Kommunikationsfördjupning 30 hp
Om kursen
Kursen består av specialorienterade studier i medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning mot strategisk kommunikation, med fördjupning i forskningsfältets vetenskapliga utmaningar. Den studerande ska nå grundläggande kunskaper i projektarbete, projektorganisering, projektledning och projektstyrning och bli förtrogen med taktiska och operativa modeller för marknadsföring. Under kursen ska den studerande även tillägna sig nödvändiga kunskaper och färdigheter för att planera, presentera och genomföra ett strategiskt kommunikationsprojekt. Kursen utgör termin 4 på Programmet för strategisk kommunikation. I kursen ingår modulerna nedan:
Modul 1: Marknadsföring (7,5 hp)
Marketing
Marknadsföringsmodulen tar upp marknadsföring på grundläggande nivå. I modulen beskrivs, diskuteras och analyseras centrala begrepp, teorier, modeller och perspektiv inom marknadsföring och hur dessa kan tillämpas i praktiken. Modulen ger en förståelse för hur olika delar inom marknadsföring är relaterade till varandra och hur de bildar en helhet i marknadsföringsprocessen. I en omvärld i förändring måste företag och organisationer arbeta med att nå ut till sin marknad på ett sätt som är både samtida och hållbart. Modulen utgår från ett marknadsorienterat synsätt med fokus på hur företag och organisationer skapar värde tillsammans med kunder och övriga intressenter. Modulens innehåll ger möjlighet att utveckla förståelse för marknadsföring ur ett hållbarhets- och samhällsperspektiv samt att utveckla ett kritiskt reflekterande förhållningssätt till marknadsföring.
Modul 2. Språk och kommunikation (7,5 hp)
Language and Communication
Modulen behandlar språkets och retorikens betydelse för strategisk kommunikation och arbetet som kommunikatör. I modulen övas muntlig kommunikation för olika ändamål och målgrupper. Under modulen förväntas studenten inrikta sina studier och övningar mot speciella områden som till exempel reklam, opinion, genus eller organisation.
Modul 3: Kommunikationsprojekt (7,5 hp)
Communication Project
Under modulen förvärvas kunskaper rörande projektarbete och kommunikationsplaner samt vad budskapsformulering, målgruppsanpassning, kanalval och utvärdering innebär i teori och praktik. Vidare behandlas vad det innebär att arbeta i team och att fatta gruppbaserade beslut. Projektbudgetering och finansiering behandlas liksom metoder för projektidéutveckling. Ett konkret projektarbete genomförs som omfattar kommunikationsplanering och praktiskt arbete som videoproduktion.
Modul 4: Aktuella kommunikationsstudier (7,5 hp)
Contemporary Communication Studies
Under modulen fördjupar sig studenten i aktuella vetenskapliga avhandlingar och artiklar inomämnesområdet strategisk kommunikation samt genomför en kartläggning och analys av ett större kommunikationsprojekt. Stort fokus läggs på studentens förmåga att söka, värdera och på ett begripligt sätt framställa vetenskapliga texter
Denna kurs är en del av ett program
Den här kursen innehåller tillfällen som är en del av ett program på Umeå universitet. Du kan bara söka kursen om du går programmet. Information om ansökningstider och vad som gäller för dig får du från din institution.
Anmäl dig
Kontakta oss
Ditt meddelande går till Infocenter som ser till att det hamnar hos rätt person – så att du får ett så bra och relevant svar som möjligt.