Företagsekonomi A 30 hp
Om kursen
Kursens mål är att ge de studerande en integrerad grundutbildning inom det företagsekonomiska området.
Kursen består av följande moment:
- Moment 1. Marknadsföring, 7.5 hp / Marketing, 7.5 credits
- Moment 2. Organisation, 7.5 hp / Organization, 7.5 credits
- Moment 3. Externredovisning, 7.5 hp / Financial Accounting, 7.5 credits
- Moment 4. Ekonomistyrning, 7.5 hp / Management Accounting 7.5 credits
Kursen skall förutom grundläggande kunskaper inom dessa områden ge en förståelse för relationerna mellan ekonomiska problem på samhälls- företags-/organisations- och individnivå. I detta ingår att ge perspektiv på metoder som kommer till användning i företag och organisationer
Moment 1. Marknadsföring, 7.5 hp
Marknadsföringsmodulen tar upp marknadsföring på grundläggande nivå. I modulen beskrivs, diskuteras och analyseras centrala begrepp, teorier, modeller och perspektiv inom marknadsföring och hur dessa kan tillämpas i praktiken. Modulen ger en förståelse för hur olika delar inom marknadsföring är relaterade till varandra och hur de bildar en helhet i marknadsföringsprocessen. I en omvärld i förändring måste företag och organisationer arbeta med att nå ut till sin marknad på ett sätt som är både samtida och hållbart. Modulen utgår från ett marknadsorienterat synsätt med fokus på hur företag och organisationer skapar värde tillsammans med kunder och övriga intressenter. Modulens innehåll ger möjlighet att utveckla förståelse för marknadsföring ur ett hållbarhets- och samhällsperspektiv samt att utveckla ett kritiskt reflekterande förhållningssätt till marknadsföring. Studenten introduceras till ett akademiskt förhållningssätt, t ex referensteknik och hur fusk och plagiat kan undvikas.
Förväntade studieresultat
Efter avklarat moment ska den studerande kunna:
- förklara och diskutera grundläggande begrepp och modeller inom marknadsföring
- diskutera grundläggande frågor om marknadsföring och konsumentbeteende ur ett hållbarhets- och samhällsperspektiv
- använda relevanta begrepp och modeller för att analysera olika marknadsföringssituationer
- fatta underbyggda beslut om lämpliga strategier och aktiviteter inom ramen för marknadsföringsprocessen
- kommunicera marknadsföringsstrategier och aktiviteter effektivt
- genom kritiskt tänkande och problemlösningsförmåga identifiera och lösa marknadsföringsutmaningar
- förstå och kunna tillämpa ett akademiskt förhållningssätt för att undvika plagiat i akademiska arbeten
Undervisningens uppläggning
I modulens olika delar stöds lärandet genom föreläsningar, seminarier och case. Inom ramen för modulen får studenten även möjlighet att utveckla förmåga att kommunicera skriftligt och muntligt. Under modulen blir studenterna introducerade till ett akademiskt förhållningssätt, till exempel hur plagiat och fusk undviks samt referenshantering.
Momentets examination
Examinationen sker genom skriftlig individuell salstentamen och genom skriftliga uppgifter som genomförs individuellt och i grupp samt muntlig presentation, en individuell datorbaserad examination om plagiat och referenshantering. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd. Se även examination för hela kursen nedan.
Moment 2. Organisation, 7.5 hp
Momentet syftar till att förbereda studenten för att leda människor i organisationer, med ett särskilt fokus på organisationens natur och egenskaper. Momentet ger en förståelse för vad organisationer är, varför organisationer existerar och hur de verkar. Efter momentet ska studenten ha förvärvat en vokabulär som möjliggör en kommunikation om organisatoriska frågor på framtida arbetsplatser, samt ha utvecklat en kritisk syn på organisationers roller i samhället. Momentets första tema fokuserar på organisationens natur och dess funktioner, samt hur förståelsen därav har utvecklats över tid. Det andra temat belyser ledning och motivation relaterat till organisationens verksamhet. Tredje temat sammanför ett lednings- och beslutsfattande perspektiv med en tyngdpunkt på existensen, samt betydelsen av, kontinuerlig förändring och lärande. Det fjärde temat länkar samman organisationen med dess omgivning genom att förtydliga organisationens roll i samhället, och det ansvar som individer och organisationer har för att agera hållbart och etiskt.
