Offentlig upphandling, teori, praktik och ekonomi 7,5 hp
Om kursen
Den här kursen riktar sig till dig som är yrkesverksam på upphandlar- eller leverantörssidan, beslutsfattare eller intressent inom privat och offentlig sektor, och studenter inom till exempel ekonomi och juridik som önskar bredda sin kompetensportfölj.
Den offentliga upphandlingen omfattar sådant som den offentliga sektorn behöver för att utföra sina uppdrag. Den omsätter stora belopp och kan vara viktig för många företags existens. Lagstiftningen anger ett ramverk för hur den offentliga upphandlingen ska organiseras. Regelverket lämnar dock ett relativt stort strategiskt utrymme gällande dess utformning och genomförande. Hur detta görs har effekt på pris och kvalitet. Kursen ger en grundläggande förståelse för offentlig upphandling utifrån ett samhällsekonomiskt perspektiv. Här behandlas frågor om till exempel egen regi kontra extern regi, avtalsform, anbud, priser, konkurrens, kontrakt, modeller för utvärdering av anbudsgivare, särskilda hänsyn och andra strategiska verktyg.
Kursen inleds med en introduktion till upphandlingsområdet. Därefter behandlas grundläggande samhällsekonomiska begrepp med relevans för offentlig upphandling. Kursen innehåller en kort introduktion till det juridiska ramverk som omger offentlig upphandling i Sverige. Kursens huvudsakliga fokus tillägnas upphandlingsprocessens tre faser så som de definieras av Upphandlingsmyndigheten: förberedelse, genomförande av själva upphandlingen, och realiseringen av kontraktet (leverans). Med utgångspunkt i dessa tre faser behandlas olika strategiska verktyg inom ramen för upphandlingsprocessen, och verksamhetsmässiga och samhällsekonomiska överväganden i relation till dessa verktyg.