Försäljningsstrategier 15 hp
Om kursen
Kursen består av följande moduler:
- Modul 1. Sales Management 7,5 hp
- Modul 2. Säljaktiviteter, 7,5 hp
Studenten ska efter kursen ha kunskap om hur säljfunktionen organiseras och leds för att på ett bra och långsiktigt hållbart sätt generera försäljning av företagets erbjudanden. Vidare ska studenten kunna analysera marknadsdata och presentera lämpliga strategier som stimulerar säljaktiviteter samt skapar värden i interaktionen mellan organisationen, kunder och andra intressenter. För att uppnå dessa kunskaper länkas två moduler samman. Den första modulen behandlar försäljning ur ett organisatoriskt perspektiv. I den andra och avslutande modulen knyts strategi och personlig kompetens samman i organisationens säljaktiviteter. Modul två ges och examineras i sin helhet på engelska.
Modul 1. Sales Management, 7.5 hp
Under modulen betonas vikten av att betrakta försäljning som en aktivitet vilken skall integreras och förstås i förhållande till organisationens övriga värdeskapande processer. Modulen syftar därför till att utveckla studentens förmåga att identifiera och analysera organisationens verksamhet ur ett strategiskt försäljningsperspektiv.
Under modulen behandlas försäljningsmål och hur dessa integreras med marknadsmål. Vidare belyses hur säljansvariga planerar, organiserar, tränar, motiverar, kompenserar och utvärderar försäljningsorganisationen. I detta sammanhang belyses därför bland annat säljansvarigas samt säljares roll i organisationen, användningen av till exempel key account management, försäljningsprognoser, användning av lojalitetsprogram och CRM-system samt organisationers förmåga att hantera returer och klagomål. Även faktorer som kulturella skillnader och olika förutsättningar vid verksamhet på den internationella marknaden lyfts fram och diskuteras.
Under modulen studeras inledningsvis säljansvarigas roll samt säljarens ansvarsområden och position i organisationen. En grundläggande kunskap om försäljningsprocessen ses som väsentlig för att studenten skall kunna förstå vilka försäljningsaktiviteter som den strategiska planeringen skall stötta. Därefter behandlas strategiska planeringsfrågor och slutligen diskuteras organisationens behov av kontroll- och styrmekanismer.
Förväntade studieresultat
Efter avklarad modul ska den studerande kunna:
- förklara och diskutera hur teorier och modeller rörande försäljningsstrategier kan appliceras på företag.
- analysera och reflektera över hur försäljningsprocesser utformas, organiseras och leds, samt skapa egna relevanta, etiskt försvarbara, och trovärdiga försäljningsstrategier.
- identifiera konsekvenser av olika försäljningsstrategier och beslut på kort och lång sikt.
- analysera och reflektera över vad som karaktäriserar säljorganisationens kontroll- och styrmekanismer.
- diskutera ledarskapets betydelse för försäljningsstrategier.
Undervisningens uppläggning
Lärandet stöds genom föreläsningar, seminarier och case. Lärandeaktiviteter och uppgifter är utformade för att utveckla studentens generiska kompetenser, specifikt muntlig och skriftlig framställan, presentationsteknik, informationssökning och samarbetsförmåga.
Examination
Modulen examineras genom seminarieuppgifter, PM som skrivs i grupp, samt en individuell skriftlig salstentamen. För betyget godkänd på modulen krävs att varje examinerande del är godkänd. Se även examination för hela kursen nedan.
Modul 2. Säljaktiviteter, 7.5 hp
Planering och genomförande av olika former av säljaktiviteter är viktiga för företag inom handels- och tjänstesektorn. Dessa skapar förutsättningar för långsiktig lönsamhet och konkurrenskraft genom att påverka kundens beslutsprocess till fördel för företagets värdeerbjudande. De säljstödjande processer, aktiviteter och tekniker som företaget använder handlar om att skapa uppmärksamhet och intresse bland nuvarande och potentiella kunder samt att synliggöra produkten/tjänsten och stödja det direkta säljarbetet. Detta kräver att säljaktiviteterna ligger i linje med företagets strategi, mål och varumärke.
Kopplingen mellan aktiviteter och strategi är viktig, inte minst eftersom förändringstrycket inom handels- och tjänstesektorn är mycket högt och hård konkurrens råder mellan företagen. Utvecklingen inom E-handeln har också lett till att försäljning, marknadskommunikation och säljaktiviteter inte längre behöver vara kopplade till en fysisk plats. Många säljfrämjande aktiviteter sker via omni-channel marknadsföring. Detta betyder att säljaktiviteterna måste studeras i en vidare kontext där E-handel och logistiklösningar blir viktiga komponenter.
