Företagsekonomi B72 30 hp
Om kursen
Kursens mål är att ge de studerande en integrerad grundutbildning inom det företagsekonomiska området.
Kursen består av följande moment:
Moment 1. Ekonomisk styrning, 7.5 hp / Financial Accounting and Management Accounting, 7.5 credits
Moment 2. Finansiering och riskhantering, 7.5 hp / Financial Management, 7.5 credits
Moment 3. Entreprenörskap med beslutsstöd, 7.5 hp / Entrepreneurship and Enterprise Resource Planning Systems 7.5 credits
Moment 4. Vetenskaplig metod, 7.5 hp / Research Methodology in Business Administration, 7.5 credits
Kursen skall förutom grundläggande kunskaper inom dessa områden ge en förståelse för relationerna mellan ekonomiska problem på samhälls- företags-/organisations- och individnivå. I detta ingår att ge perspektiv på metoder som kommer till användning i företag och organisationer.
Moment 1. Ekonomisk styrning, 7.5 hp
Momentet syftar till att ge en introduktion till ämnet redovisning samt att skapa en förståelse för metoder och modeller som används i ett företags interna styrning och planering. Fokus ligger på tjänste- och serviceföretag såväl som företag inom detaljhandeln.
I avsnittet om redovisning ligger tonvikten på bokföringens grundläggande principer och bokslut. Resultat- och balansräkningens innehåll, uppställningsformer och sambandet dem emellan klargörs. Avsnittet avslutas med en bokföringsövning.
Syftet med kalkyleringsavsnittet är att skapa en kännedom om kopplingen mellan företagets övergripande mål och strategier, samt att skapa en grundläggande förståelse för begrepp som är centrala inom ekonomistyrningen. Utgångspunkten är hur intäkter och kostnader kan sammanställas och redovisas för att på bästa sätt utgöra underlag för skilda typer av beslut. Olika metoders fördelar såväl som deras begränsningar och hur de utgör beslutsunderlag för prissättning och val av produktmix på kort och lång sikt behandlas. Budgeteringsavsnittet behandlar företags budgetsystem med dess olika delbudgeter.
Förväntat studieresultat
Efter avklarat moment ska den studerande kunna:
- redogöra för hur en företagsledning kan planera, styra och kontrollera verksamheter inom tjänsteföretag liksom inom handelsföretag
- upprätta huvudbudgetar
- upprätta ekonomiska kalkyler och med dessa som utgångspunkt dra slutsatser om olika handlingsalternativ
- upprätta ett årsbokslut innehållande periodiseringar
- ha grundläggande färdigheter i löpande redovisning från bokföring till att utföra ett enklare bokslut
- redogöra för principer för hållbarhetsredovisning
Undervisningens uppläggning
Lärandet stöds genom föreläsningar, gruppövningar och praktiskt anknutna fall, där studenternas problemlösningsförmåga är central. En obligatorisk bokföringsövning ingår där studenten praktiskt får använda sina kunskaper genom att tillämpa de teoretiska och praktiska aspekter som behandlats under föreläsningar och vid gruppövningar.
Examination
Examination sker genom praktiskt anknutet fall som löses i grupp, individuell skriftlig tentamen och bokföringsövning. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd. Se även examination för hela kursen nedan.
Moment 2. Finansiering och riskhantering, 7.5 hp
Det övergripande målet med kursen är att utveckla studerandes förmåga att använda sig av olika metoder och verktyg för finansiell analys och -styrning. Speciell vikt fästs på verktyg som är användbara inom detaljhandeln, samt tjänste- och serviceföretag.
Under momentet behandlas och tillämpas olika tekniker och verktyg som kan användas som hjälpmedel vid styrning av företag. Tillämpningen av teknikerna syftar till att utveckla studenternas (i) förmåga att lösa problem, (ii) förmåga att skaffa och analysera information från olika källor, (iii) förmåga att analysera och göra slutsatser utgående från analysen samt (iv) studenternas erfarenhet av att jobba i team.
Under detta moment kommer även affärssystem att användas i undervisningen. Affärssystemet omvandlar information till kunskap och är verktyget att styra verksamheten. Affärssystem möjliggör således snabbare och mer välgrundade beslut.
