Navigerat till

Företagsekonomi A SM 30 hp

Om kursen

Kursens mål är att ge de studerande en integrerad grundutbildning inom det företagsekonomiska området.
Kursen består av följande moment:

Moment 1: Service Management - introduktion av en servicelogik, 7.5 hp / Service Management - introduction of a service logic, 7.5 credits
Moment 2: Marknadsföring, 7.5 hp / Marketing, 7.5 credits
Moment 3: Organisation, 7.5 hp / Organization, 7.5 credits
Moment 4: Ledarskap, 7.5 hp / Leadership 7.5 credits

Kursen skall förutom grundläggande kunskaper inom dessa områden ge en förståelse för relationerna mellan ekonomiska problem på samhälls- företags-/organisations- och individnivå. I detta ingår att ge perspektiv på metoder som kommer till användning i företag och organisationer.

Moment 1.   Service Management - introduktion av en servicelogik, 7.5 hp
Modulen utgör en introduktion till programmet och till det forskningsfält som programmet bygger på. I kursmodulen introduceras teoretiska begrepp, modeller, teorier och perspektiv som utgår från ett kundorienterat synsätt på värdeskapande, servicelogiken. Modulen är indelat i tre huvudteman. Det första temat introducerar service management och servicelogiken och en begreppslig grund läggs. Det andra temat fokuserar på interaktioner mellan, kunden och företaget. Det tredje temat utgår från organisering och ledning av organisationer, interna interaktioner och medarbetarnas roll. Under tema två och tre behandlas också frågor om lika villkor, jämställdhet och hållbarhet. Modulens teman ger möjlighet att utveckla ett kritiskt reflekterande förhållningssätt till service management.

Förväntade studieresultat
Efter avklarat moment ska den studerande kunna:

  • förklara och diskutera grundläggande begrepp och modeller, teorier och perspektiv inom service management
  • analysera och reflektera kring servicelogikens roll och betydelse för olika former av interaktioner internt i företag och mellan företag och kunder med särskilt fokus på lika villkor, jämställdhet och social hållbarhet samt digitalisering
  • förklara och diskutera konsekvenser av ett kundorienterat synsätt för ledning och organisering av organisationer genom att tillämpa begrepp, modeller, teorier och perspektiv inom service management
  • analysera servicelogikens roll och betydelse för skapande av värde för kunder, organisationer, andra intressenter och för samhället utifrån ett hållbarhetsperspektiv genom att tillämpa begrepp, modeller, teorier och perspektiv inom service management
  • förstå och kunna tillämpa ett akademiskt förhållningssätt för att undvika plagiat i akademiska arbeten

Undervisningens uppläggning
Lärandet stöds genom föreläsningar och seminarier. Examinerande uppgifter är utformade så att studenten får möjlighet att utveckla generiska färdigheter såsom informationssökning, muntliga och skriftliga presentationer och arbete i grupp. Under modulen blir studenterna introducerade till ett akademiskt förhållningssätt, till exempel hur plagiat och fusk undviks samt referenshantering.

Momentets examination
Examinationen sker genom individuell skriftlig salstentamen, en individuell datorbaserad examination om plagiat och referenshantering samt genom skriftliga uppgifter som genomförs individuellt och i grupp. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd. Se även examination för hela kursen nedan.

Moment 2.   Marknadsföring, 7.5 hp
Marknadsföringsmodulen tar upp marknadsföring på grundläggande nivå. I modulen beskrivs, diskuteras och analyseras centrala begrepp, teorier, modeller och perspektiv inom marknadsföring och hur dessa kan tillämpas i praktiken. Modulen ger en förståelse för hur olika delar inom marknadsföring är relaterade till varandra och hur de bildar en helhet i marknadsföringsprocessen. I en omvärld i förändring måste företag och organisationer arbeta med att nå ut till sin marknad på ett sätt som är både samtida och hållbart. Modulen utgår från ett marknadsorienterat synsätt med fokus på hur företag och organisationer skapar värde tillsammans med kunder och övriga intressenter. Modulens innehåll ger möjlighet att utveckla förståelse för marknadsföring ur ett hållbarhets- och samhällsperspektiv samt att utveckla ett kritiskt reflekterande förhållningssätt till marknadsföring.

