Navigerat till

Företagsekonomi A1:1 15 hp

Om kursen

Kursens mål är att ge de studerande en översikt av det företagsekonomiska området. 
Kursen består av följande moment: 

  • Marknadsföring, 7.5 hp / Marketing, 7.5 credits 
  • Företagets organisation och ledning, 7.5 hp / Organisation and Management of the Firm, 7.5 credits 

Kursen skall förutom grundläggande kunskaper inom dessa områden ge en förståelse för relationerna mellan ekonomiska problem på samhälls- företags-/organisations- och individnivå. I kursen ges också perspektiv på metoder som kommer till användning i företag och organisationer. Kursen har inga fysiska träffar och ges på halvfart och arbetar med löpande examination. 

Moment 1. Marknadsföring, 7.5 hp

Marknadsföringsmodulen tar upp marknadsföring på grundläggande strategisk och operativ nivå. Detta görs med hjälp av teoretiska begrepp och modeller samt genom tillämpning av marknadsföringsverktyg. Modulen ger en förståelse för hur olika delar inom marknadsföring är relaterade till varandra och hur de bildar en helhet i marknadsföringsprocessen. I en omvärld i förändring måste företag och organisationer arbeta med att nå ut till sin marknad på ett sätt som är både samtida och hållbart. Modulen utgår från ett marknadsorienterat synsätt med fokus på hur företag och organisationer skapar värde tillsammans med kunder och övriga intressenter. Modulens innehåll ger möjlighet att utveckla förståelse för marknadsföring ur ett hållbarhets- och samhällsperspektiv samt att utveckla ett kritiskt reflekterande förhållningssätt till marknadsföring. Studenten introduceras till ett akademiskt förhållningssätt, t ex referensteknik och hur fusk och plagiat kan undvikas. 

Förväntade studieresultat 
Efter avklarat moment ska den studerande kunna:

  • förklara och diskutera grundläggande begrepp och modeller inom marknadsföring
  • diskutera grundläggande frågor om marknadsföring och konsumentbeteende ur ett hållbarhets- och samhällsperspektiv
  • använda relevanta begrepp och modeller för att analysera olika marknadsföringssituationer
  • fatta underbyggda beslut om lämpliga strategier och aktiviteter inom ramen för marknadsföringsprocessen
  • kommunicera marknadsföringsstrategier och aktiviteter effektivt 
  • genom kritiskt tänkande och problemlösningsförmåga identifera och lösa marknadsföringsutmaningar
  • förstå och kunna tillämpa ett akademiskt förhållningssätt för att undvika plagiat i akademiska arbeten

Undervisningens uppläggning 
Modulupplägget ger studenten möjlighet att utveckla förmåga att hantera tydliga tidsramar och att tillämpa begrepp och modeller. Inom ramen för modulen får studenten även möjlighet att utveckla förmåga att kommunicera. Under modulen blir studenterna introducerade till ett akademiskt förhållningssätt, till exempel hur plagiat och fusk undviks samt referenshantering.

Momentets examination 
Examinationen sker löpande i kursens lärplattform genom: 

  • skriftliga individuella uppgifter (U/G)
  • seminarium i grupp som examineras individuellt (U/G)
  • en individuell tentamen med flervalsfrågor (U/G)
  • ett skriftligt individuellt praktikfall (U/G/VG)
  • en individuell datorbaserad examination om plagiat och referenshantering (U/G) 
  • en skriftlig individuell hemtentamen (U/G/VG). 

För betyget Godkänd krävs att samtliga prov är godkända. 
För att erhålla betyget Väl godkänd krävs att samtliga prov är godkända, samt att Väl godkänd uppnåtts på skriftligt individuellt praktikfall samt Väl godkänd på skriftlig individuell hemtentamen. Se även examination för hela kursen nedan. 

Moment 2. Företagets organisation och ledning, 7.5 hp 

Momentet syftar till att förbereda den studerande för ledning av grupper och team inom näringsliv och samhälle med inriktning mot mellanmänskliga relationer. Momentet ger grundläggande kunskaper om varför organisationer existerar och hur människan under olika tidsepoker valt att genomföra arbetsfördelning. De mest centrala frågorna inom området organisationsbeteende kommer att tas upp under momentet. Efter utbildningen skall den studerande ha tillgodogjort sig en vokabulär som möjliggör kommunikation kring organisationsfrågor på framtida arbetsplatser och även möjlighet till fortsatt egen förkovran. 

