Navigerat till

Entreprenörskap och företaget i samhället A 15 hp

Om kursen

Kursens mål är att ge de studerande en integrerad grundutbildning inom det företagsekonomiska området. Kursen består av följande moment:

 Affärsutveckling, 7,5 högskolepoäng
 Marknadsföring, 7.5 högskolepoäng

Kursen ska förutom fördjupade kunskaper även ge en ökad förståelse för relationerna mellan ekonomiska problem på samhälls-, företags-/organisations- och individnivå. Inom denna ram syftar kursen till att ge ett perspektiv på metoder och tekniker som kommer till användning i företag och organisationer.

Moment 1.   Affärsutveckling, 7.5 hp

Momentet förbereder de studerande för att starta alternativt utveckla ett företag. Detta görs dels utifrån ett affärsutvecklingsperspektiv och dels genom tillämpning av företagsekonomiska modeller och metoder. Momentet behandlar den entreprenöriella processen som startar med affärsidé och affärsmöjlighet för att vidare introducera grunderna om företagets affärsmodell, strategi, resurser, organisation och ledarskap, samt olika verktyg för finansiell planering.   Dessutom introduceras företagets omvärld samt intressentmodellen och hållbarhet som användbara perspektiv för att beskriva och hantera företagets omvärld.

Förväntade studieresultat
Efter avklarat moment ska den studerande kunna:

  • redogöra för grundläggande företagsekonomiska begrepp, modeller och metoder
  • redogöra för företags omvärld och diskutera implikationer av intressentmodellen och hållbarhet
  • upprätta en budget
  • redogöra för olika begrepp som används vid finansiell planering i företag samt genomföra analyser för underlag till beslut
  • utveckla en affärsidé samt tillämpa förvärvade företagsekonomiska kunskaper i en affärsplan
  • inom givna tidsramar planera och genomföra ett eget arbete
  • kommunicera eget arbete och för kursen centrala begrepp både skriftligt och muntligt

Undervisningens uppläggning
Lärandet stöds genom föreläsningar, gästföreläsningar, övningar, seminarier, handledning, samt praktiktillämpande inslag där de studerande på egen hand utvecklar en affärsidé, samlar information, analyserar densamma med hjälp av olika modeller samt fattar beslut om lämpliga handlingsalternativ vid planering av ett nytt företag.

Examination
Momentet examineras genom skriftlig uppgift som genomförs i grupp och seminariebehandlas, skriftlig individuell salstentamen samt individuell skriftlig uppgift. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinationl är godkänd. Se även examination för hela kursen nedan.

Moment 2.   Marknadsföring, 7.5 högskolepoäng

Marknadsföringsmodulen tar upp marknadsföring på grundläggande nivå. I modulen beskrivs, diskuteras och analyseras centrala begrepp, teorier, modeller och perspektiv inom marknadsföring och hur dessa kan tillämpas i praktiken. Modulen ger en förståelse för hur olika delar inom marknadsföring är relaterade till varandra och hur de bildar en helhet i marknadsföringsprocessen. I en omvärld i förändring måste företag och organisationer arbeta med att nå ut till sin marknad på ett sätt som är både samtida och hållbart. Modulen utgår från ett marknadsorienterat synsätt med fokus på hur företag och organisationer skapar värde tillsammans med kunder och övriga intressenter. Modulens innehåll ger möjlighet att utveckla förståelse för marknadsföring ur ett hållbarhets- och samhällsperspektiv samt att utveckla ett kritiskt reflekterande förhållningssätt till marknadsföring.

Förväntade studieresultat
Efter avklarat moment ska den studerande kunna:

  • förklara och diskutera grundläggande begrepp och modeller inom marknadsföring
  • diskutera grundläggande frågor om marknadsföring och konsumentbeteende ur ett hållbarhets- och samhällsperspektiv 
  • använda relevanta begrepp och modeller för att analysera olika marknadsföringssituationer
  • fatta underbyggda beslut om lämpliga strategier och aktiviteter inom ramen för marknadsföringsprocessen
  • kommunicera marknadsföringsstrategier och aktiviteter effektivt
  • genom kritiskt tänkande och problemlösningsförmåga identifiera och lösa marknadsföringsutmaningar  

Undervisningens uppläggning
I modulens olika delar stöds lärandet genom föreläsningar, seminarier och case. Inom ramen för modulen får studenten även möjlighet att utveckla förmåga att kommunicera skriftligt och muntligt.

Momentets examination
Examinationen sker genom skriftlig individuell salstentamen och genom skriftliga uppgifter som genomförs individuellt och i grupp samt muntlig presentation. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examination är godkänd. Se även examination för hela kursen nedan.

Denna kurs är en del av ett program

Den här kursen innehåller tillfällen som är en del av ett program på Umeå universitet. Du kan bara söka kursen om du går programmet. Information om ansökningstider och vad som gäller för dig får du från din institution.

Läs om att välja kurs inom program

Anmäl dig

Kontakta oss

Ditt meddelande går till Infocenter som ser till att det hamnar hos rätt person – så att du får ett så bra och relevant svar som möjligt.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR).

Nytt meddelande