Navigerat till

Managerial Perspectives on Strategy, People, Projects and Processes D 30 hp

Om kursen

Kursen fokuserar på nyckelfrågor för att förstå och hantera de utmaningar som dagens organisationer möter i en globaliserad värld. Djupgående teoretiska insikter integreras med praktiska tillämpningar i en lärandemiljö som kännetecknas av aktivt studentdeltagande både individuellt och i grupp.
Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska.

Kursövergripande förväntat studieresultat:

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

  • muntligt och skriftligt kunna kommunicera för kursen centrala begrepp på engelska

Kursen består av fyra moment som vidare kommer att beskrivas nedan:
Moment 1. Strategiska perspektiv, 7.5 hp
Moment 2. Människor- den mänskliga sidan av organisationen , 7.5 hp
Moment 3. Projektledning, 7.5 hp
Moment 4. Strategiskt arbete - planering och processer, 7.5 hp

Moment 1. Strategiska perspektiv, 7.5 hp
Kursmomentet belyser nyckelfrågor för organisationer i en globaliserad värld. Studenterna får en allsidig förståelse för kontexten där företagen bedriver sin verksamhet och hur denna kontext påverkas av olika händelser och processer. Alternativa teoretiska perspektiv på strategi presenteras för att ge en allsidig plattform för kommande kurser. Studenterna tränas i strategiskt tänkande både utifrån interna och externa perspektiv. Momentet  integrerar teoretiska insikter med praktiska tillämpningar i en lärandemiljö som kännetecknas av aktivt deltagande, både individuellt och i grupp. Under momentet tränas studenterna i att göra strategiska analyser, identifiera handlingsalternativ och rekommendera lämpliga lösningar som är genomförbara och grundade i litteraturen. Under momentet blir studenterna också introducerade till metoder för arbete i internationella teams och till ett akademiskt förhållningssätt, t.ex. referensteknik eller hur man undviker plagiat och fusk.

Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment ska den studerande kunna:

  • beskriva och analysera grunderna för strategi och strategiska perspektiv,
  • föreslå lösningar för att hantera interna och externa strategiska utmaningar och svårigheter,
  • föreslå lämpliga strategier för att hantera viktiga dilemman vad gäller till exempel innovationer, produkter, processer, organisationen, marknadsföring och affärsmodeller,
  • kritiskt reflektera över konsekvenserna av strategiska val och bedöma behov av att se över och utveckla organisatoriska förmågor och organisationens kunskapsbas,
  • förstå och kunna tillämpa ett akademiskt förhållningssätt för att undvika plagiat i akademiska arbeten.

Undervisningens uppläggning
Utöver föreläsningar och gästföreläsningar, stöds lärandet genom arbete med case och seminarier. Momentet består till stor del av självstudier, vilket innebär studier av anvisade bokkapitel, artiklar, handouts och case-material. Modulen innehåller även en betydande del grupparbete. Case-studierna genomförs i grupper med en skriftlig case-rapport och en muntlig presentation. Grupparbetet introduceras med aktiviteter som stödjer studenten i att kunna arbeta effektivt i grupper som karaktäriseras av jämställdhet, mångfald och mångkulturalitet. Under modulen blir studenterna introducerade till ett akademiskt förhållningssätt, till exempel hur plagiat och fusk undviks samt referenshantering.

Momentets examination
Examinationen består av skriftliga gruppuppgifter, en skriftlig individuell salstentamen och en individuell datorbaserad examination om plagiat och referenshantering. Närvaro vid seminarierna är obligatorisk och är därmed ett krav för att bli godkänd på kursmomentet. Godkänt betyg krävs för varje examinerande del inom kursmomentet. Se även examination för hela kursen nedan.

Moment 2. Människor - Den mänskliga sidan av organisationen , 7.5 hp
I det andra momentet läggs fokus på den mänskliga sidan av organisationen, med målet att visa betydelsen av att ta hänsyn till såväl individuella föreställningar och identitetskonstruktioner som gruppinteraktion för att på ett effektivt sätt hantera och leda en organisation. Dessutom berörs  ett antal teman som visar hur komplikationer relaterade till den mänskliga sidan av organisationer kan bidra till att forma organisatoriska processer. 
 
Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment ska den studerande kunna:

  • förklara hur organisatoriska processer uppstår genom mänsklig interaktion utifrån ett socialt identitetsperspektiv.
  • kritiskt reflektera kring motivation, samarbete, gruppdynamik, ledarskap etc. utifrån ett socialt identitetsperspektiv,
  • använda social identitetsteori för att identifiera, analysera och hantera mänskliga problem i organisatoriska kontexter,
  • kritiskt granska aktuella teman relaterade till mänsklig komplexitet i organisatoriska processer samt tillämpa ett av dessa teman på ett verkligt organisatoriskt sammanhang,
  • integrera social identitetsteori med tilldelat tema om mänsklig komplexitet för att kritiskt granska organisatoriska processer och utveckla lösningar på relaterade problem

Undervisningens uppläggning
Lärandet stöds genom föreläsningar, seminarier samt individuella och gruppuppgifter. 

