Företagsekonomi A1:1 15 hp
Om kursen
Kursens mål är att ge de studerande en översikt av det företagsekonomiska området.
Kursen består av följande moment:
- Marknadsföring, 7.5 hp / Marketing, 7.5 credits
- Företagets organisation och ledning, 7.5 hp / Organisation and Management of the Firm, 7.5 credits
Kursen skall förutom grundläggande kunskaper inom dessa områden ge en förståelse för relationerna mellan ekonomiska problem på samhälls- företags-/organisations- och individnivå. I kursen ges också perspektiv på metoder som kommer till användning i företag och organisationer. Kursen har inga fysiska träffar och ges på halvfart och arbetar med löpande examination.
Moment 1. Marknadsföring, 7.5 hp
Marknadsföringsmodulen tar upp marknadsföring på grundläggande strategisk och operativ nivå. Detta görs med hjälp av teoretiska begrepp och modeller samt genom tillämpning av marknadsföringsverktyg. Modulen ger en förståelse för hur olika delar inom marknadsföring är relaterade till varandra och hur de bildar en helhet i marknadsföringsprocessen. I en omvärld i förändring måste företag och organisationer arbeta med att nå ut till sin marknad på ett sätt som är både samtida och hållbart. Modulen utgår från ett marknadsorienterat synsätt med fokus på hur företag och organisationer skapar värde tillsammans med kunder och övriga intressenter. Modulens innehåll ger möjlighet att utveckla förståelse för marknadsföring ur ett hållbarhets- och samhällsperspektiv samt att utveckla ett kritiskt reflekterande förhållningssätt till marknadsföring. Studenten introduceras till ett akademiskt förhållningssätt, t ex referensteknik och hur fusk och plagiat kan undvikas.
Förväntade studieresultat
Efter avklarat moment ska den studerande kunna:
- förklara och diskutera grundläggande begrepp och modeller inom marknadsföring
- diskutera grundläggande frågor om marknadsföring och konsumentbeteende ur ett hållbarhets- och samhällsperspektiv
- använda relevanta begrepp och modeller för att analysera olika marknadsföringssituationer
- fatta underbyggda beslut om lämpliga strategier och aktiviteter inom ramen för marknadsföringsprocessen
- kommunicera marknadsföringsstrategier och aktiviteter effektivt
- genom kritiskt tänkande och problemlösningsförmåga identifera och lösa marknadsföringsutmaningar
- förstå och kunna tillämpa ett akademiskt förhållningssätt för att undvika plagiat i akademiska arbeten
Undervisningens uppläggning
Modulupplägget ger studenten möjlighet att utveckla förmåga att hantera tydliga tidsramar och att tillämpa begrepp och modeller. Inom ramen för modulen får studenten även möjlighet att utveckla förmåga att kommunicera. Under modulen blir studenterna introducerade till ett akademiskt förhållningssätt, till exempel hur plagiat och fusk undviks samt referenshantering.
Momentets examination
Examinationen sker löpande i kursens lärplattform genom:
- skriftliga individuella uppgifter (U/G)
- seminarium i grupp som examineras individuellt (U/G)
- en individuell tentamen med flervalsfrågor (U/G)
- ett skriftligt individuellt praktikfall (U/G/VG)
- en individuell datorbaserad examination om plagiat och referenshantering (U/G)
- en skriftlig individuell hemtentamen (U/G/VG).
För betyget Godkänd krävs att samtliga prov är godkända.
För att erhålla betyget Väl godkänd krävs att samtliga prov är godkända, samt att Väl godkänd uppnåtts på skriftligt individuellt praktikfall samt Väl godkänd på skriftlig individuell hemtentamen. Se även examination för hela kursen nedan.
Moment 2. Företagets organisation och ledning, 7.5 hp
Momentet syftar till att förbereda den studerande för ledning av grupper och team inom näringsliv och samhälle med inriktning mot mellanmänskliga relationer. Momentet ger grundläggande kunskaper om varför organisationer existerar och hur människan under olika tidsepoker valt att genomföra arbetsfördelning. De mest centrala frågorna inom området organisationsbeteende kommer att tas upp under momentet. Efter utbildningen skall den studerande ha tillgodogjort sig en vokabulär som möjliggör kommunikation kring organisationsfrågor på framtida arbetsplatser och även möjlighet till fortsatt egen förkovran.
