.
 

Modul 2. Konsumentbeteende, 7,5 hp
För att företag skall kunna vara framgångsrika i sin marknadsföring, är det viktigt att ha kunskap om konsumentbeteende. Modulen belyser konsumentens interna processer och hur kunskap om dessa kan vara till hjälp för företaget att välja passande marknadsföringsstrategier. Teoretiska modeller inom marknadsföring som behövs för att analysera konsumentbeteende, praktiska exempel samt forskning inom konsumentbeteende diskuteras under modulen.

Mål (förväntade studieresultat):

Kunskap och förståelse:
Studenten ska kunna

  • identifiera och analysera konsumentens interna processer relaterat till konsumentbeteende
  • analysera och diskutera hur teorier och modeller inom konsumentbeteende kan användas för att utveckla värdeerbjudanden

Färdigheter och förmåga: 
Studenten ska kunna

  • analysera och utvärdera konsumenters beteende från ett hållbarhetsperspektiv utifrån teorier och forskning inom området

Värderingsförmåga och förhållningssätt: 
Studenten ska kunna

  • kritiskt reflektera över konsumtionens roll i samhället
  • kritiskt värdera och bedöma olika konsumentforskningsmetoder

Undervisningens uppläggning:
Lärandet stöds genom interaktiva föreläsningar och seminarier. Inläsning av kurslitteratur och föreläsningar har som syfte att komplettera varandra. Seminarierna syftar till att hjälpa studenterna att utveckla en god förståelse för vad konsumentbeteende handlar om för att kunna tillämpa denna kunskap i modulens olika uppgifter.

Examination:
Examinationen sker genom skriftlig individuell salstentamen och genom skriftliga uppgifter som genomförs individuellt och i grupp samt muntlig presentation. Se även examination för hela kursen nedan.

Anmäl dig

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR).

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR).

Nytt meddelande