Företagsekonomi, masteruppsats III 30 hp
Om kursen
Kursen syftar till att utveckla studentens förmåga att självständigt genomföra en studie som bidrar till företagsekonomisk forskning. Den studerande skall, genom uppsatsen och muntligen, visa förmåga att planera, genomföra och presentera en grundlig vetenskaplig studie av relevans inom masterprogrammets område. Uppsatsens bidrag skall vila på uttryckligen granskade och väl motiverade ställningstaganden. Studenten ska visa god kännedom om det aktuella forskningsområdet samt förmåga att reflektera och positionera den egna studien i förhållande till tidigare forskning inom området.
Moment 1. Arbetsseminarier, 0 hp
Momentet omfattar tre arbetsseminarier. Arbetsseminarierna utvecklar den studerandes förmåga att kritiskt granska och analysera vetenskapliga undersökningar och rapporter. De tre seminarierna behandlar följande områden:
- Seminarium 1. Muntlig och skriftlig granskning av en tidigare seminariebehandlad masteruppsats. Den skriftliga granskningen ska följa riktlinjerna för sidoopposition.
- Seminarium 2. Problematisering och val av teoretiska utgångspunkter.
- Seminarium 3. Seminariebehandling av eget teoriområde och metod. (Seminariet bygger på ett utkast till inledning, teori- och metodkapitel samt en plan för datainsamling och det fortsatta arbetet). Seminariet bör genomföras innan empiriinsamling påbörjas.
På seminarium 2 och 3 förväntas studenten presentera utkast på olika delar av sin uppsats samt genomföra en granskning och analys av studiekamraters arbeten. Seminarium 2 och 3 innebär alltså en opposition på andra deltagares arbeten.
Moment 2. Sidoopposition, 0 hp
Den studerande ska genomföra en skriftlig sidoopposition på en annan masteruppsats och delta aktivt vid det seminarium som oppositionen avser. Sidooppositionen är en individuell uppgift. Sidooppositionen ska tydligt visa studentens förmåga identifiera uppsatsens styrkor och svagheter och ge förslag på hur sådana svagheter kan åtgärdas.
Moment 3. Masteruppsats, 30 hp
Detta moment utgör huvuddelen av kursen och utvecklar den studerandes förmåga att på avancerad nivå undersöka ett ämne inom det företagsekonomiska fältet med relevans för studentens masterprogram. De studerande ska identifiera, formulera och motivera studiens genomförande inom det teoretiska området vilket kan innefatta att applicera teorier eller modeller på ett nytt empiriskt område eller genom att applicera nya metoder för datainsamling och analys. Därigenom ger författarna ett bidrag till litteraturen inom ett specifikt ämnes- eller problemområde.
Uppsatsen ska inkludera en grundlig litteraturgenomgång som positionerar uppsatsen i en relevant teoretisk referensram. Den teoretiska referensramens ska visa på ingående kunskap i ämnet. Litteraturgenomgången ska visa studentens förmåga att självständigt behandla och granska litteraturen. Uppsatsen ska också baseras på genomtänkt val av metod, där studentens metodologiska och teoretiska val ska spegla god medvetenhet om hur ämnet studerats i tidigare forskning. Metodfrågorna ska vara tydligt anknutna till problemområdet samt uppvisa stringens genom hela arbetet. Uppsatsen ska presentera en systematisk bearbetning av data och analys av det teoretiska och empiriska materialet. Abstraktionsnivån i den avslutande diskussionen ska vara hög. Stringens krävs för att synliggöra sambandet mellan uppsatsens olika delar. Uppsatsens längd sträcker sig vanligen mellan 70 och 100 sidor beroende på disciplin och metod. Uppsatsen ska försvaras vid ett seminarium.
Moment 4. Huvudopposition, 0 hp
Momentet omfattar en muntlig och skriftlig huvudopposition på en annan master-uppsats. En grundlig granskning av en annan masteruppsats ska genomföras. Den granskade uppsatsen ska läggas fram inom samma masterprogram. Alternativt kan opposition ske på en uppsats inom studentens tillvalsämne (minor). Den skriftliga huvudoppositionen är en individuell uppgift. Den muntliga delen genomförs vanligen tillsammans med medförfattaren på den egna uppsatsen.
Denna kurs är en del av ett program
Den här kursen innehåller tillfällen som är en del av ett program på Umeå universitet. Du kan bara söka kursen om du går programmet. Information om ansökningstider och vad som gäller för dig får du från din institution.
Anmäl dig
-
VT2026
-
Företagsekonomi, masteruppsats III
Kurstillfälle som ingår i ett program
VT2026 / Umeå / Engelska / På plats
Visa mer Visa mindre
Startar19 januari 2026
Slutar7 juni 2026
Omfattning30 hp
UndervisningPå plats
Studietakt100%
UndervisningstidDagtid
StudieortUmeå
UndervisningsspråkEngelska
AnmälningskodUMU-24917
Behörighet 90 hp varav 75 hp företagsekonomi, varav 45 hp på avancerad nivå exkluderat praktikkurs. Gymnasium: Engelska 6/nivå 2.UrvalPlatsgaranti - SAACM, SAMAM, SAMGM, SAAIM, SAFIM
StudieavgiftGäller endast medborgare utanför EU, ESS och Schweiz. Anmälningsavgift: 900 kr. Studieavgift, första inbetalningen: 48 300 kr. Total studieavgift: 48 300 kr. Anmälnings- och studieavgifter
AnmälanNu kan du anmäla dig. Sista anmälningsdag är den 15 oktober 2025.
-
Så anmäler du dig
Anmäl dig via antagning.se
Du anmäler dig till våra program och kurser på antagning.se. Där kan du sedan följa din anmälan och kontrollera att dina meriter registrerats. Det är även där du loggar in för att svara på ditt antagningsbesked.
Sen anmälan
Efter sista anmälningsdag stänger anmälan till alla utbildningar. De kurser och program som har platser kvar kan vara öppna för sen anmälan. Dessa utbildningar är då märkta ”Öppen för sen anmälan” på antagning.se.
Mer om anmälan och antagning
Lär känna Umeå universitet
Här finns utbildningar av hög kvalitet och forskning inom alla vetenskapsområden och det konstnärliga området. Gemensamt för alla våra utbildningar är hög kompetens bland lärarna och ett tätt samspel mellan forskning, utbildning, samverkan och innovation.
-
Flest pedagogiskt meriterade lärare i Sverige
Priset går till lärare som verkligen engagerar sig, använder uppskattade metoder eller inspirerar.
-
Ett universitet där hälsa får ta plats
Umeå universitet är certifierat som ett Healthy Campus med många initiativ och aktiviteter som främjar hälsa.
Frågor om utbildningen?
Annat bra att veta

Bygg din egen utbildning
Med fristående kurser kan du designa din egen unika utbildning.

Skillnad mellan gymnasiet och universitetet
Du har större frihet och ansvar om när, var och hur du vill studera.

Så anmäler du dig
Har du hittat en eller flera utbildningar som du gillar och har behörighet till – sök!