Navigerat till

Mikroekonomi: Konsumentbeteende 5 hp

Om kursen

Kursens mål är att ge studenten verktyg för att formulera och analysera samhällsproblem som relaterar till mikroekonomi. Kursen behandlar teorier för individens val av konsumtionsvaror och arbetsutbud samt hur ekonomisk teori kan användas för att formulera modeller i syfte att studera konsumenters beteende.

Inledningsvis analyseras konsumentens resursrestriktioner och hur denne gör val av konsumtionsvaror med utgångspunkt från rationell beslutsteori, i form av det så kallade primärproblemet (nyttomaximering). Effekter av pris- och inkomstförändringar, liksom diskreta situationsförändringar studeras. Modellen för konsumtion utvidgas därefter till att omfatta initiala innehav, och köp och säljsituationer. Modellen utvidgas också till att omfatta konsumtionsval över tid. Utgiftsfunktionen introduceras, bland annat i syfte att kunna göra monetära mätningar av ekonomisk välfärd när priser och andra storheter förändras. Förutom de standardmässiga antagandena i neoklassisk teori studeras också några olika fall med speciella preferenser som kan förklara vissa fenomen och som kan ge upphov till delvis annorlunda slutsatser.
 
Slutligen demonstreras hur mikroekonomisk teori kan appliceras på empiriska data. Syftet är att studenterna ska erhålla en förståelse för hur empirisk analys kan användas för att vägleda och tolka empirisk mikroorienterad forskning.

Anmäl dig

Kontakta oss

Ditt meddelande går till Infocenter som ser till att det hamnar hos rätt person – så att du får ett så bra och relevant svar som möjligt.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR).

Nytt meddelande