Navigerat till

Current Trends and a Minor in Marketing 30 hp

Om kursen

Kursen ger möjlighet till en fördjupning inom huvudämnet genom ett moment som belyser den senaste utvecklingen samt ett moment om forskningsmetodologi. Kursen ger också ett bi-ämne inom marknadsföring. Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska.

Generiska lärandemål
Utöver de specifika lärandemålen för varje moment (se nedan) har kursen ett antal generiska mål. Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • reflektera över jämställdhet, mångfald och mångkulturalitet samt arbeta effektivt i mångkulturella team
  • integrera expertis från olika kunskapsområden för att identifiera, analysera och lösa organisatoriska problem
  • planera, genomföra och presentera undersökningar, både muntligt och skriftligt, för en akademisk publik såväl som för praktiskt verksamma.

Kursövergripande förväntat studieresultat:

  • muntligt och skriftligt kunna kommunicera för kursen centrala begrepp på engelska

Nedanstående fyra moment ingår i kursen:
Modul 1. Research Methodology in Business Research, 7,5 hp
Modul 2. Konsumentbeteende, 7.5 hp
Modul 3. Digital marknadsföring, 7,5 hp
Modul 4. Current trends in Business Administration, 7,5 hp


Modul 1. Research Methodology in Business Research, 7,5 hp
Kursens övergripande syfte är att utveckla avancerad kunskap om forskningsperspektiv, -strategier och -design. Detta skall öka studentens förmågor att genomföra och bedöma företagsekonomisk forskning och utredning. Viktiga områden är problemformulering, referensramar, vetenskapliga perspektiv och angreppssätt, inklusive ontologiska och kunskapsteoretiska utgångspunkter, samt metoder för datainsamling och analys.

Förväntade studieresultat
Efter avklarat moment skall studenten kunna följande:

  • identifiera och diskutera hur grundläggande antaganden, vetenskapsideal, perspektiv och referensramar påverkar en vetenskaplig kunskapsprocess,
  • formulera och argumentera för relevanta forskningsfrågor, inklusive teoretisk relevans och positionering,
  • diskutera olika forskningsstrategiers karaktäristika samt diskutera och bedöma lämpligheten hos kvalitativa, kvantitativa, och kombinerade metoder för att lösa skilda forskningsproblem,
  • applicera tillägnad kunskap vid planering, utformning, genomförande och rapportering av vetenskapligt arbete
  • visa förmåga att bedöma och diskutera sociala, miljömässiga och etiska aspekter av den företagsekonomiska forskningsprocessen.

Undervisningens uppläggning
Föreläsningar, seminarier och uppgifter, individuellt eller i grupp, ska tillsammans med kurslitteraturen sammantaget hjälpa studenten att utveckla sin kunskap om vetenskapligt arbete inom företagsekonomi.

Examination
Momentet examineras genom en individuell skriftlig salstentamen samt individuella skriftliga uppgifter som ges under kursen. För betyget godkänd på momentet krävs deltagande vid alla seminarier och presentationer samt godkänt betyg på alla examinerande delar. Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska. Se även examination för hela kursen nedan.


Modul 2. Konsumentbeteende, 7,5 hp
För att företag skall kunna vara framgångsrika i sin marknadsföring, är det viktigt att ha kunskap om konsumentbeteende. Modulen belyser konsumentens interna processer och hur kunskap om dessa kan vara till hjälp för företaget att välja passande marknadsföringsstrategier. Teoretiska modeller inom marknadsföring som behövs för att analysera konsumentbeteende, praktiska exempel samt forskning inom konsumentbeteende diskuteras under modulen.

