Informatik A 30 hp
Om kursen
Moment 1. Introduktion till informatik, 7,5 högskolepoäng
Introduction to Informatics, 7,5 credits
Kursmomentet ger en introduktion till ämnet informatik. Syftet med momentet är att orientera studenterna om informatiks innehåll som omfattar både informationstekniken och sociala aspekter på informationsteknikens användning. Vidare orienterar momentet om universitet och universitetsstudier i allmänhet liksom vetenskap, särskilt informatik och samhällsvetenskap. Under momentet stiftar studenterna bekantskap med olika tillämpningar av informationsteknik. Momentet innehåller laborativa moment där olika datortillämpningar utnyttjas.
Moment 2. Informationsteknologi, 7,5 högskolepoäng
Information Technology, 7,5 credits
Kursmomentet syftar till att ge kunskaper om och förståelse för dator- och informationsteknikens grundläggande principer, uppbyggnad, struktur, möjligheter och begränsningar samt olika användningsområden. Olika tekniker, t ex kommunikationstekniker, och -komponenter behandlas och principer för bedömning av deras prestation och prestanda diskuteras. Syftet är att studenterna ska kunna göra bedömningar i samband med anskaffning och implementering av en viss teknik eller teknisk utrustning samt kunna följa och förhålla sig till dator- och informationsteknikens utveckling. Vidare avser momentet att ge en grundläggande förståelse för vad program och data är samt hur data kan representeras, lagras och behandlas i datorer.
Moment 3. Design och utvärdering 7,5 högskolepoäng
Design and Evaluation, 7,5 credits
Kursmomentet syftar till att ge kunskaper om och förståelse för användningssammanhangets betydelse för design och utvärdering av informationsteknik. Momentet avser att ge god kunskap inom människa-dator interaktion och användbarhet. Under momentet analyseras och studeras de krav, förutsättningar och frågeställningar som aktualiseras vid design och utvärdering - framförallt inom tre områden: samarbete och CSCW, informationsåtkomst och visualisering, samt interaktionsdesign.
Moment 4. Systemutveckling och organisationsförändring 7,5 högskolepoäng
Systems Development and Organisational Change, 7,5 credits
Kursmomentet behandlar användning och utveckling av informationsteknik och hur denna relaterar till organisationers mål och övergripande verksamhet. Exempel på frågor som behandlas är relationen mellan införande och vidareutveckling av informationssystem i organisationer; administration och organisation av informationsteknik i organisationer. Momentet avser även att introducera studenterna till systemutveckling med avseende på teorier, metoder, tekniker och verktyg vid analys och modellering, samt de problem och frågeställningar som kan förknippas med detta arbete. Momentet avser vidare att ge en god kunskap i grundläggande begrepp och modeller inom objektorientering samt viss färdighet i framtagning av kravspecifikationer och modeller med utgångspunkt i en objektorienterad ansats. Syftet är framför allt att ge förståelse för relationen mellan organisationsförändring och användning av informationsteknik samt att ge grundläggande förståelse för systemutveckling för organisationer.