Engelska för F-3, kurs 2 7,5 hp
Om kursen
I kursen vidareutvecklar deltagarna sina kunskaper om lärande och undervisning i engelska på vetenskaplig grund och utifrån nationella och europeiska styrdokument för språk. Vidare betonas studenternas förmåga att utifrån forskning och beprövad erfarenhet planera och genomföra engelskundervisning. Kursen behandlar också läs- och skrivutveckling i engelska och studenterna analyserar både tryckta och digitala läromedel och skönlitteratur.
Del 1: Språkundervisning och formativ bedömning (2,5 hp)
Utgångspunkten är språkinlärningsteorier och deras inverkan på den nationella läroplanen samt hur läroplanen i sin tur påverkar klassrumspraktiken och formativ bedömning. I kursen ingår analys av elevers aktiviteter och språkliga produktion samt bedömning för lärande.
Del 2: Klassrumspraktik II (2,5 hp)
Studenterna tränar interaktiva modeller för undervisning som utgår från semantiska fält, kommunikativa aktiviteter och ämnesövergripande teman. Kritisk granskning av undervisningsmaterial som är vanligt förekommande i svensk skola ingår.
Del 3: Läsa och skriva för språkinlärning (2,5 hp)
Läsinlärning och skrivinlärning på engelska diskuteras som medel för att utveckla barns generella kompetens i engelska. Studenterna får en djupare förståelse för hur läsförmåga, ordförråd och skriftlig produktion bidrar till andraspråkutveckling. Texter, både tryckta och digitala läromedel samt skönlitteratur, analyseras och granskas.
Denna kurs är en del av ett program
Den här kursen innehåller tillfällen som är en del av ett program på Umeå universitet. Du kan bara söka kursen om du går programmet. Information om ansökningstider och vad som gäller för dig får du från din institution.