Mål (förväntade studieresultat):
Kunskap och förståelse:
Studenten ska kunna

  • identifiera och analysera konsumentens interna processer relaterat till konsumentbeteende
  • analysera och diskutera hur teorier och modeller inom konsumentbeteende kan användas för att utveckla värdeerbjudanden

Färdigheter och förmåga: 
Studenten ska kunna

  • analysera och utvärdera konsumenters beteende från ett hållbarhetsperspektiv utifrån teorier och forskning inom området

Värderingsförmåga och förhållningssätt: 
Studenten ska kunna

  • kritiskt reflektera över konsumtionens roll i samhället
  • kritiskt värdera och bedöma olika konsumentforskningsmetoder

Undervisningens uppläggning
Lärandet stöds genom interaktiva föreläsningar och seminarier. Inläsning av kurslitteratur och föreläsningar har som syfte att komplettera varandra. Seminarierna syftar till att hjälpa studenterna att utveckla en god förståelse för vad konsumentbeteende handlar om för att kunna tillämpa denna kunskap i modulens olika uppgifter.

Examination
Examinationen sker genom skriftlig individuell salstentamen och genom skriftliga uppgifter som genomförs individuellt och i grupp samt muntlig presentation. Se även examination för hela kursen nedan.


Modul 3. Digital marknadsföring, 7,5 hp
Modulen ger en fördjupad förståelse för digitala marknadsföringsstrategier och deras implementering i en konkurrensutsatt miljö. Modulen är utformat i syfte att förse studenterna med begrepp och verktyg för att kunna hantera marknadsföring i den moderna digitala miljön, och att erbjuda studenterna träning i att formulera och implementera digitala marknadsföringsstrategier. I modulen ingår därför en omfattande simuleringsövning, som ger möjlighet till utveckling av färdigheter i att formulera och implementera marknadsföringsbeslut i en realistisk och datarik miljö. Studenterna kommer att lära sig att analysera digitalt konsumentbeteende, använda big data för målinriktad marknadsföring och utveckla omfattande digitala marknadsföringsstrategier. De huvudområden som berörs specifikt är efterfrågeprocesser, segmentering, positionering, introduktion av nya produkter och resursfördelning. Modulen ger också möjligheter att förstå hur marknadsundersökningar och olika marknadsföringsindikatorer kan användas vid strategiska och operativa beslut om digital marknadsföring.

Mål (förväntade studieresultat)
Kunskap och förståelse:
Studenten ska kunna

  • förklara och tillämpa modeller och teorier för digital marknadsföring
  • diskutera och utvärdera bidraget av digitala marknadsföringsbeslut till företagets kort- och långsiktiga marknads- och finansiella resultat

Färdigheter och förmåga: 
Studenten ska kunna

  • tillämpa avancerade metoder för att modellera kund-, konkurrent- och marknadsreaktioner på digitala marknadsföringsinitiativ
  • formulera och implementera marknadsföringsstrategier i en dynamisk och konkurrenskraftig miljö under förhållanden med begränsad information, osäkerhet och tidspress

Värderingsförmåga och förhållningssätt: 
Studenten ska kunna

  • kritisk reflektera över effektiviteten av olika digitala marknadsföringsstrategier i en simulerad miljö
  • kritiskt värdera och bedöma de samhälleliga, miljömässiga och etiska konsekvenserna av företagets digitala marknadsinvesteringar 

Undervisningens uppläggning
Lärandet stöds av en affärsimulering där studenterna bildar simulerade företag och fattar digitala marknadsföringsbeslut. Modulen innehåller också interaktiva föreläsningar och seminarier.

Examination
Examinationen sker genom skriftlig individuell salstentamen och genom skriftliga uppgifter som genomförs individuellt och i grupp samt muntlig presentation. Se även examination för hela kursen nedan.


Modul 4. Current Trends in Business Administration, 7,5 hp
Ambitionen med detta moment är att identifiera och synliggöra aktuella trender. Dessa trender har stark långsiktig inverkan på samhället i stort genom att forma framtida förutsättningar för och ge upphov till utmaningar för näringslivet. Syftet med momentet är att utforska hur företag och samhälle interagerar för att tackla sådana nuvarande och framtida utmaningar. De studenter som delar i momentet förväntas ha goda kunskaper och förmågor kopplade till deras inriktning en av de fem ämnen som finns inom företagsekonomi: redovisning, entreprenörskap, finansiering, management och marknadsföring.