Förväntade studieresultat
Efter avklarat moment ska den studerande kunna:

  • förklara och diskutera grundläggande begrepp och modeller inom marknadsföring
  • diskutera grundläggande frågor om marknadsföring och konsumentbeteende ur ett hållbarhets- och samhällsperspektiv 
  • använda relevanta begrepp och modeller för att analysera olika marknadsföringssituationer
  • fatta underbyggda beslut om lämpliga strategier och aktiviteter inom ramen för marknadsföringsprocessen 
  • kommunicera marknadsföringsstrategier och aktiviteter effektivt
  • genom kritiskt tänkande och problemlösningsförmåga identifiera och lösa marknadsföringsutmaningar

Undervisningens uppläggning
I modulens olika delar stöds lärandet genom föreläsningar, seminarier och case. Inom ramen för modulen får studenten även möjlighet att utveckla förmåga att kommunicera skriftligt och muntligt.

Momentets examination
Examinationen sker genom skriftlig individuell salstentamen och genom skriftliga uppgifter som genomförs individuellt och i grupp samt muntlig presentation. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd. Se även examination för hela kursen nedan.

Moment 3. Organisation, 7.5 hp
Momentet syftar till att förbereda studenten för att leda människor i organisationer, med ett särskilt fokus på organisationens natur och egenskaper. Momentet ger en förståelse för vad organisationer är, varför organisationer existerar och hur de verkar. Efter momentet ska studenten ha förvärvat en vokabulär som möjliggör en kommunikation om organisatoriska frågor på framtida arbetsplatser, samt ha utvecklat en kritisk syn på organisationers roller i samhället. Momentets första tema fokuserar på organisationens natur och dess funktioner, samt hur förståelsen därav har utvecklats över tid. Det andra temat belyser ledning och motivation relaterat till organisationens verksamhet. Tredje temat sammanför ett lednings- och beslutsfattande perspektiv med en tyngdpunkt på existensen, samt betydelsen av, kontinuerlig förändring och lärande. Det fjärde temat länkar samman organisationen med dess omgivning genom att förtydliga organisationens roll i samhället, och det ansvar som individer och organisationer har för att agera hållbart och etiskt.
 
Förväntade studieresultat
Efter avklarat moment ska den studerande kunna:

  • förklara vad en organisation är, samt hur organisationens funktioner är integrerade,
  • förklara och diskutera hur och varför ledning av individer har betydelse för en organisation,
  • beskriva och analysera orsaken för, och ledningen av, förändrings- och innovationsprocesser,
  • förklara och kritiskt granska organisationens roll i samhälle och organisationens ansvar att agera på ett etiskt och hållbart sätt. 
  • presentera och diskutera egna ståndpunkter och material samt diskutera andras material och ståndpunkter 

Undervisningens upplägg
Lärandet stöds genom föreläsningar, kurslitteratur samt fördjupande workshops där studenterna relaterar och applicerar teorier till organisationsexempel. Vidare ger litteraturseminarier en möjlighet för reflektion och utveckling av studentens förmåga att argumentera och ta ställning. Seminarierna examineras genom individuella skriftliga inlämningar som diskuteras i grupper där studenterna ger konstruktiv kritik till varandra.

Momentets examination
Momentet examineras genom individuella skriftliga uppgifter, seminarier samt en skriftlig individuell salstentamen. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd. Se även examination för hela kursen nedan.

Moment 4.   Ledarskap, 7.5 hp
Momentet syftar till att reflektera över individers ledarskap i skilda kontexter och organisationer, med fokus på det mänskliga samspelet mellan ledare och medarbetare. Inom detta moment ges en inblick i skilda perspektiv på ledarskap. Vidare behandlas och diskuteras olika faktorers påverkan på ledarskapet som t.ex. verksamhetens art, individrelaterade egenskaper och färdigheter, ledarskapsstrategier och attityder relaterade till organisation och medarbetare. Inom ramen för momentet diskuteras aktuella eller fiktiva etiska och moraliska dilemman med anknytning till ledarskap och organisation.

