Kognitiv interaktionsdesign 7,5 hp
Om kursen
Kursen behandlar interaktionsdesign från ett kognitionsvetenskapligt perspektiv. Utifrån (digitala) artefakter som huvudstudieobjekt läggs fokus på teoretiska överväganden kring interaktionsdesign och dess (kognitiva) konsekvenser för mänskliga användare. Vi brukar tillskriva karaktär och avsiktligt beteende hos de människor och artefakter som vi interagerar med. Hur vi uppfattar dessa artefakter är delvis formade av deras design, och delvis av våra egna kognitiva förmågor och tidigare erfarenheter. Att förstå hur design påverkar kognition (och vice versa) blir allt viktigare i en tidsålder av ubiquitous computing och ökad andel autonoma system.
Kursen omfattar bland annat:
- Frågor om hur (digitala) artefakter uppfattas och konceptualiseras av sina användare;
- Artefaktkomplexitet: olika slags komplexitet, artefakters roll i interaktion och hur man kan förmedla det;
- Kognitiva verktyg: stödja kognition med (digitala) artefakter och artefakter som (integral) del av kognition;
- Användargränssnitt: från skrivbord till mobil till ubiquitous computing;
- Betydelsen och påverkan av känslor och estetik;
- En översilt över den senaste utvecklingen inom området.
Några av teorierna och teknikerna tillämpas i grupparbeten (projektuppgifter).