Navigerat till

Datorgrafik 7,5 hp

Om kursen

Kursen behandlar grunderna inom 2- och 3-dimensionell datorgrafik. 

Kursen ger en introduktion till datorgrafik med fokus på realtidsgrafik. Stor vikt läggs på att få en förståelse av grafikflödet från processor (CPU) via grafikprocessor (GPU) till skärm. Vidare behandlas alla centrala steg i översättning från en objektbeskrivning av en 2D- eller 3D-modell till en renderad bild. Exempel på teori och algoritmer som tas upp är: Geometriska projektioner, transformationer och koordinatsystem; rastering och polygonritning; parametriska kurvor; fastställande av synliga linjer och ytor; ljussättningsmodeller och shading; färgteori samt textur- och bump-mappning.

Teorier, metoder och tekniker tillämpas i ett individuellt projekt där ett visualiseringsprogram för 2D- och 3D-objekt designas och implementeras. Under projektet tränas programmeringsfärdigheter i C++ kombinerat med datorgrafikstandarden OpenGL för grafikprogrammering i 2D och 3D. I detta ingår shader-programmering på GPU och användandet av programbibliotek för grafiska användargränssnitt.

Anmäl dig

Kontakta oss

Ditt meddelande går till Infocenter som ser till att det hamnar hos rätt person – så att du får ett så bra och relevant svar som möjligt.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR).

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR).

Nytt meddelande