Förväntade studieresultat
Efter avklarat moment ska den studerande kunna:
- förklara vad en organisation är, samt hur organisationens funktioner är integrerade,
- förklara och diskutera hur och varför ledning av individer har betydelse för en organisation,
- beskriva och analysera orsaken för, och ledningen av, förändrings- och innovationsprocesser,
- förklara och kritiskt granska organisationens roll i samhälle och organisationens ansvar att agera på ett etiskt och hållbart sätt.
- presentera och diskutera egna ståndpunkter och material samt diskutera andras material och ståndpunkter
Undervisningens upplägg
Lärandet stöds genom föreläsningar, kurslitteratur samt fördjupande workshops där studenterna relaterar och applicerar teorier till organisationsexempel. Vidare ger litteraturseminarier en möjlighet för reflektion och utveckling av studentens förmåga att argumentera och ta ställning. Seminarierna examineras genom individuella skriftliga inlämningar som diskuteras i grupper där studenterna ger konstruktiv kritik till varandra.
Momentets examination
Momentet examineras genom individuella skriftliga uppgifter, seminarier samt en skriftlig individuell salstentamen. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd. Se även examination för hela kursen nedan.
Moment 3. Externredovisning, 7.5 hp
Momentet syftar till att ge studenten kunskaper om den externa redovisningens utformning med beaktande av grundläggande redovisningsprinciper, lagar, normer och praxis, värderingsregler och redovisningsteoretiska grunder samt om sambandet mellan redovisning och beskattning. Ett grundläggande avsnitt om bokföring inleder momentet och dubbel bokföring introduceras. Registrering med hjälp av BAS-planen och systematisk bearbetning av redovisningsinformation utgör huvudinnehåll i denna del. Säkerhets- och kontrollfrågor förknippade med databehandling och lagring av redovisningsdata på olika datamedier behandlas.
Andra delen av momentet inleds med en orientering kring hållbarhetsredovisning. Därefter behandlas värdering av tillgångar och skulder, innebörd och syfte med obeskattade reserver. Redovisning av eget kapital i olika företagsformer uppmärksammas och utgångspunkten för diskussionen är reglerna i Handelsbolagslagen och Aktiebolagslagen. Aktiebolagets inkomstskatt behandlas på en övergripande nivå.
Förväntade studieresultat
Efter avklarat moment ska den studerande kunna:
- bokföra löpande affärshändelser och upprätta enklare årsbokslut med hjälp av bokföringsprogram
- upprätta ett årsbokslut innehållande periodiseringar och bokslutsdispositioner och analysera deras konsekvenser för beslutsfattande
- redogöra för lagar, principer och rekommendationer som påverkar redovisningens utformning
- förklara och exemplifiera hur det egna kapitalet redovisas i olika företagsformer
- redogöra för riktlinjer för hållbarhetsredovisning
Undervisningens uppläggning
Lärandet stöds genom föreläsningar, gruppövningar och praktiskt anknutna fall, där studenternas problemlösningsförmåga är central. En individuell datorbaserad redovisningsövning ingår där studenterna ges tillfälle att praktisera de kunskaper som behandlats på föreläsningar.
Momentets examination
Examination sker genom en eller flera gruppuppgifter och skriftlig individuell salstentamen. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd. Se även examination för hela kursen nedan.
Moment 4. Ekonomistyrning, 7.5 hp
Inledningsvis syftar momentet till att skapa en kännedom om kopplingen mellan företagets övergripande mål och strategier och olika modeller som används för styrning och planering samt att skapa en grundläggande förståelse för begrepp som är centrala inom ekonomistyrningen. Därefter sker en fördjupning inom områdena budgetering, kalkylering och kostnadsfördelning. Kopplingar görs också mellan olika styrmekanismer och styrtekniker, såsom balanserat styrkort, som sedan tillämpas och används i kontext. Den kontextuella användningen av olika styrmekanismer och tekniker syftar också till att främja ett jämställdhets- och hållbarhetsperspektiv.
Förväntade studieresultat
Efter avklarat moment ska den studerande kunna:
- Förklara och diskutera kopplingen mellan ett företags strategi och styrning, relativt ekonomiska och icke ekonomiska mål.