Den första delen av momentet ger en fördjupad förståelse för relationer mellan människor samt för arbetsgruppers utveckling och effektivitet. Den andra delen av momentet syftar till att fördjupa förståelsen för olika individers motivation att arbeta inom organisationer och arbetsgrupper, samt hur individuella målsättningar, motivation och arbetstillfredsställelse påverkar arbetet. Därigenom förstärks den studerandes förmåga att leda individer och grupper till bättre effektivitet genom exempelvis förbättrad kommunikation, anpassade belöningssystem och god konflikthantering.
Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment ska den studerande kunna:
- redogöra för teorier, modeller och begrepp som förklarar hur människor och arbetsgrupper fungerar i organisatoriska sammanhang
- förstå och påverka grupper och gruppers utveckling i en organisatorisk kontext
- reflektera över det egna sättet att fungera med andra inklusive det egna bidraget till, och rollen i, en grupp
- analysera och möta organisatoriska problem och förändringar i verksamheter
- presentera och diskutera egna ståndpunkter och material samt diskutera andras.
Undervisningens uppläggning
Lärandet stöds genom diskussioner, seminarier och reflektionslogg. Seminarierna förbereds med stöd av litteratur och material i lärplattformen . Studenterna arbetar individuellt med en kontinuerlig reflektionslogg för att nyttja erfarenheter och upplevelser i och utanför kursen.
Momentets examination
Examination sker löpande i kursens lärplattform genom:
- individuella begreppstentamina (U/G)
- skriftliga individuella inlämningsuppgifter med kamratrespons (U/G)
- skriftlig individuell reflektionslogg (U/G/VG)
- skriftlig individuell hemtentamen (U/G/VG)
För betyget Godkänd krävs att samtliga examinationer är godkända.
För att erhålla betyget Väl godkänd krävs att samtliga prov är godkända, samt att Väl godkänd uppnåtts på individuell skriftlig reflektionslogg samt Väl godkänd på skriftlig individuell hemtentamen. Se även examination för hela kursen nedan.
Anmäl dig
-
HT2025
-
Företagsekonomi A1:1
HT2025 / Ortsoberoende / Svenska / Distans
Visa mer Visa mindre
Startar1 september 2025
Slutar18 januari 2026
Omfattning15 hp
UndervisningDistans
Obligatoriska träffarInga obligatoriska träffar
Övriga träffarInga
Studietakt50%
UndervisningstidBlandade tider
StudieortOrtsoberoende
UndervisningsspråkSvenska
AnmälningskodUMU-24000
Behörighet Grundläggande behörighet + Engelska 6, Matematik 3b eller 3c eller Matematik C, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2UrvalBetyg-Högskoleprov-Högskolepoäng
StudieavgiftGäller endast medborgare utanför EU, ESS och Schweiz. Anmälningsavgift: 900 kr. Studieavgift, första inbetalningen: 24 150 kr. Total studieavgift: 24 150 kr. Anmälnings- och studieavgifter
AnmälanSista anmälningsdag var den 15 april 2025. Du kan inte längre anmäla dig.
-
Så anmäler du dig
Anmäl dig via antagning.se
Du anmäler dig till våra program och kurser på antagning.se. Där kan du sedan följa din anmälan och kontrollera att dina meriter registrerats. Det är även där du loggar in för att svara på ditt antagningsbesked.
Sen anmälan
Efter sista anmälningsdag stänger anmälan till alla utbildningar. De kurser och program som har platser kvar kan vara öppna för sen anmälan. Dessa utbildningar är då märkta ”Öppen för sen anmälan” på antagning.se.
Mer om anmälan och antagning
Lär känna Umeå universitet
Här finns utbildningar av hög kvalitet och forskning inom alla vetenskapsområden och det konstnärliga området. Gemensamt för alla våra utbildningar är hög kompetens bland lärarna och ett tätt samspel mellan forskning, utbildning, samverkan och innovation.
-
Flest pedagogiskt meriterade lärare i Sverige
Priset går till lärare som verkligen engagerar sig, använder uppskattade metoder eller inspirerar.
-
Ett universitet där hälsa får ta plats
Umeå universitet är certifierat som ett Healthy Campus med många initiativ och aktiviteter som främjar hälsa.
Frågor om utbildningen?
Annat bra att veta

Bygg din egen utbildning
Med fristående kurser kan du designa din egen unika utbildning.

Skillnad mellan gymnasiet och universitetet
Du har större frihet och ansvar om när, var och hur du vill studera.

Så anmäler du dig
Har du hittat en eller flera utbildningar som du gillar och har behörighet till – sök!