Service Marketing, Marketing Ethics and Sustainability C 15 hp
Om kursen
Kursen är avsedd för studenter som vill öka sin kunskap och stimulera sitt kritiska tänkande avseende marknadsföring av tjänster, etisk marknadsföring och hållbarhetsfrågor ur ett internationellt perspektiv. Kursen består av två moment som vidare kommer att beskrivas nedan:
Moment 1. Tjänstemarknadsföring, 7,5 hp / Service Marketing, 7.5 credits
Moment 2. Marknadsföringsetik och hållbarhet, , 7,5 hp / Marketing Ethics and Sustainability, 7.5 credits
Kursövergripande förväntat studieresultat:
- muntligt och skriftligt kunna kommunicera för kursen centrala begrepp på engelska
Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska.
Moment 1. Tjänstemarknadsföring, 7.5 hp
Hur ett värdeerbjudande upplevs är nära kopplat till uppfattningar om leverantören, till marknadsföring i allmänhet och till frågor om etik vad gäller hur organisationen ser på kunder och andra intressenter. Momentet breddar synen på marknadsföring och ger en förståelse för hur den tjänstedominanta logiken kan tillämpas i organisationer på lokala, nationella eller internationella marknader.
Förväntade studieresultat
Efter avklarat moment ska den studerande kunna:
- Analysera den tjänstedominanta logikens teori och praktik i relation till organisationers värdeerbjudande.
- Urskilja och granska de roller som anställda, kunder och teknik har i utformningen och medskapandet av tjänster.
- Utforska och analysera värdeerbjudanden från kundens, ledningens och samhällets perspektiv samt kritiskt granska etiska och hållbara aspekter relaterade till relevanta intressenter.
- Utveckla och argumentera för, samt fatta beslut om åtgärder för att hantera kritiska händelser mellan organisation och kund.
Undervisningens uppläggning
Lärandeaktiviteterna inkluderar föreläsningar, gästföreläsningar, diskussioner, förberedelse och deltagande i seminarier och arbete i grupp. Föreläsningarna presenterar olika teman och hjälper studenten att inhämta ytterligare kunskap genom egen inläsning och litteratursökning. Studenten förväntas tillämpa förmågor som förknippas med tjänstemarknadsföring för att planera, utvärdera, jobba i grupp, hantera givna tidsramar, söka information och skriva rapporter. För den intellektuella utvecklingen är det viktigt att studenten själv aktivt söker, utvärderar och kritiskt diskuterar vetenskapliga artiklar som täcker såväl traditionell som nutida forskning inom tjänstemarknadsföring. Lärandeaktiviteterna och uppgifterna är utformade för att utveckla studentens generiska kompetenser, specifikt muntlig och skriftlig framställan på engelska, presentationsteknik, informationssökning och att arbeta i grupp.
Examination
Examinationen sker genom individuell skriftlig salstentamen och genom skriftliga uppgifter som genomförs individuellt och i grupp. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd. Material från gästföreläsningar kan komma att vara del av examinationen. Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska. Se även examination för hela kursen nedan.
Moment 2. Marknadsföringsetik och hållbarhet, 7.5 hp
För företag idag är etiskt beteende och miljömässig hållbarhet allt viktigare. Trots detta tas många företags- och marknadsföringsbeslut utan hänsyn till deras miljömässiga, sociala och etiska konsekvenser. Momentet är framtaget för att öka medvetenhet och tillgängliggöra verktyg för att analysera etik och attityder relaterade till marknadsföring och hur dessa relaterar till hållbarhetsfrågor. Momentet tar speciellt hänsyn till hur organisationer kan bli agenter för ohållbarhet och orättvisor i samhället, och, å andra sidan, hur dessa organisationer kan transformeras av intressenter, såsom kunder och ägare, och av institutionella reformer. Momentet analyserar också hållbarhet på den institutionella nivån där de socialt och strukturellt inbäddade betingelserna i företags handlingar generellt och i marknadsföring speciellt fokuseras.
Förväntade studieresultat
Efter avslutat moment ska studenten på engelska kunna:
- Jämföra och kritiskt reflektera över klassiska normativa etiska teorier och nutida begrepp med anknytning till marknadsföringsetik och hållbarhet.
- Identifiera och kritiskt diskutera hållbarhetsutmaningar som planeten Jorden, företag och marknadsföringsaktiviteter, står inför.
- Identifiera och beskriva företagsansvars- och hållbarhetsfrågor samt marknadsföringsetiska dilemman med positiva och negativa konsekvenser för olika intressenter.
- Kritiskt reflektera över konsekvenserna av olika marknadsföringsmetoder och tillämpa ett marknadsföringsetiskt såväl som ett hållbarhetsperspektiv på organisationers verksamhet.
- Bedöma effekterna av företags och konsumenters beslut på människors liv, samhälle och miljö, lokalt, nationellt och internationellt.
- Föreslå lösningar för marknadsföringsutmaningar med etik- och hållbarhetsimplikationer relevanta för beslutsfattare inom marknadsföring samt analysera de använda källornas relevans och trovärdighet.
Undervisningens uppläggning
Momentet är utformat för att låta studenterna möta, problematisera, kritisk reflektera över, och lösa marknadsföringsetiska problem såväl som hållbarhetsfrågor. I undervisningens upplägg ingår seminarier i mindre grupper, individuellt självreflekterande skrivande, caselösningar, föreläsningar och föreläsningsdiskussioner, Föreläsningarnas roll är främst att introducera och vägleda studenterna till vidare läsning och litteratur och onlinematerial. Studenterna analyserar och diskuterar vetenskapliga artiklar samt löser verkliga fall med ledarskapsinslag.
Examination
Examinationen sker genom individuell skriftlig salstentamen och genom skriftliga uppgifter som genomförs individuellt och i grupp. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd. Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska. Se även examination för hela kursen nedan.