Den första delen av momentet ger en fördjupad förståelse för relationer mellan människor samt för arbetsgruppers utveckling och effektivitet. Den andra delen av momentet syftar till att fördjupa förståelsen för olika individers motivation att arbeta inom organisationer och arbetsgrupper, samt hur individuella målsättningar, motivation och arbetstillfredsställelse påverkar arbetet. Därigenom förstärks den studerandes förmåga att leda individer och grupper till bättre effektivitet genom exempelvis förbättrad kommunikation, anpassade belöningssystem och god konflikthantering. 

Förväntade studieresultat 
Efter genomgånget moment ska den studerande kunna: 

  • redogöra för teorier, modeller och begrepp som förklarar hur människor och arbetsgrupper fungerar i organisatoriska sammanhang
  • förstå och påverka grupper och gruppers utveckling i en organisatorisk kontext
  • reflektera över det egna sättet att fungera med andra inklusive det egna bidraget till, och rollen i, en grupp
  • analysera och möta organisatoriska problem och förändringar i verksamheter
  • presentera och diskutera egna ståndpunkter och material samt diskutera andras. 

Undervisningens uppläggning 
Lärandet stöds genom diskussioner, seminarier och reflektionslogg. Seminarierna förbereds med stöd av litteratur och material i lärplattformen . Studenterna arbetar individuellt med en kontinuerlig reflektionslogg för att nyttja erfarenheter och upplevelser i och utanför kursen.  

Momentets examination 
Examination sker löpande i kursens lärplattform genom:

  • individuella begreppstentamina (U/G) 
  • skriftliga individuella inlämningsuppgifter med kamratrespons (U/G)
  • skriftlig individuell reflektionslogg (U/G/VG)
  • skriftlig individuell hemtentamen (U/G/VG)

För betyget Godkänd krävs att samtliga examinationer är godkända. 
För att erhålla betyget Väl godkänd krävs att samtliga prov är godkända, samt att Väl godkänd uppnåtts på individuell skriftlig reflektionslogg samt Väl godkänd på skriftlig individuell hemtentamen. Se även examination för hela kursen nedan.

Anmäl dig

  • HT2025

    • Företagsekonomi A1:1

      HT2025 / Ortsoberoende / Svenska / Distans

      Visa mer Visa mindre


      Startar

      1 september 2025

      Slutar

      18 januari 2026

      Omfattning

      15 hp

      Undervisning

      Distans

      Obligatoriska träffar

      Inga obligatoriska träffar

      Övriga träffar

      Inga

      Studietakt

      50%

      Undervisningstid

      Blandade tider

      Studieort

      Ortsoberoende

      Undervisningsspråk

      Svenska

      Anmälningskod

      UMU-24000


      Behörighet Grundläggande behörighet + Engelska 6, Matematik 3b eller 3c eller Matematik C, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2
      Urval

      Betyg-Högskoleprov-Högskolepoäng

      Studieavgift

      Gäller endast medborgare utanför EU, ESS och Schweiz. Anmälningsavgift: 900 kr. Studieavgift, första inbetalningen: 24 150 kr. Total studieavgift: 24 150 kr. Anmälnings- och studieavgifter

      Anmälan

      Sista anmälningsdag var den 15 april 2025. Du kan inte längre anmäla dig.

       

Så anmäler du dig

Anmäl dig via antagning.se 
Du anmäler dig till våra program och kurser på antagning.se. Där kan du sedan följa din anmälan och kontrollera att dina meriter registrerats. Det är även där du loggar in för att svara på ditt antagningsbesked. 
 
Sen anmälan 
Efter sista anmälningsdag stänger anmälan till alla utbildningar. De kurser och program som har platser kvar kan vara öppna för sen anmälan. Dessa utbildningar är då märkta ”Öppen för sen anmälan” på antagning.se. 
  
Mer om anmälan och antagning

Lär känna Umeå universitet

Här finns utbildningar av hög kvalitet och forskning inom alla vetenskapsområden och det konstnärliga området. Gemensamt för alla våra utbildningar är hög kompetens bland lärarna och ett tätt samspel mellan forskning, utbildning, samverkan och innovation.

Frågor om utbildningen?

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR).

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR).

Nytt meddelande

Annat bra att veta

En glad student som har valt sina kurser för terminen.

Bygg din egen utbildning

Med fristående kurser kan du designa din egen unika utbildning.

En grupp studenter står i en verkstad omgiven av verktyg och studentarbeten.

Skillnad mellan gymnasiet och universitetet

Du har större frihet och ansvar om när, var och hur du vill studera.

Umeå Universitet, Naturvetarhuset. Studenter pluggar.

Så anmäler du dig

Har du hittat en eller flera utbildningar som du gillar och har behörighet till – sök!