Navigerat till

Språk-, skriv- och läsutveckling för speciallärare 30 hp

Om kursen

Kursens övergripande syfte är att med en teoretisk förankring i språkpsykologiska och sociokulturella perspektiv utveckla den studerandes kunskap om och förståelse för barns och elevers språk-, skriv- och lässvårigheter i en skolkontext. Inom kursen tränas färdigheter i att kartlägga, förändra och utveckla lärmiljöer i syfte att stödja alla barns språk-, skriv- och läsutveckling, samt lärande. Vidare ska den studerande tillägna sig förmåga att självständigt genomföra och tolka läs- och skrivutredningar, samt implementera elevanpassade insatser utifrån utredningens utfall på individ-, grupp- och skolnivå. Dessutom syftar kursen till att utveckla ett vetenskapligt förhållningssätt, och en professionsutveckling av speciallärarens praktik.

Kursen är indelad i fyra delkurser:
Delkurs 1. Läs- och skrivsvårigheter (9 hp)
Delkurs 2. Muntlig språklig förmåga, språklig sårbarhet och språkstörning (8,5 hp)
Delkurs 3. Att analysera och kommunicera en läs- och skrivutredning (6 hp)
Delkurs 4. Didaktiska insatser vid språk-, skriv- och lässvårigheter (6,5 hp)

 

Anmäl dig

Kontakta oss

Ditt meddelande går till Infocenter som ser till att det hamnar hos rätt person – så att du får ett så bra och relevant svar som möjligt.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR).

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR).

Nytt meddelande