Navigerat till

Religionsvetenskap 2 30 hp

Om kursen

Under kursen studeras världsreligionerna judendom, kristendom och islam, deras tro och praktik i historia och nutid. Grundläggande frågor inom etiken behandlas och hur etiska perspektiv relaterar till världsbilder och livshållning diskuteras, slutligen behandlas religionspsykologiska perspektiv på individers religiösa erfarenheter och beteenden. Under denna termin har de didaktiska inslagen två teman: religion i praktiken med exempelvis studiebesök som undervisningsform och religionens koppling till identitet där exempelvis religionens betydelse för individen diskuteras och synen på olika religiösa grupperingar.  I alla moment ingår diskussioner kring skolnära forskning relevanta för ämnet.
 
Moment 1   Judendom, kristendom och islam 15 hp (Judaism,
Christianity, and Islam 15 ECTS)

Under momentet studeras judendomens, kristendomens och islams utveckling i deras sociala, politiska och religiösa kontexter. Kursen innebär också en introduktion till religiösa urkunder och uppmärksamhet ägnas åt religionernas innehåll och uttrycksformer i ett historiskt, nutida och jämförande perspektiv både ur ett internationellt och svenskt perspektiv. Kursen problematiserar ett flertal religiösa grundbegrepp och diskuterar olika sätt att tolka religiöst liv i ett didaktiskt perspektiv. Judendomens, kristendomens och islams mångfald belyses för att kunna anpassas till undervisningssituationer. De religionsdidaktiska inslagen behandlar olika former av didaktiska utmaningar lärare möter som är direkt relaterade till momentets innehåll så som antisemitism och islamofobi. Kursen behandlar också studiebesökets plats i undervisningen utifrån både praktiska och teoretiska perspektiv.

Moment 2   Etik, världsbild och livshållning 7,5 hp (Ethics, Worldview, and Practice 7,5 ECTS)
Momentet behandlar grundläggande frågor inom etiken och diskuterar hur etiska perspektiv relaterar till världsbilder och livshållning. Vad är etik? Hur får vi kunskap i etiska frågor? Hur påverkar olika religiösa och sekulära livshållningar etiska uppfattningar? Finns det någon allmänmänsklig etik? Vilken social och politisk roll har olika etiska teorier spelat? Dessa och andra frågor behandlas utifrån både historiska och samtida perspektiv, t.ex. genus och mångkultur. Aktuella debatter inom t.ex. bioetiken tas upp. Kursens didaktiska inslag ger underlag för skolans etikundervisning och verktyg för att förhålla sig till skolan som en pluralistisk och mångkulturell mötesplats för olika livshållningar och perspektiv.

Moment 3 Religionspsykologi, 7,5 hp (Psychology of Religion, 7,5 ECTS)
Momentet ger grundläggande kunskaper om religionspsykologisk forskning, teori och metod. Etablerade teorier inom forskningsfältet granskas och tillämpas vid analyser av religiositetens psykologiska förutsättningar och funktioner. Kursens didaktiska inslag fokuserar på praktiska övningar, framförallt deltagande observation, med fokus på religionspsykologi.


 

Denna kurs är en del av ett program

Den här kursen innehåller tillfällen som är en del av ett program på Umeå universitet. Du kan bara söka kursen om du går programmet. Information om ansökningstider och vad som gäller för dig får du från din institution.

Läs om att välja kurs inom program

Anmäl dig

Frågor om utbildningen?

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR).

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR).

Nytt meddelande