Navigerat till

Spanska för lärare i åk 7-9 (1-45 hp). Ingår i Lärarlyftet 45 hp

Om kursen

Inom motsvarande reguljär utbildning ställs behörighetskrav om grundläggande behörighet och Spanska 3. 

Gymnasiekurskravet kan ersättas av minst 4,5 hp från universitetskursen Spanska, Kvalifikationskurs, 7,5 hp, eller motsvarande.

Inom Lärarlyftet får det dock inte ställas några krav på gymnasiala meriter. Vi rekommenderar att du läser igenom kursplanen innan du söker kursen. Undervisningen baseras på att förkunskapskraven är uppfyllda.

Kursen består av följande delkurser:

Skriftlig språkfärdighet, 8 hp

Utifrån ett kontrastivt perspektiv studeras den spanska grammatikens huvuddrag. De inhämtade kunskaperna tillämpas i form av grammatik- och översättningsövningar samt i övningar i fri skriftlig produktion. Samtidigt övas vokabulär, fraseologi, idiomatiska uttryck, synonymik och stilistik

Muntlig språkfärdighet, 7 hp

Utifrån ett kontrastivt perspektiv studeras allmänna fonetiska grundbegrepp med särskild inriktning mot den spanska fonetikens begreppsfält. Dessa kunskaper tillämpas genom riktade uttalsövningar. Vidare ingår fri muntlig produktion.

Grammatik och textuppbyggnad, 5 hp

Studier av ett antal områden i den spanska grammatiken och spansk syntax i ett kontrastivt perspektiv gentemot svenska.

Introduktion till språkvetenskap, 7,5 hp

Studier i allmän och spansk språkvetenskap (4,5 hp) samt språkhistoria (3 hp).

Språkdidaktik, 10,5 hp

I den första delen, Lärande och undervisning i spanska (4,5 hp), ingår studier av teorier om språkinlärning, en översikt över inflytelserika teoretiska paradigm inom språkdidaktik och dessas kopplingar till nuvarande styrdokument samt den Gemensamma referensramen i moderna språk (GERS). Problematisering av kulturbegreppet utifrån vetenskaplig text och analys av läromedel ingår. Utifrån ovanstående delar utarbetar studenterna förslag till undervisningsaktiviteter som ska främja elevernas språkutveckling.

I den andra delen, Vetenskaplig text med inriktning mot språkdidaktik (3 hp), behandlas aktuell forskning inom ämnesdidaktiken i språk, samt några analysmodeller som är relevanta för ämnet. Övning i att läsa, analysera, presentera och producera vetenskaplig text inom språkdidaktik.

I den tredje delen, Examination och bedömning (3 hp), ingår studier av språkdidaktisk forskning som relateras såväl undervisning som formativ och summativ evaluering av undervisning i spanska. Vidare ingår evaluering av undervisningssekvenser som motiveras utifrån styrdokument och relevant forskning.

Spanskspråkig litteratur, 4,5 hp

Utifrån ett litteraturvetenskapligt perspektiv studeras ett antal representativa verk från den moderna spanskspråkiga litteraturen, där såväl spanska som latinamerikanska författare finns representerade.

Språkundervisning i ett interkulturellt perspektiv, 2,5 hp

Studier av begreppet interkulturalitet i olika kontexter. Vistelsen i Spanien utgör fallstudie av villkoren för språkundervisning i Spanien samt av spanskt samhälle och kultur.

Denna delkurs kan bytas ut mot Interkulturell fördjupning i det fall den studerande av sociala eller medicinska skäl inte kan delta i nämnda utlandsstudier.

Interkulturellt tema Spanien, 2,5 hp

I det fall studenten inte deltar i delkursen Språkundervisning i ett interkulturellt perspektiv ersätts det av:

Interkulturellt tema Spanien, 2,5 högskolepoäng.
Utifrån ett interkulturellt perspektiv studeras aktuella texter om Spaniens kultur och samhällsliv. Kunskaperna tillämpas genom enskilda fördjupningsarbeten.

Anmäl dig

Kontakta oss

Ditt meddelande går till Infocenter som ser till att det hamnar hos rätt person – så att du får ett så bra och relevant svar som möjligt.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR).

Nytt meddelande