Datacentrerat värdeskapande 7,5 hp
Om kursen
Tillgången till stora datamängder erbjuder dagens organisationer nya sätt att lösa problem och skapa värde. Samtidigt uppstår nya utmaningar som behöver hanteras för att dessa värden ska kunna realiseras. Momentet fokuserar på olika sätt att analysera, värdera och kombinera befintliga data för att skapa verkansamhetsvärde för organisationer, och behandlar därför olika ansatser och verktyg för att generera verksamhetsvärde ur existerande data, exempelvis Business Intelligence (BI), IoT och Big Data. I momentet sätts dessa ansatser och verktyg i relation till verksamhetens övergripande målsättningar, strategier, affärsplaner och kompetenser. Under momentet kommer studenterna att praktiskt tillämpa och utvärdera ansatser och verktyg för datacentrerat värdeskapande.
Denna kurs är en del av ett program
Den här kursen innehåller tillfällen som är en del av ett program på Umeå universitet. Du kan bara söka kursen om du går programmet. Information om ansökningstider och vad som gäller för dig får du från din institution.