Ledarskap och organisation med inriktning mot utbildningsledarskap: Teoretiska och metodologiska perspektiv 15 hp
Om kursen
Utbildningsledarskap handlar om att beskriva, analysera, förklara och förstå hur chefer och ledare utformar, leder och styr strukturer, kulturer, funktioner och processer inom organisationer vars uppdrag utgörs av individers lärande och socialisation till samhällsmedborgare.
Kursen syftar till att ge studenterna fördjupade kunskaper om teoretiska och metodologiska perspektiv samt förmåga att tillämpa dem på frågor och problem inom utbildningsledarskap. Kursen behandlar olika vetenskapsteoretiska ansatser, ledarskaps- och organisationsteorier, datainsamlings- och analysmetoder, samt deras möjligheter och begränsningar. Stor vikt läggs vid att öka förståelsen för och utveckla färdigheter relaterade till forskningsprocessens olika delar - problemformulering och avgränsning, teoretiska utgångspunkter, design, datainsamlingsmetoder, analytiska tillvägagångssätt och forskningsetiska aspekter. Att söka, läsa och granska forskningsartiklar med fokus på teori och metod tränas under kursens gång. Olika datainsamlingsmetoder och analysmetoder prövas under kursen. Kursens innehåll avser att utgöra en grund för planeringen av en egen vetenskaplig studie.