Förväntat studieresultat
Efter avklarat moment ska den studerande kunna:
- analysera ett företags systematiska och osystematiska risk
- granska företags offentliga redovisningsinformation samt analysera deras finansiella och miljömässiga ställning och utveckling
- utföra investeringskalkyler och använda dem som beslutsunderlag
- tillämpa olika metoder för företagsevärdering
- visa förståelse för hur affärssystem kan användas för uppföljning av verksamheter och som beslutsunderlag
Undervisningens uppläggning
Lärandet stöds genom föreläsningar, gruppövningar, handledning och seminarier samt laborationer i affärssystem kring verksamhetsuppföljning. Studenterna förväntas själva samla in, bearbeta och analysera företag utgående från årsredovisningsdata och annan tillgänglig information.
Examination
Examinationen består av individuell skriftlig tentamen, PM-uppgift som genomförs i grupp och omfattar muntlig framställning och aktivt studentdeltagande samt laborationer i affärssystem. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd. Se även examination för hela kursen nedan.
Moment 3. Entreprenörskap med beslutsstöd, 7.5 hp
Momentet introducerar entreprenörskap som fenomen och kunskapsområde. Målet är att utveckla kunskap om och förståelse för entreprenörskap och affärsutvecklingsprocesser. Under momentet behandlas entreprenörskapsbegreppet och kunskapsområdets framväxt. Kursens fokus är entreprenörskap i relation till affärsutveckling i form av etablering av nya företag. Som ett led i kursen integreras företagandets olika aspekter, inklusive hållbarhet och internationalisering, genom att tidigare förvärvade kunskaper inom ämnet utnyttjas för att utveckla en affärsidé som konkretiseras i en affärsplan. I kursmodulen ingår datorbaserade övningar i affärsstödssystem.
Förväntade studieresultat
Efter avklarat moment ska den studerande kunna:
- beskriva och problematisera entreprenörskapsbegreppet och det entreprenöriella perspektivet
- beskriva och analysera den entreprenöriella processen.
- beskriva och analysera kreativitet, entreprenörskap och nyföretagande i en samhällelig kontext
- som del i en grupp ta initiativ och utveckla en affärsidé samt tillämpa tidigare förvärvade företagsekonomiska kunskaper inklusive hållbarhetsfrågor för att konkretisera idén i en skiss till affärsplan
- söka och värdera information och informationskällor vid utveckling av affärsplan
- argumentera för och sälja in en affärsidé
- välja, analysera och tillämpa information från affärssystem i affärsutvecklingsbeslut
Undervisningens uppläggning:
Utbildningen i entreprenörskap skall bidra till att utveckla studenternas entreprenöriella förmågor för idégenerering och affärsutveckling. Lärandet stöds genom föreläsningar som ger studenterna grunder för att arbeta med entreprenörskap och affärsutveckling, vilket kompletteras med gästföreläsningar. En affärsutvecklingsuppgift genomförs som innebär att studenterna formulerar en idé och affärsplan för nya verksamheter som presenteras muntligt, vilket ger studenterna möjlighet att tränas i presentationsteknik, och skriftligt. Under kursen genomförs workshops, för att stärka affärsutvecklingsuppgiften.
Momentets examination
Momentet examineras genom individuell skriftlig salstentamen, muntliga studentpresentationer(med underlag) och affärsutvecklingsuppgift i grupp. Laborationer i affärssystem genomförs i grupp (utveckla, rapportera och presentera). För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd. Se även examination för hela kursen nedan.
Moment 4. Vetenskaplig metod, 7.5 hp
Momentets övergripande syfte är att utveckla grundläggande kunskap om vetenskapsteoretiska förhållningssätt och forskningsmetodik. Vidare är syftet att utveckla den egna förmågan att dels planera och skriftligt redovisa en undersökning, dels värdera och använda vetenskapliga och andra rapporter. Momentet inleds med en diskussion kring kunskapsbildningsprocessen med betoning på vetenskaplig kunskapsproduktion. Centrala byggstenar i denna process utgörs av referensramar, vetenskapsideal, problemformulering, angreppssätt samt metoder för datainsamling och analys. Ett särskilt fokus läggs på vikten av ett genomtänkt ämnesval samt av problematisering och noggrann problemspecificering. Dessutom behandlas övergripande vetenskapliga angreppssätt, forskningsdesign och olika typer av analysstrategier. Vidare diskuteras kvantitativa och kvalitativa metoders möjligheter och begränsningar genom konkreta applikationer. Urvals- och datainsamlingsmetoder granskas vad gäller bl.a. möjligheterna att få tillgång till information. Under kursen ingår också moment som ger kännedom om och utvecklar förmågan att finna information i databaser, att på ett ändamålsenligt sätt använda olika typer av information och utifrån källkritiska kriterier utvärdera denna.
