Medier och populärkultur 15 hp
Om kursen
Kursen behandlar historiska och nutida perspektiv på medier och populärkultur. Fokus läggs på populärkulturens roll i traditionella och digitala medier samt medieutvecklingens betydelse för populärkulturella uttryck. I kursen ingår analyser av populärkulturens produktion, spridning och konsumtion i det historiskt föränderliga medielandskapet.
Följande moduler ingår:
Modul 1: Populärkulturen i mediesamhället (5 hp)
Popular Culture in Media Society
Modulen syftar till att ge studenten en introduktion till olika historiska och teoretiska perspektiv på populärkultur, samt dess medierade uttryck. Populärkulturens roll i samhällsutvecklingen diskuteras och problematiseras utifrån olika medieformers utveckling. Undervisningen berör populärkulturell mediekonsumtion och medieproduktion i relation till samhällets olika maktstrukturer.
Modul 2: Populärkulturens nya uttryck (5 hp)
New Expressions in Popular Culture
Kursens andra modul behandlar hur digitalisering har påverkat populärkulturens uttryck och innehåll. Här diskuteras de möjligheter och utmaningar som kommer med utvecklingen av olika former av deltagarkulturer, samt förändringar i maktrelationen mellan medieproducenter och mediekonsumenter. Särskilt fokus läggs på produktion, distribution och konsumtion av digital populärkultur.
Modul 3: Självständigt arbete (5 hp)
Indidividual Review Article
I kursens sista modul skriver studenten ett självständigt arbete i form av en litteraturöversikt med fokus på ett självvalt tema inom ramen för kursens innehåll.