Förväntade studieresultat
Efter avklarat moment skall studenten kunna följande:

  • analysera grundläggande samhälleliga frågor och vilken påverkan företag har på dessa 
  • identifiera och värdera nya trender i samhället
  • kritiskt diskutera affärsbeslut kopplade till nya trender
  • utvärdera tillgänglig information, kunskap och policy kopplat till nya trender med avseende på validitet och reliabilitet
  • relatera nya trender till företagsekonomisk forskning inom studentens inriktning (major)
  • dela multidisciplinära kunskaper.

Undervisningens uppläggning
Lärandet stöds av föreläsningar, gästföreläsningar och guidade övningar. Studenten förses med relevanta informationskällor och vetenskaplig litteratur för att stödja individuellt arbete och grupparbete relaterat till föreläsningar och övningar.
 
Examination
Den huvudsakliga examinationen är en individuell skriftlig essä, vilken kommer att följas av en muntlig examination. Essän kräver en övertygande diskussion av betydelsen och angelägenheten av att lösa ett specifikt problem relaterat till en trend utifrån perspektivet av studentens ämnesinriktning. Vidare består examinationen av individ- och grupp reflektionspapper med anknytning tillkursens olika aktiviteter.  Närvaro vid alla pågående arbeten och slutpresentationer av seminarier, gruppövningar och gästföreläsningar är obligatoriska och därmed ett krav för att bli godkänd på kursen. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd. Kursen ges och examineras på engelska. Se även examination för hela kursen nedan.

Denna kurs är en del av ett program

Den här kursen innehåller tillfällen som är en del av ett program på Umeå universitet. Du kan bara söka kursen om du går programmet. Information om ansökningstider och vad som gäller för dig får du från din institution.

Läs om att välja kurs inom program

Anmäl dig

  • HT2025

    • Current Trends and a Minor in Marketing

      Kurstillfälle som ingår i ett program

      HT2025 / Umeå / Engelska / På plats

      Visa mer Visa mindre


      Startar

      1 september 2025

      Slutar

      18 januari 2026

      Omfattning

      30 hp

      Undervisning

      På plats

      Studietakt

      100%

      Undervisningstid

      Dagtid

      Studieort

      Umeå

      Undervisningsspråk

      Engelska

      Anmälningskod

      UMU-24825


      Behörighet 90 hp varav 30 hp företagsekonomi avancerad nivå. Engelska B/6
      Urval

      Platsgaranti - SAACM, SAMAM, SAMGM, SAAIM, SAFIM

      Studieavgift

      Gäller endast medborgare utanför EU, ESS och Schweiz. Anmälningsavgift: 900 kr. Studieavgift, första inbetalningen: 48 300 kr. Total studieavgift: 48 300 kr. Anmälnings- och studieavgifter

      Anmälan

      Sista anmälningsdag var den 15 april 2025. Du kan inte längre anmäla dig.

       

Så anmäler du dig

Anmäl dig via antagning.se 
Du anmäler dig till våra program och kurser på antagning.se. Där kan du sedan följa din anmälan och kontrollera att dina meriter registrerats. Det är även där du loggar in för att svara på ditt antagningsbesked. 
 
Sen anmälan 
Efter sista anmälningsdag stänger anmälan till alla utbildningar. De kurser och program som har platser kvar kan vara öppna för sen anmälan. Dessa utbildningar är då märkta ”Öppen för sen anmälan” på antagning.se. 
  
Mer om anmälan och antagning

Lär känna Umeå universitet

Här finns utbildningar av hög kvalitet och forskning inom alla vetenskapsområden och det konstnärliga området. Gemensamt för alla våra utbildningar är hög kompetens bland lärarna och ett tätt samspel mellan forskning, utbildning, samverkan och innovation.

Frågor om utbildningen?

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR).

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR).

Nytt meddelande

Annat bra att veta

En glad student som har valt sina kurser för terminen.

Bygg din egen utbildning

Med fristående kurser kan du designa din egen unika utbildning.

En grupp studenter står i en verkstad omgiven av verktyg och studentarbeten.

Skillnad mellan gymnasiet och universitetet

Du har större frihet och ansvar om när, var och hur du vill studera.

Umeå Universitet, Naturvetarhuset. Studenter pluggar.

Så anmäler du dig

Har du hittat en eller flera utbildningar som du gillar och har behörighet till – sök!