Förväntade studieresultat
Efter avklarat moment ska den studerande kunna:

  • definiera, beskriva och jämföra centrala begrepp inom ledarskapsområdet,
  • kritiskt och konstruktivt analysera och utvärdera ledarskapsprocesser i specifika ledarskapssituationer,
  • reflektera över egna egenskaper och färdigheter för ledning av arbetsgrupper,
  • förklara och kritiskt diskutera etiska frågor i anknytning till ledarskap.

Undervisningens upplägg
Studenten får kännedom om begrepp inom ledarskapsområdet genom föreläsningar och lärande i mindre grupper där studenterna har ansvar för att själva söka den kunskap som krävs för att lösa uppgiften. Lärandet stöds vidare genom casearbete i grupp och seminarier för att ge studenten möjlighet att analysera, reflektera och utvärdera ledarskap och ledarskapets etiska dilemman. Studenterna kommer under momentet att analysera ledarskap och reflektera över sina egna egenskaper och färdigheter att leda.
 
Studentens individuella reflektioner över lärdomar, egna värderingar och förhållningssätt till ledarskap är en viktig del i undervisningens uppläggning, och syftar till ökad kunskap om och förståelse för ledarskap i skilda kontexter och situationer. Under momentet kommer studenten att utveckla sin förmåga att presentera i skriftlig och muntlig form.
 
Momentets examination
Examinationen sker genom skriftlig individuell salstentamen och genom en skriftlig gruppuppgift med muntlig presentation För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd. Se även examination för hela kursen nedan.

Denna kurs är en del av ett program

Den här kursen innehåller tillfällen som är en del av ett program på Umeå universitet. Du kan bara söka kursen om du går programmet. Information om ansökningstider och vad som gäller för dig får du från din institution.

Läs om att välja kurs inom program

Anmäl dig

  • HT2025

    • Företagsekonomi A SM

      Kurstillfälle som ingår i ett program

      HT2025 / Umeå / Svenska / På plats

      Visa mer Visa mindre


      Startar

      1 september 2025

      Slutar

      18 januari 2026

      Omfattning

      30 hp

      Undervisning

      På plats

      Studietakt

      100%

      Undervisningstid

      Dagtid

      Studieort

      Umeå

      Undervisningsspråk

      Svenska

      Anmälningskod

      UMU-24023


      Behörighet Grundläggande behörighet + Engelska 6, Matematik 3b eller 3c eller Matematik C, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2
      Urval

      Platsgaranti ges endast för SYSMA

      Studieavgift

      Gäller endast medborgare utanför EU, ESS och Schweiz. Anmälningsavgift: 900 kr. Studieavgift, första inbetalningen: 48 300 kr. Total studieavgift: 48 300 kr. Anmälnings- och studieavgifter

      Anmälan

      Sista anmälningsdag var den 15 april 2025. Du kan inte längre anmäla dig.

       

Så anmäler du dig

Anmäl dig via antagning.se 
Du anmäler dig till våra program och kurser på antagning.se. Där kan du sedan följa din anmälan och kontrollera att dina meriter registrerats. Det är även där du loggar in för att svara på ditt antagningsbesked. 
 
Sen anmälan 
Efter sista anmälningsdag stänger anmälan till alla utbildningar. De kurser och program som har platser kvar kan vara öppna för sen anmälan. Dessa utbildningar är då märkta ”Öppen för sen anmälan” på antagning.se. 
  
Mer om anmälan och antagning

Lär känna Umeå universitet

Här finns utbildningar av hög kvalitet och forskning inom alla vetenskapsområden och det konstnärliga området. Gemensamt för alla våra utbildningar är hög kompetens bland lärarna och ett tätt samspel mellan forskning, utbildning, samverkan och innovation.

Frågor om utbildningen?

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR).

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR).

Nytt meddelande

Annat bra att veta

En glad student som har valt sina kurser för terminen.

Bygg din egen utbildning

Med fristående kurser kan du designa din egen unika utbildning.

En grupp studenter står i en verkstad omgiven av verktyg och studentarbeten.

Skillnad mellan gymnasiet och universitetet

Du har större frihet och ansvar om när, var och hur du vill studera.

Umeå Universitet, Naturvetarhuset. Studenter pluggar.

Så anmäler du dig

Har du hittat en eller flera utbildningar som du gillar och har behörighet till – sök!