Pedagogiska verksamheter och barn som far illa 15 hp
Om kursen
Den här kursen handlar om barn som far illa och de pedagogiska verksamheter som möter barnen. Med utgångspunkt i historisk och aktuell forskning, teoretiska perspektiv och beprövad erfarenhet ges en inblick i centrala faktorer av betydelse för en fördjupad förståelse för området barn som far illa. I modul 1 presenteras grundläggande teoretisk och praktisk kunskap om barns och ungas utsatthet och riskfaktorer som är centrala för att förstå området. Området studeras utifrån ett flerdimensionellt perspektiv och särskilt fokus riktas mot våld i nära relation som riskfaktor. I modul 2 redogörs för skolrelaterade riskfaktorer såsom problematisk frånvaro från förskola och skola, barns och ungas brottsutsatthet, upplevelse av kränkande behandling, annorlundahet och utanförskap. I modul 3 behandlas konsekvenser av att fara illa, med utgångspunkt i kunskap om traumatiska livshändelser och trauma. I modul 4 beskrivs hur pedagogiska verksamheter kan utgöra skyddande faktorer för barn som far illa. Här behandlas betydelsen av relationsskapande och förhållningssätt samt barnkonventionens och anmälningspliktens betydelse för arbetet.