- Diskutera ekonomistyrning i relation till jämställdhet och hållbarhet
- Upprätta produktkalkyler som baseras på fullständig och ofullständig kostnadsfördelning.
- Förklara budgetering samt upprätta huvudbudget.
- Använda tekniker inom ekonomistyrning med hjälp av datorbaserat program.
Undervisningens uppläggning
Momentets olika områden behandlas genom föreläsningar, gruppövningar och handledning. Studenterna får praktiskt tillämpa de teoretiska kunskaperna från föreläsningarna med hjälp av case och kalkylprogram.
Momentets Examination
Examination sker genom individuell skriftlig salstentamen och genom skriftliga gruppuppgifter som även omfattar muntlig presentation i seminariegrupper. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd. Se även examination för hela kursen nedan.
Denna kurs är en del av ett program
Den här kursen innehåller tillfällen som är en del av ett program på Umeå universitet. Du kan bara söka kursen om du går programmet. Information om ansökningstider och vad som gäller för dig får du från din institution.
Anmäl dig
-
HT2025
-
Företagsekonomi A
HT2025 / Umeå / Svenska / På plats
Visa mer Visa mindre
Startar1 september 2025
Slutar18 januari 2026
Omfattning30 hp
UndervisningPå plats
Studietakt100%
UndervisningstidDagtid
StudieortUmeå
UndervisningsspråkSvenska
AnmälningskodUMU-24010
Behörighet Grundläggande behörighet + Engelska 6, Matematik 3b eller 3c eller Matematik C, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2UrvalBetyg-Högskoleprov-Högskolepoäng
StudieavgiftGäller endast medborgare utanför EU, ESS och Schweiz. Anmälningsavgift: 900 kr. Studieavgift, första inbetalningen: 48 300 kr. Total studieavgift: 48 300 kr. Anmälnings- och studieavgifter
AnmälanSista anmälningsdag var den 15 april 2025. Du kan inte längre anmäla dig.
-
Företagsekonomi A
HT2025 / Umeå / Svenska / På plats
Visa mer Visa mindre
Startar1 september 2025
Slutar18 januari 2026
Omfattning30 hp
UndervisningPå plats
Studietakt100%
UndervisningstidDagtid
StudieortUmeå
UndervisningsspråkSvenska
AnmälningskodUMU-24012
Behörighet Grundläggande behörighet + Engelska 6, Matematik 3b eller 3c eller Matematik C, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2UrvalPlatsgaranti Ges endast till SYCEK
StudieavgiftGäller endast medborgare utanför EU, ESS och Schweiz. Anmälningsavgift: 900 kr. Studieavgift, första inbetalningen: 48 300 kr. Total studieavgift: 48 300 kr. Anmälnings- och studieavgifter
AnmälanSista anmälningsdag var den 15 april 2025. Du kan inte längre anmäla dig.
-
Så anmäler du dig
Anmäl dig via antagning.se
Du anmäler dig till våra program och kurser på antagning.se. Där kan du sedan följa din anmälan och kontrollera att dina meriter registrerats. Det är även där du loggar in för att svara på ditt antagningsbesked.
Sen anmälan
Efter sista anmälningsdag stänger anmälan till alla utbildningar. De kurser och program som har platser kvar kan vara öppna för sen anmälan. Dessa utbildningar är då märkta ”Öppen för sen anmälan” på antagning.se.
Mer om anmälan och antagning
Lär känna Umeå universitet
Här finns utbildningar av hög kvalitet och forskning inom alla vetenskapsområden och det konstnärliga området. Gemensamt för alla våra utbildningar är hög kompetens bland lärarna och ett tätt samspel mellan forskning, utbildning, samverkan och innovation.
-
Flest pedagogiskt meriterade lärare i Sverige
Priset går till lärare som verkligen engagerar sig, använder uppskattade metoder eller inspirerar.
-
Ett universitet där hälsa får ta plats
Umeå universitet är certifierat som ett Healthy Campus med många initiativ och aktiviteter som främjar hälsa.
Frågor om utbildningen?
Annat bra att veta

Bygg din egen utbildning
Med fristående kurser kan du designa din egen unika utbildning.

Skillnad mellan gymnasiet och universitetet
Du har större frihet och ansvar om när, var och hur du vill studera.

Så anmäler du dig
Har du hittat en eller flera utbildningar som du gillar och har behörighet till – sök!