Navigerat till

PR, medier och samhälle 15 hp

Om kursen

Kursen syftar till att ge grundläggande kunskaper om centrala teorier och begrepp inom ämnesområdet medie- och kommunikationsvetenskap, med fokus på digitala medier och strategisk kommunikation . Målet är att den studerande ska ha uppnått ökad förmåga att i skrift föra analytiska resonemang om ämnesspecifika frågor och kritiskt reflektera över de roller som strategisk kommunikation och digitala medier spelar i samhället.

I kursen ingår nedanstående moment:

Moment 1. PR och journalistik (7,5 hp)
PR and journalism
Momentet introducerar och problematiserar begreppen propaganda, övertalning (persuasion) och strategisk kommunikation. Momentet ger en historisk inblick i propaganda, framväxten av PR, s.k. brand journalism och andra former av strategisk kommunikation. Momentet behandlar den senaste utvecklingen, journalistikens kris och PR branschens expandering.

Moment 2 : Politik, medier och samhälle (7,5 hp)
Politics, Media and Society
Momentet ger en introduktion till politisk kommunikation. Relationen mellan medier och politik samt myndigheter och individ diskuteras. Momentet behandlar det svenska politiska systemets utformning på lokal, nationell och EU-nivå samt förvaltningssystemet och förvaltningspolitiken, dvs. den politik som handlar om hur den offentliga sektorn bör vara organiserad. Vidare diskuteras konsekvenserna av den europeiska integrationen för den svenska samhällsmodellen.

Anmäl dig

Kontakta oss

Ditt meddelande går till Infocenter som ser till att det hamnar hos rätt person – så att du får ett så bra och relevant svar som möjligt.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR).

Nytt meddelande