Navigerat till

Engelska för åk 4-6, kurs 3 15 hp

Om kursen

I kursen fördjupas diskussionen om olika faktorer som kan påverka skriv- och läsutveckling ur ett andraspråksperspektiv. I kursen studeras betydelsen av att lyssna, prata och interagera i klassrummet i syfte att utveckla elevens engelska. Kursen behandlar analys och bedömning för lärande med tonvikt på dokumentation av progression i språkutvecklingen.

Del 1: Läsa och skriva för språkinlärning (5 hp)

I del 1 ingår fortsatta studier av lärande och undervisning i engelska på vetenskaplig grund och utifrån nationella styrdokument för språk. Läsinlärning och skrivinlärning på engelska diskuteras både som medel för utveckling av läs- och skrivkompetens i engelska och som medel för att utveckla generell kompetens i engelska. Studenterna får en djupare förståelse för hur läsförmåga, ordförråd och skriftlig produktion bidrar till andraspråkutveckling. Texter, innefattande tryckta och digitala läromedel och skönlitteratur, analyseras och granskas. 

Del 2: Lyssna, tala och interagera (4 hp)

Studierna i denna del omfattar betydelsen av individens språkidentitet, motivation liksom strategier i relation till utvecklingen av kommunikativa färdigheter. Fokus ligger på lärarens roll att utveckla elevernas muntliga färdigheter och förmåga att lyssna och samverka. Att utveckla goda lärandemiljöer för alla elevers språkutveckling ingår, liksom analys och diskussion av dessa. 

Del 3: Litteratur och kultur (3 hp)

Denna del innehåller studier av ungdomslitteratur, med fokus på hur denna kan användas i engelskundervisningen i skolan. Fokus ligger på praktisk användning av och reflekterande kring litteraturens roll och möjligheter i klassrummet. I delen ingår också studier om kulturer och vardagsliv i engelskspråkiga länder.

Del 4: Former och funktioner för bedömning (3 hp)

Studenterna analyserar olika diagnostiska verktyg och använder sig av dessa när de dokumenterar, bedömer samt kommunicerar barns språkutveckling i engelska. Nationella styrdokument liksom material som tillhandahålls i vanliga läroböcker analyseras i relation till formativ och summativ bedömning.

Denna kurs är en del av ett program

Den här kursen innehåller tillfällen som är en del av ett program på Umeå universitet. Du kan bara söka kursen om du går programmet. Information om ansökningstider och vad som gäller för dig får du från din institution.

Läs om att välja kurs inom program

Anmäl dig

Kontakta oss

Ditt meddelande går till Infocenter som ser till att det hamnar hos rätt person – så att du får ett så bra och relevant svar som möjligt.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR).

Nytt meddelande