Förväntade studieresultat
Efter avklarat moment ska den studerande kunna:
- redogöra för de vetenskapsteoretiska huvudströmningarna och förklara hur olika värderingar och perspektiv påverkar kunskapsprocessen
- redogöra för kvalitativa och kvantitativa metoders egenskaper och värdera olika metoders användbarhet för skilda typer av problem
- självständigt söka, kritiskt värdera och använda olika typer av information
- visa kunskap och förståelse för forskningsetik och vad som är plagiat
- argumentera för ett valt problem, ansatser och tillvägagångssätt samt analysera ett empiriskt och teoretiskt material
- kritiskt granska andra vetenskapliga arbeten utifrån olika perspektiv
- inom givna tidsramar planera och designa en vetenskaplig studie.
Undervisningens uppläggning
Lärandet stöds genom föreläsningar, seminarier och handledning. Examinationsgrundande delar i momentet innebär obligatorisk närvaro.
Momentets examination
Momentet examineras genom seminarier och skriftliga uppgifter där studenten i grupp implementerar faserna i en forskningsprocess, samt genom en individuell skriftlig tentamen. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd. Se även examination för hela kursen nedan.
Denna kurs är en del av ett program
Den här kursen innehåller tillfällen som är en del av ett program på Umeå universitet. Du kan bara söka kursen om du går programmet. Information om ansökningstider och vad som gäller för dig får du från din institution.
Anmäl dig
-
VT2026
-
Företagsekonomi B72
Kurstillfälle som ingår i ett program
VT2026 / Umeå / Svenska / På plats
Anmälan öppnar 15 september 2025Visa mer Visa mindre
Startar19 januari 2026
Slutar7 juni 2026
Omfattning30 hp
UndervisningPå plats
Studietakt100%
UndervisningstidDagtid
StudieortUmeå
UndervisningsspråkSvenska
AnmälningskodUMU-24404
Behörighet Företagsekonomi A SM 30 hp eller motsvarande.UrvalPlatsgaranti, ges endast inom SYSMA.
StudieavgiftGäller endast medborgare utanför EU, ESS och Schweiz. Anmälningsavgift: 900 kr. Studieavgift, första inbetalningen: 48 300 kr. Total studieavgift: 48 300 kr. Anmälnings- och studieavgifter
AnmälanDu kan inte anmäla dig ännu. Anmälan öppnar 15 september 2025 klockan 09:00. Sista anmälningsdag är den 15 oktober 2025.
-
Så anmäler du dig
Anmäl dig via antagning.se
Du anmäler dig till våra program och kurser på antagning.se. Där kan du sedan följa din anmälan och kontrollera att dina meriter registrerats. Det är även där du loggar in för att svara på ditt antagningsbesked.
Sen anmälan
Efter sista anmälningsdag stänger anmälan till alla utbildningar. De kurser och program som har platser kvar kan vara öppna för sen anmälan. Dessa utbildningar är då märkta ”Öppen för sen anmälan” på antagning.se.
Mer om anmälan och antagning
Lär känna Umeå universitet
Här finns utbildningar av hög kvalitet och forskning inom alla vetenskapsområden och det konstnärliga området. Gemensamt för alla våra utbildningar är hög kompetens bland lärarna och ett tätt samspel mellan forskning, utbildning, samverkan och innovation.
-
Flest pedagogiskt meriterade lärare i Sverige
Priset går till lärare som verkligen engagerar sig, använder uppskattade metoder eller inspirerar.
-
Ett universitet där hälsa får ta plats
Umeå universitet är certifierat som ett Healthy Campus med många initiativ och aktiviteter som främjar hälsa.
Frågor om utbildningen?
Annat bra att veta

Bygg din egen utbildning
Med fristående kurser kan du designa din egen unika utbildning.

Skillnad mellan gymnasiet och universitetet
Du har större frihet och ansvar om när, var och hur du vill studera.

Så anmäler du dig
Har du hittat en eller flera utbildningar som du gillar och har behörighet till – sök!