Normkritisk genuspedagogik 15 hp
Om kursen
I kursen genomförs fördjupande studier av normkritiskt förhållningssätt och genuspedagogik. Detta behandlas i relation till förskolans och skolans uppdrag att arbeta med jämställdhet och barns och ungas rätt till likabehandling. Normkritik och genuspedagogik ingår både som begrepp och som metoder för att utveckla förmågor att främja arbetet i pedagogisk yrkesverksamhet. I kursen studeras även pedagogisk verksamhet utifrån teorier om normer, makt, kön, intersektionalitet och social konstruktionism. Förhållandet mellan normer, normativa positioner och normkritik problematiseras. I kursens innehåll omfattas även samtida medier och hur de kan medverka i barns och ungas konstruktioner av normer, maskulinitet och femininitet. Kritiskt, självständigt och vetenskapligt förhållningssätt betonas. Sammantaget bereder kursens innehåll tillfälle till att på vetenskaplig grund utveckla professionella och pedagogiska metoder och förhållningssätt som kan främja jämställdhet och likabehandling för barn och unga i enlighet med gällande styrdokument.
Kursen är indelad i följande tre moment:
Moment 1: Kritiska perspektiv på normer, genus, makt och medier, 5 hp
[Critical Perspectives on Norms, Gender Power and Media, 5 Credits]
I momentet behandlas relationen mellan normer, genus, makt och samtida medier med kritiskt och problematiserande ansats. Utifrån normkritiskt och genusvetenskapligt perspektiv analyseras samtida mediers innehåll och relateras till individens identitetsskapande. På vetenskaplig grund diskuteras också normkritik och genuspedagogik som begrepp och metoder.
Moment 2: Normer och genus i pedagogisk praktik, 5 hp
[Norms and Gender in Educational Practice, 5 Credits]
I momentet behandlas hur normkritik, genuspedagogik och intersektionellt perspektiv kan samverka och omsättas i praktiken för att främja möjligheter till praktiskt arbete med jämställdhet och barns och ungas rätt till likabehandling i förskola och skola. I momentet behandlas därtill vetenskapligt förankrade arbets- och förhållningssätt, samt hur genusmedvetet, normkritisk och förändringsinriktat arbete kan utformas för ett pedagogiskt sammanhang som är relevant för den studerande.
Moment 3: Vetenskaplig studie och rapport, 5 hp
[Scientific Study and Report, 5 Credits]
I momentet genomförs en vetenskaplig studie som redovisas i form av en vetenskaplig rapport. Det vetenskapliga arbetet utformas med avseende på normer, genus och makt, och omfattar en specifik händelse, företeelse eller situation som är relevant för den studerandes pedagogiska yrkesverksamhet.
Anmäl dig
Kontakta oss
Ditt meddelande går till Infocenter som ser till att det hamnar hos rätt person – så att du får ett så bra och relevant svar som möjligt.