Consumer Behavior and Marketing Strategy D 15 hp
Om kursen
Denna marknadsföringskurs är avsedd för studenter som vill utöka sin kunskap kring aspekter som påverkar konsumentbeteende, och kring teorier och metoder för avancerad analys av konsumentmarknader. De avslutande momenten inom denna kurs fokuserar på avancerad marknadsanalys, och utveckling av färdigheter inom beslutsfattande.
Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska.
Generiska lärandemål
Utöver de specifika lärandemålen för varje moment (se nedan) har kursen ett antal generiska mål. Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- reflektera över jämställdhet, mångfald och mångkulturalitet samt arbeta effektivt i mångkulturella team
- integrera expertis från olika kunskapsområden för att identifiera, analysera och lösa organisatoriska problem
- planera, genomföra och presentera undersökningar, både muntligt och skriftligt, för en akademisk publik såväl som för praktiskt verksamma.
Kursövergripande förväntat studieresultat:
- muntligt och skriftligt kunna kommunicera för kursen centrala begrepp på engelska
Nedanstående moment ingår i kursen:
Moment 1. Marknadsföringsstrategi, 7.5 hp
Moment 2. Konsument beteende, 7.5 hp
Moment 1: Marknadsföringsstrategi, 7,5 hp
Kursmomentet belyser företags strategiska marknadsföringsutmaningar. Studenterna får en allsidig förståelse för hur kontexten där företagen bedriver sin verksamhet påverkar val och implementering av olika strategier. I momentet presenteras olika tillämpningar av marknadsstrategier för att belysa strategiska frågors dynamik. Studenterna tränas i att tänka strategiskt både utifrån interna och externa perspektiv.
Förväntade studieresultat
Efter avslutat moment ska studenten kunna:
- Analysera och diskutera grundläggande principer för marknadsföringsstrategier
- Analysera och föreslå strategiska resurskombinationer för effektiva marknadsföringsstrategier
- Föreslå lämpliga åtgärder för att hantera organisationers utmaningar inom ramen för en marknadsföringsstrategi
- Kritiskt reflektera över konsekvenserna av strategiska val och beslut i en vidare samhällskontext
- Förstå och kunna tillämpa ett akademiskt förhållningssätt för att undvika plagiat i akademiska arbeten.
Undervisningens uppläggning
Utöver föreläsningar stöds lärandet genom case och case-seminarier. Momentet består till stor del av självstudier, vilket innebär studier av anvisad litteratur. Momentet integrerar teoretiska insikter med praktiska tillämpningar i en lärandemiljö som bygger på aktivt deltagande, både individuellt och i grupp. Under momentet blir studenterna också introducerade till metoder för arbete i internationella teams och ett akademiskt förhållningssätt, till exempel hur plagiat och fusk undviks samt referenshantering.
Examination
Examinationen baseras på två skriftliga individuella salstentamen och en case-rapport som utförs i grupp. Godkänt betyg krävs för varje examinerande del inom momentet, vilket även inkluderar en individuell datorbaserad examination om plagiat och referenshantering. Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska. Se även examination för hela kursen nedan.
Moment 2. Konsument beteende, 7.5 hp
För att företag skall kunna vara framgångsrika i sin marknadsföring, är det viktigt att ha kunskap om konsumentbeteende. Momentet belyser konsumentens interna processer och hur kunskap om dessa kan vara till hjälp för företaget att välja passande marknadsföringsstrategier. Teoretiska modeller inom marknadsföring som behövs för att analysera konsumentbeteende, praktiska exempel samt forskning inom konsumentbeteende diskuteras under momentet.
Förväntade studieresultat
- Identifiera och analysera konsumentens interna processer relaterat till konsumentbeteende.,
- Analysera och diskutera hur teorier och modeller inom konsumentbeteende kan användas för att utveckla värdeerbjudanden
- Analysera och utvärdera konsumenters beteende från ett hållbarhetsperspektiv utifrån teorier och forskning inom området.
- Kritisk reflektera över konsumtionens roll i samhället.
- Kritiskt värdera och bedöma olika konsumentforskningsmetoder.
Undervisningens uppläggning
Lärandet stöds genom interaktiva föreläsningar och seminarier. Inläsning av kurslitteratur och föreläsningar har som syfte att komplettera varandra. Seminarierna syftar till att hjälpa studenterna att utveckla en god förståelse för vad konsumentbeteende handlar om för att kunna tillämpa denna kunskap i momentets olika uppgifter.
Examination
Momentet bedöms genom seminarier och skriftliga inlämningsuppgifter som presenteras både individuellt och i grupp samt genom salstentamen. Godkänt betyg krävs för varje momentuppgift. Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska. Se även examination för hela kursen nedan.