Momentets examination
Examinationen består av aktivt deltagande i seminarier inklusive genomförda skriftliga grupp- och individuella uppgifter, samt skriftlig individuell salstentamen. Godkänt betyg krävs för varje del av momentet. Se även examination för hela kursen nedan.

Moment 3. Projektledning, 7.5 hp
Det tredje momentet ansluter sig till den nuvarande trenden av "projektifiering" som sker inom både företag och offentliga organisationer. Det övergripande syftet med momentet är att skapa en förståelse för utmaningarna som följer av att arbeta med och i projekt. För att uppnå detta syfte tar momentet sin utgångspunkt i metoder och processer som traditionellt förknippas med projektledning, men fokus är konsekvenserna av temporalitet för mänskligt beteende (ex. ledarskap, gruppdynamik, organisatoriska rutiner). Momentets första del syftar till att skapa en gemensam grundförståelse för vad ett projekt är samt ett urval av vanliga metoder som används för att planera, kontrollera och styra projekt. Viss uppmärksamhet ges även projektets roll i den omkringliggande organisationen. I momentets andra del använder vi insikterna från den första delen för att på djupet utforska konsekvenserna av att jobba med och i projekt. Syftet är att förbereda studenten för de utmaningar som följer av att arbeta i projekt.

Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment ska den studerande kunna:

  • förklara och diskutera projektets natur utifrån ett organisatoriskt kontext
  • förklara och applicera ett urval av vanligt använda metoder för projektledning
  • analysera och diskutera utmaningar och möjligheter associerade med att arbeta i en temporär kontext, från ett individuellt och organisatoriskt perspektiv

Undervisningens uppläggning
Lärandet i momentets första del stöds av föreläsningar. Den första delen examineras dels via skriftlig tentamen, dels via en gruppuppgift. Lärandet för momentets andra del, vilken relaterar till beteendemässiga konsekvenser av att arbeta i en temporär miljö, ges genom föreläsningar, litteraturseminarier och workshops. Denna del examineras via korta individuella reflektionspapper på litteraturen, aktivt deltagande i litteraturseminarier och workshop, samt skriftlig tentamen. Gruppuppgiften består av att applicera traditionell projektledningsmetodik i planeringen av ett eget valt projekt. Projektet skall adressera en i samhället existerande utmaning och ha potential att vara av större betydelse.

Momentets examination
Examinationen består av seminarium, skriftliga gruppuppgifter och skriftliga individuella uppgifter samt en skriftlig individuell salstentamen. För godkänt på momentet  krävs att varje uppgift har godkänts.

Moment 4. Strategiskt arbete - planering och processer, 7.5 hp
Ledare måste kunna utforma de framtida strategierna för sitt/sina företag och verksamhetsområden. Den omgivande miljön och möjligheterna lär förändras över tid men strategiska planer är viktiga verktyg för att hjälpa den strategiske ledaren att förstå och hantera dynamiken i omgivningen och verksamheten.
 
I detta moment deltar studenterna i en verklig strategisk process i ett företag eller annan verksamhet vilken kräver att de agerar utifrån den kunskap de tillägnat sig under tidigare och innevarande termin. Studenterna genomför analyser av och utarbetar ett strategiskt utvecklingsprogram för ett affärs- och/eller verksamhetsområde, företag eller organisation.

Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment ska den studerande kunna:

  • uppvisa analytiska och integrerande färdigheter genom att lösa avancerade uppgifter inom strategisk verksamhetsutveckling,
  • tillämpa inhämtad kunskap och förståelse från detta moment såväl som tidigare kurser för att, inom given tidsram, utforma ett strategiskt utvecklingsprogram som följer etiska principer,
  • kritiskt reflektera över individens och gruppens förmåga att arbeta effektivt med externa organisationer,
  • muntligt och skriftligt presentera de analyser, idéer och strategiska program som utvecklats för intressenter,
  • utvärdera sin kompetens och sitt behov av kompetensutveckling för att kunna arbeta med strategisk ledning,

Undervisningens uppläggning
I detta moment stöds lärandet genom arbete med ett "verkligt fall". Detta innebär att studenterna arbetar i grupp som konsultteam med utveckling av ett strategiskt program för en existerande verksamhet, ett företag eller organisation.Grupperna arbetar självständigt men i dialog med representanter från verksamheterna. Studenterna får regelbunden handledning från lärare och via workshops, seminarier och föreläsare.
 
Momentets examination
Examinationen består av fyra delar; 1) en skriftlig gruppuppgift; 2) en muntlig presentation inför de deltagande organisationerna; 3) en skriftlig individuell hemtenta; samt 4) aktivt deltagande i och bidrag till möten i arbetet med affärsplanen och aktivt deltagande i obligatoriska seminarier. Varje delexamination ska vara godkänd för att erhålla betyget godkänt på momentet. Se även examination för hela kursen nedan.

Denna kurs är en del av ett program

Den här kursen innehåller tillfällen som är en del av ett program på Umeå universitet. Du kan bara söka kursen om du går programmet. Information om ansökningstider och vad som gäller för dig får du från din institution.

Läs om att välja kurs inom program

Anmäl dig

Frågor om utbildningen?

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR).

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR).

Nytt meddelande