Matematikinlärning för förskollärare som undervisar i förskoleklass (Uppdrag av Skolverket) 15 hp
Om kursen
Kursen behandlar den grundläggande matematikinlärningens ämnesdidaktik och metodik, med fokus på arbete i förskoleklass, utifrån grundskolans uppdrag och styrdokument samt relevant forskning och beprövad erfarenhet. Här ingår såväl övergripande förhållningssätt och organisering av undervisning i förskoleklass, som specifika aktiviteter och praktiker. Matematiklärande och -undervisning i förskoleklass relateras både till elevers erfarenheter från vardag och förskola, och deras fortsatta lärande i grundskolans tidiga år.
Vidare behandlas uppföljning och bedömning av elevers matematiklärande som grund för fortsatt lärande och för att utforma undervisning utifrån alla elevers erfarenheter och behov. Som en del i detta läggs särskilt fokus vid inkluderande arbetssätt för att förebygga matematiksvårigheter och anpassningar för elever i behov av särskilt stöd.
Kursen är uppdelad i tre delar.
Del 1 behandlar olika typer av lärmiljöer, elevers matematiska identitet, samt problemlösning, mönster och struktur. Här relateras förskoleklassens centrala innehåll till grundskolans centrala innehåll, algebra och problemlösning.
Del 2 behandlar inkluderande undervisningspraktiker och orsaker till matematiksvårigheter, samt matematiska resonemang, och relationer mellan taluppfattning, rumsuppfattning och rörelse. Här relateras förskoleklassens centrala innehåll till grundskolans centrala innehåll taluppfattning och tals användning.
Del 3 behandlar kartläggning och bedömning som underlag för planering och undervisning, samt matematiska begrepp och tal som förhållanden. Här relateras förskoleklassens centrala innehåll till grundskolans centrala innehåll geometri, sannolikhet och statistik, samt samband och förändring.
Anmäl dig
Kontakta oss
Ditt meddelande går till Infocenter som ser till att det hamnar hos rätt person – så att du får ett så bra och relevant svar som möjligt.