Navigerat till

Didaktik för det flerspråkiga klassrummet 7,5 hp

Om kursen

I kursen fokuseras frågor som: Hur kan utvecklingen av kompetens i flera språk stödjas i skolan? Hur kan elever med ett nationellt minoritetsspråk som första- eller andraspråk få utveckla det? Hur kan lärare stödja elever som inte har svenska med sig från en tidig ålder? Hur kan elevernas samtliga språkliga resurser tas tillvara i undervisningen i engelska och moderna språk? Efter en gemensam kursdel genomför de studerande en individuell fördjupning.

Moment 1 Flerspråkighet i skolan, 4,5 hp (Multilingualism in school)
Utifrån definitioner av några grundläggande begrepp, t.ex. förstaspråk, andraspråk, främmande språk, arvsspråk, modersmål och flerspråkighet introduceras kognitiva, socio-kognitiva och sociokulturella teorier om språkutveckling. Vidare diskuteras språk och identitet liksom maktförhållanden som påverkar språkets status i och utanför skolan. I momentet behandlas också det moderna klassrummets didaktiska möjligheter och begränsningar.

Moment 2 Individuell fördjupning, 3 hp (Individual assignment)
Inom detta moment genomför den studerande en individuell fördjupningsuppgift med utgångspunkt i något av de teman eller didaktiska modeller som behandlas i moment 1.

Anmäl dig

Frågor om utbildningen?

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR).

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR).

Nytt meddelande