Skapande lek i förskolan 2 15 hp
Om kursen
I kursen vidareutvecklas och utökas kunskaper, förmågor och färdigheter som möjliggör planering och arbete med estetiska lärprocesser i förskoleverksamhet. Teorier om kreativitet, estetiska lärprocesser, barns bildutveckling samt barns möte med konst ingår, liksom skapande verksamhet i bild, digitalt bildskapande, slöjd och musik. I kursen ingår ämneskunskaper och gestaltning i bild och form, digital gestaltning, slöjd, drama, och musik. Utifrån förskolans läroplan, aktuell forskning, ämneskunskaper inom estetiska ämnen samt förskolans didaktik övar studenten på att planera, leda och reflektera över estetisk verksamhet för barn.
Kursen är uppdelad i tre delkurser:
1. Skapande och konst med yngre barn, 7,5hp
Studenterna fördjupar och breddar sina praktiska och teoretiska kunskaper i och om skapande och estetiska lärprocesser. Därtill ingår kunskaper om bild- och konstsamtal med barn. Studenterna tillägnar sig kunskap om estetisk verksamhet i förskolan genom eget skapande, analys av styrdokument, samt genom att ta del av forskning.
2. Digitalt skapande, 2,5hp
Studenterna skapar olika former av digitala bilder, däribland rörlig bild. Därigenom erhålls grundläggande kunskaper som möjliggör digitalt bildskapande med förskolebarn. Aktuell forskning om digitalt skapande i en förskolekontext behandlas
3. Estetiska lärprocessers didaktik, 5hp
Utifrån kunskaper i och om skapande verksamhet och estetiska lärprocesser planeras, genomförs och analyseras estetisk aktivitet för förskolebarn. Därigenom knyts teoretiskt och praktiskt innehåll samman i konkret estetisk aktivitet riktad mot förskolebarn
Denna kurs är en del av ett program
Den här kursen innehåller tillfällen som är en del av ett program på Umeå universitet. Du kan bara söka kursen om du går programmet. Information om ansökningstider och vad som gäller för dig får du från din institution.
Anmäl dig
Kontakta oss
Ditt meddelande går till Infocenter som ser till att det hamnar hos rätt person – så att du får ett så bra och relevant svar som möjligt.