Programmering i förskola och grundskolans tidigare år 7,5 hp
Om kursen
Kursen behandlar programmeringsdidaktik för förskola och grundskolans tidigare år genom att belysa relevanta delar av skolans styrdokument, programmeringens roll i samhällets digitalisering, grundläggande principer för programmering och programmering som ämnesinnehåll och som didaktiskt verktyg med stöd av relevant forskning samt aktuell och fri mjukvara för blockprogrammering. Kursen är avsedd för lärare i förskolan och grundskolans tidigare år och behandlar lärande om programmering med syfte att lära ut problemlösning och kreativ användning av digital teknik för att omsätta idéer i handling för att öka kunskaper och lärande i digital kompetens och datalogiskt tänkande. Kursen ger bättre färdigheter och förmågor att lära ut förståelse för hur datorer styrs och viss förståelse om vilka möjligheter och begränsningar de har.
Modul 1. Programmering i förskola och grundskolans tidigare år, grunder, 2,5 hp
[Programming in Preschool and Primary School, basics, 2.5 credits]
Modulen behandlar programmering i skolan ur ett samhällsperspektiv. Detta inkluderar vad förskolans och grundskolans tidigare års styrdokument innehåller med avseende på programmering och datalogiskt tänkande, vilken roll som programmering kan och bör ha samt en historisk återblick. Modulen berör även på en grundläggande nivå hur en dator styrs med hjälp av programmering.
Modul 2. Didaktisk praktik med programmering i förskola och grundskolans tidigare år, 5 hp
[Computational Thinking through Programming in Preschool and Primary School, 5 credits]
Modulen fokuserar lärares didaktiska praktik för kreativt användande av digital teknik för att omsätta idéer i handling för utveckling av datalogiskt tänkande och av digital kompetens. Här behandlas möjligheter och begränsningar med programmering i förskolan och grundskolans tidigare år samt enklare problemlösning med stöd av analog och digital programmering.