Navigerat till

Ekonomisk teori och marknadsorganisation, A22 7,5 hp

Om kursen

Kursens mål är att ge studenten teoretiska och empiriska kunskaper om marknadsstrukturer, företags beteenden och välfärdsekonomiska utfall (effektivitet) vid monopol, oligopol, prisdiskriminering, produktdifferentiering, företagssamarbeten och karteller, in- och utträde från marknader, samt strategiskt beteende.

Kursen tar sin utgångspunkt i förekomsten av friktioner av olika slag såsom begränsad information, transaktionskostnader, kostnader i samband med prisförändringar, offentliga ingrepp och inträdeshinder på olika marknader. Under kursen studeras vidare hur företag organiseras och hur de konkurrerar som en konsekvens av dessa olika friktioner.

 

Denna kurs är en del av ett program

Den här kursen innehåller tillfällen som är en del av ett program på Umeå universitet. Du kan bara söka kursen om du går programmet. Information om ansökningstider och vad som gäller för dig får du från din institution.

Läs om att välja kurs inom program

Anmäl dig

Frågor om utbildningen?

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR).

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR).

Nytt meddelande