Navigerat till

Kemididaktik 2 för ämneslärare 7,5 hp

Om kursen

I kursen behandlas hur lärande för hållbar utveckling och jämställdhet kan förverkligas i kemiundervisning. Vidare diskuteras hur aktuella samhällsfrågor kan tas upp i undervisningen och möjligheter till samverkan lokalt, globalt och med andra ämnen. Olika lärmiljöer (exempelvis närsamhället, utomhusmiljö och digitala plattformar) presenteras och hur dessa kan användas i undervisning av kemi diskuteras. I kursen behandlas olika tillvägagångssätt för att undersöka elevernas kunskaper i och förhållningssätt till de naturvetenskapliga ämnena. Kursen ger även en introduktion i bedömning av elevers kunskapsutveckling i kemi med såväl summativ som formativ bedömning. Under kursens gång får studenterna baserat på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet planera ett längre undervisningsmoment. Kursen behandlar även kemididaktik som forskningsfält. Den kemididaktiska forskningen och beprövad erfarenhet presenteras genomgående i relation till kursens innehåll. 

Anmäl dig

Kontakta oss

Ditt meddelande går till Infocenter som ser till att det hamnar hos rätt person – så att du får ett så bra och relevant svar som möjligt.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR).

Nytt meddelande