Historia 3 med kandidatuppsats 30 hp
Om kursen
Kursen består av tre moduler: Historisk metod och teori (7,5hp), Historiebruk i teori och praktik (7,5hp) och Uppsats (15hp). 1,5 hp i moment två utgör historiedidaktiska inslag. Kursen kan även läsas i en variant utan kandidatuppsats (Historia 3).
Modul 1: Historisk metod och teori (7,5hp)
Under momentet studeras centrala historievetenskapliga teoretiska och metodiska problemställningar.
Modul 2: Historiebruk i teori och praktik (7,5hp)
Momentet innehåller två delar där den första delen fokuserar på allmänna teorier om historiemedvetande, historiekultur och historiebruk och syftar till att ge den studerande en grundläggande förståelse av hur dessa fenomen kan analyseras. I momentets andra del fokuseras och analyseras konkreta exempel på olika typer av historiebruk i exempelvis historiska utställningar, minnesmärken, politisk debatt, nyhetsrapportering och populärkultur. För de studenter som så önskar - och förutsatt att finansiering erhålls - anordnas under momentets senare del en exkursion till en plats eller ett område av speciellt intresse ur ett historiebruksperspektiv där olika historiska platser, minnesmärken, muséer etc. besöks och analyseras. Studenter som inte önskar medfölja på denna exkursion ges möjlighet att analysera andra konkreta exempel på historiebruk. I momentet ingår att konstruera övningar i källkritik och analys av historiebruk som kan användas i skolan.
Modul 3: Uppsats (15hp)
Inom momentets ram ska den studerade skriva en vetenskapligt dokumenterad uppsats om ett historiskt problem och försvara den på ett seminarium. Vidare skall hon/han aktivt delta i seminarier där uppsatser och metodproblem behandlas och vara opponent vid ett uppsatsseminarium.
Denna kurs är en del av ett program
Den här kursen innehåller tillfällen som är en del av ett program på Umeå universitet. Du kan bara söka kursen om du går programmet. Information om ansökningstider och vad som gäller för dig får du från din institution.
Anmäl dig
Kontakta oss
Ditt meddelande går till Infocenter som ser till att det hamnar hos rätt person – så att du får ett så bra och relevant svar som möjligt.