Språk-, skriv- och läsutveckling i ett specialpedagogiskt perspektiv 7,5 hp
Om kursen
Kursen innehåller fördjupande studier av elever i språk-, läs- och skrivsvårigheter (t.ex. språkstörning, dyslexi) med teoretisk förankring i språkpsykologiska och specialpedagogiska perspektiv. Kursen behandlar evidensbaserade pedagogiska arbetssätt och metoder som utvecklar en inkluderande lärmiljö och främjar lärandet för elever på grupp- och individnivå med fokus på språk-, läs- och skrivförmåga. I kursen behandlas även hur skolan och pedagogen i samverkan med andra verksamheter och professioner kan ge stöd och utmaning till elever. I kursen ingår en examinerande fältstudieuppgift med fokus på att utveckla lärmiljö och undervisning för elever i språk-, läs- och skrivsvårigheter.
Denna kurs är en del av ett program
Den här kursen innehåller tillfällen som är en del av ett program på Umeå universitet. Du kan bara söka kursen om du går programmet. Information om ansökningstider och vad som gäller för dig får du från din institution.