Under modulen betonas också kopplingen mellan företagets mål och budget, de olika målgruppernas speciella karaktärsdrag och valet av säljaktiviteter och marknadskommunikation. Under modulen kommer även teorier från tidigare marknadsförings- och försäljningsrelaterade kurser att integreras.
Förväntat studieresultat
Efter avklarad modul ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse:
- utvärdera och utveckla förslag och strategier för företags säljaktiviteter utifrån deras mål, värdeerbjudande, målgrupper och förutsättningar.
Färdigheter och förmåga:
- beakta och reflektera över varumärkets roll i samband med säljaktiviteter och marknadskommunikation .
- utveckla förslag på säljaktiviteter med beaktande av hållbarhets- och etiska konsekvenser.
- muntligt och skriftligt kunna kommunicera för kursen centrala begrepp på engelska.
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
- identifiera och kritiskt diskutera de konsekvenser och ansvarsfrågor som följer av ett företags beslut av säljaktiviteter
Undervisningens uppläggning
Lärandet stöds genom föreläsningar, seminarium och egna studier av kurslitteraturen. Det ansvar som följer säljstimulerande aktiviteter vad gäller etik, lagar, hållbar utveckling samt genusfrågor kommer att behandlas i samband med föreläsningar och ett enskilt arbete. Lärandeaktiviteter och uppgifter är utformade för att utveckla studentens generiska kompetenser, specifikt muntlig och skriftlig framställan, informationssökning, samarbetsförmåga och problemlösningsförmåga. Modulen ges och examineras i sin helhet på engelska.
Examination
Modulen examineras genom skriftlig individuell salstentamen och genom skriftliga uppgifter som genomförs individuellt och i grupp. För betyget godkänd på modulen krävs att varje examinerande del är godkänd. Se även examination för hela kursen nedan.
Anmäl dig
-
HT2025
-
Försäljningsstrategier
HT2025 / Umeå / Svenska / På plats
Visa mer Visa mindre
Startar3 november 2025
Slutar18 januari 2026
Omfattning15 hp
UndervisningPå plats
Studietakt100%
UndervisningstidDagtid
StudieortUmeå
UndervisningsspråkSvenska
AnmälningskodUMU-24834
Behörighet Avklarade kurser om 60 hp varav 7,5 hp i marknadsföring, eller motsvarande. Gymnasium: Engelska B/6.UrvalHögskolepoäng avklarade per sista anmälningsdag (för utbildning på grundnivå 1-165 hp, för avancerad nivå 30-285 hp)
StudieavgiftGäller endast medborgare utanför EU, ESS och Schweiz. Anmälningsavgift: 900 kr. Studieavgift, första inbetalningen: 24 150 kr. Total studieavgift: 24 150 kr. Anmälnings- och studieavgifter
AnmälanSista anmälningsdag var den 15 april 2025. Du kan inte längre anmäla dig.
-
Så anmäler du dig
Anmäl dig via antagning.se
Du anmäler dig till våra program och kurser på antagning.se. Där kan du sedan följa din anmälan och kontrollera att dina meriter registrerats. Det är även där du loggar in för att svara på ditt antagningsbesked.
Sen anmälan
Efter sista anmälningsdag stänger anmälan till alla utbildningar. De kurser och program som har platser kvar kan vara öppna för sen anmälan. Dessa utbildningar är då märkta ”Öppen för sen anmälan” på antagning.se.
Mer om anmälan och antagning
Lär känna Umeå universitet
Här finns utbildningar av hög kvalitet och forskning inom alla vetenskapsområden och det konstnärliga området. Gemensamt för alla våra utbildningar är hög kompetens bland lärarna och ett tätt samspel mellan forskning, utbildning, samverkan och innovation.
-
Flest pedagogiskt meriterade lärare i Sverige
Priset går till lärare som verkligen engagerar sig, använder uppskattade metoder eller inspirerar.
-
Ett universitet där hälsa får ta plats
Umeå universitet är certifierat som ett Healthy Campus med många initiativ och aktiviteter som främjar hälsa.
Frågor om utbildningen?
Annat bra att veta

Bygg din egen utbildning
Med fristående kurser kan du designa din egen unika utbildning.

Skillnad mellan gymnasiet och universitetet
Du har större frihet och ansvar om när, var och hur du vill studera.

Så anmäler du dig
Har du hittat en eller flera utbildningar som du gillar och har behörighet till – sök!