Didaktik för det flerspråkiga klassrummet 7,5 hp
Om kursen
I kursen fokuseras frågor som: Hur kan utvecklingen av kompetens i flera språk stödjas i skolan? Hur kan elever med ett nationellt minoritetsspråk som första- eller andraspråk få utveckla det? Hur kan lärare stödja elever som inte har svenska med sig från en tidig ålder? Hur kan elevernas samtliga språkliga resurser tas tillvara i undervisningen i engelska och moderna språk? Efter en gemensam kursdel genomför de studerande en individuell fördjupning.
Moment 1 Flerspråkighet i skolan, 4,5 hp (Multilingualism in school)
Utifrån definitioner av några grundläggande begrepp, t.ex. förstaspråk, andraspråk, främmande språk, arvsspråk, modersmål och flerspråkighet introduceras kognitiva, socio-kognitiva och sociokulturella teorier om språkutveckling. Vidare diskuteras språk och identitet liksom maktförhållanden som påverkar språkets status i och utanför skolan. I momentet behandlas också det moderna klassrummets didaktiska möjligheter och begränsningar.
Moment 2 Individuell fördjupning, 3 hp (Individual assignment)
Inom detta moment genomför den studerande en individuell fördjupningsuppgift med utgångspunkt i något av de teman eller didaktiska modeller som behandlas i moment 1.