Navigerat till

Entreprenörskap och företaget i samhället A 15 hp

Om kursen

Kursens mål är att ge de studerande en integrerad grundutbildning inom det företagsekonomiska området. Kursen består av följande moment:

 Affärsutveckling, 7,5 högskolepoäng
 Marknadsföring, 7.5 högskolepoäng

Kursen ska förutom fördjupade kunskaper även ge en ökad förståelse för relationerna mellan ekonomiska problem på samhälls-, företags-/organisations- och individnivå. Inom denna ram syftar kursen till att ge ett perspektiv på metoder och tekniker som kommer till användning i företag och organisationer.

Moment 1.   Affärsutveckling, 7.5 hp

Momentet förbereder de studerande för att starta alternativt utveckla ett företag. Detta görs dels utifrån ett affärsutvecklingsperspektiv och dels genom tillämpning av företagsekonomiska modeller och metoder. Momentet behandlar den entreprenöriella processen som startar med affärsidé och affärsmöjlighet för att vidare introducera grunderna om företagets affärsmodell, strategi, resurser, organisation och ledarskap, samt olika verktyg för finansiell planering.   Dessutom introduceras företagets omvärld samt intressentmodellen och hållbarhet som användbara perspektiv för att beskriva och hantera företagets omvärld.

Förväntade studieresultat
Efter avklarat moment ska den studerande kunna:

  • redogöra för grundläggande företagsekonomiska begrepp, modeller och metoder
  • redogöra för företags omvärld och diskutera implikationer av intressentmodellen och hållbarhet
  • upprätta en budget
  • redogöra för olika begrepp som används vid finansiell planering i företag samt genomföra analyser för underlag till beslut
  • utveckla en affärsidé samt tillämpa förvärvade företagsekonomiska kunskaper i en affärsplan
  • inom givna tidsramar planera och genomföra ett eget arbete
  • kommunicera eget arbete och för kursen centrala begrepp både skriftligt och muntligt

Undervisningens uppläggning
Lärandet stöds genom föreläsningar, gästföreläsningar, övningar, seminarier, handledning, samt praktiktillämpande inslag där de studerande på egen hand utvecklar en affärsidé, samlar information, analyserar densamma med hjälp av olika modeller samt fattar beslut om lämpliga handlingsalternativ vid planering av ett nytt företag.

Examination
Momentet examineras genom skriftlig uppgift som genomförs i grupp och seminariebehandlas, skriftlig individuell salstentamen samt individuell skriftlig uppgift. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinationl är godkänd. Se även examination för hela kursen nedan.

Moment 2.   Marknadsföring, 7.5 högskolepoäng

Marknadsföringsmodulen tar upp marknadsföring på grundläggande nivå. I modulen beskrivs, diskuteras och analyseras centrala begrepp, teorier, modeller och perspektiv inom marknadsföring och hur dessa kan tillämpas i praktiken. Modulen ger en förståelse för hur olika delar inom marknadsföring är relaterade till varandra och hur de bildar en helhet i marknadsföringsprocessen. I en omvärld i förändring måste företag och organisationer arbeta med att nå ut till sin marknad på ett sätt som är både samtida och hållbart. Modulen utgår från ett marknadsorienterat synsätt med fokus på hur företag och organisationer skapar värde tillsammans med kunder och övriga intressenter. Modulens innehåll ger möjlighet att utveckla förståelse för marknadsföring ur ett hållbarhets- och samhällsperspektiv samt att utveckla ett kritiskt reflekterande förhållningssätt till marknadsföring.

Förväntade studieresultat
Efter avklarat moment ska den studerande kunna:

  • förklara och diskutera grundläggande begrepp och modeller inom marknadsföring
  • diskutera grundläggande frågor om marknadsföring och konsumentbeteende ur ett hållbarhets- och samhällsperspektiv 
  • använda relevanta begrepp och modeller för att analysera olika marknadsföringssituationer
  • fatta underbyggda beslut om lämpliga strategier och aktiviteter inom ramen för marknadsföringsprocessen
  • kommunicera marknadsföringsstrategier och aktiviteter effektivt
  • genom kritiskt tänkande och problemlösningsförmåga identifiera och lösa marknadsföringsutmaningar  

Undervisningens uppläggning
I modulens olika delar stöds lärandet genom föreläsningar, seminarier och case. Inom ramen för modulen får studenten även möjlighet att utveckla förmåga att kommunicera skriftligt och muntligt.

Momentets examination
Examinationen sker genom skriftlig individuell salstentamen och genom skriftliga uppgifter som genomförs individuellt och i grupp samt muntlig presentation. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examination är godkänd. Se även examination för hela kursen nedan.

Denna kurs är en del av ett program

Den här kursen innehåller tillfällen som är en del av ett program på Umeå universitet. Du kan bara söka kursen om du går programmet. Information om ansökningstider och vad som gäller för dig får du från din institution.

Läs om att välja kurs inom program

Anmäl dig

  • HT2025

    • Entreprenörskap och företaget i samhället A

      Kurstillfälle som ingår i ett program

      HT2025 / Umeå / Svenska / På plats

      Visa mer Visa mindre


      Startar

      1 september 2025

      Slutar

      2 november 2025

      Omfattning

      15 hp

      Undervisning

      På plats

      Studietakt

      100%

      Undervisningstid

      Dagtid

      Studieort

      Umeå

      Undervisningsspråk

      Svenska

      Anmälningskod

      UMU-24068


      Behörighet Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller 2b eller 2c, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2
      Urval

      Platsgaranti Ges endast inom SGTRS, STURK, SGTUR, TGHME, SGKMV.

      Studieavgift

      Gäller endast medborgare utanför EU, ESS och Schweiz. Anmälningsavgift: 900 kr. Studieavgift, första inbetalningen: 24 150 kr. Total studieavgift: 24 150 kr. Anmälnings- och studieavgifter

      Anmälan

      Sista anmälningsdag var den 15 april 2025. Du kan inte längre anmäla dig.

       

Så anmäler du dig

Anmäl dig via antagning.se 
Du anmäler dig till våra program och kurser på antagning.se. Där kan du sedan följa din anmälan och kontrollera att dina meriter registrerats. Det är även där du loggar in för att svara på ditt antagningsbesked. 
 
Sen anmälan 
Efter sista anmälningsdag stänger anmälan till alla utbildningar. De kurser och program som har platser kvar kan vara öppna för sen anmälan. Dessa utbildningar är då märkta ”Öppen för sen anmälan” på antagning.se. 
  
Mer om anmälan och antagning

Lär känna Umeå universitet

Här finns utbildningar av hög kvalitet och forskning inom alla vetenskapsområden och det konstnärliga området. Gemensamt för alla våra utbildningar är hög kompetens bland lärarna och ett tätt samspel mellan forskning, utbildning, samverkan och innovation.

Frågor om utbildningen?

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR).

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR).

Nytt meddelande

Annat bra att veta

En glad student som har valt sina kurser för terminen.

Bygg din egen utbildning

Med fristående kurser kan du designa din egen unika utbildning.

En grupp studenter står i en verkstad omgiven av verktyg och studentarbeten.

Skillnad mellan gymnasiet och universitetet

Du har större frihet och ansvar om när, var och hur du vill studera.

Umeå Universitet, Naturvetarhuset. Studenter pluggar.

Så anmäler du dig

Har du hittat en eller flera utbildningar som du gillar och har behörighet till – sök!