Ledarskap och organisation i socialt arbete 7,5 hp
Om kursen
Kursen fokuserar på ledarskapets innehåll och villkor för socialt arbete samt den organisatoriska kontext inom vilken arbetet äger rum. En central fråga under kursen är vad det innebär att leda verksamheter i så kallade människovårdande organisationer. Aktuella teman i kursen gällande organisationsteori är; legitimitet, kultur, makt och anpassning till omvärldens krav och förväntningar. Ledarskapsteorier behandlas med särskild utgångspunkt i frågor om relation, kommunikation, etik och professionalism samt vilket betydelse dessa faktorer har för att skapa förutsättningar vid t ex förändring och lärande. Av särskild betydelse i detta sammanhang är hur och när samverkan aktualiseras inom socialt arbete. Under kursen ska studenten erhålla en övergripande kännedom om arbetsrättens centrala regelverk och de rättigheter och skyldigheter som finns för arbetsgivare- och arbetstagare. Under kursen ges studenten möjlighet att utveckla ett kritiskt tänkande genom att reflektion över och diskussion om relationen mellan organisation, ledarskap, lagarbete och praktiskt socialt arbete.
Utöver detta kursinnehåll ska studenten kunna
- kritiskt reflektera över sin egen roll i olika sociala sammanhang
- ha insikt om att socionomens handlingar får konsekvenser i människors liv
- argumentera för sitt ställningstagande
- ha medvetenhet om människors olika möjligheter och förutsättningar
- reflektera över sambandet mellan teori och praktik i klient/brukare-socionom relationen
- reflektera över, förstå och förklara vad det kan innebära att leva i en socialt utsatt livssituation
För att nå dessa mål återfinns fyra utbildningsteman genomgående i utbildningen: Pedagogisk Kompetens (PK), Professionell Medvetenhet (PM), Personlig och Professionell Utveckling (PPU) samt Vetenskaplig Utveckling (VU). Dessa utbildningsteman preciseras som förväntade studieresultat under rubriken Kursens mål tillsammans kursens övriga förväntade studieresultat.