Navigerat till

Strategic Business Development 30 hp

Om kursen

Kursen är avsedd för studenter som vill bli entreprenörer, chefer eller projektledare med inriktning mot (internationell) affärsutveckling. Kurser ger fördjupad teoretisk och praktisk kunskap om strategi, innovation, entreprenörskap, nätverkande och affärstillväxt, och samtidigt integreras internationaliserings- och hållbarhetsaspekter systematiskt. Syftet är att utveckla kunskap och förmågor för att agera på affärsmöjligheter och samhälleliga möjligheter, behov och utmaningar för att utveckla framgångsrika verksamheter och innovationer i en global och föränderlig affärsmiljö. Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska.

Kursövergripande förväntat studieresultat:

  • muntligt och skriftligt kunna kommunicera för kursen centrala begrepp på engelska

Kursen består av fyra modulen som vidare kommer att beskrivas nedan:

  • Modul 1. Strategiskt perspektiv, 7.5 hp
  • Modul 2. Leda nätverk och internationalisering, 7,5 hp
  • Modul 3. Entreprenörskap och affärstillväxt, 7.5 hp
  • Modul 4. Strategiskledning inom affärsutveckling, 7,5 hp


Modulen 1. Strategiska perspektiv, 7.5 hp
Modulen belyser nyckelfrågor för organisationer i en globaliserad värld. Studenterna kommer att tillägna sig en interdisciplinär förståelse för den miljö där företag bedriver sin verksamhet och hur denna kontext påverkas av olika händelser och processer. Alternativa teoretiska perspektiv på strategi presenteras för att ge en allsidig plattform för kommande moment. Studenterna tränas i strategiskt tänkande både utifrån interna och externa perspektiv. Modulen integrerar teoretiska insikter med praktiska tillämpningar i en lärandemiljö som kännetecknas av aktivt deltagande, både individuellt och i grupp. Under modulen tränas studenterna i att göra strategiska analyser, identifiera handlingsalternativ, och rekommendera lämpliga lösningar som är grundade i litteraturen såväl som genomförbara. Under modulen blir studenterna också introducerade till metoder för arbete i internationella team och ett akademiskt förhållningssätt, t.ex. referensteknik eller hur man undviker plagiat och fusk.

Förväntade studieresultat
Efter genomgången modul skall den studerande kunna:

  • beskriva och analysera fundamenten i strategi och strategiska perspektiv.
  • föreslå lösningar för att hantera interna och externa strategiska utmaningar och svårigheter.
  • föreslå lämpliga strategier för att hantera viktiga dilemman vad gäller, till exempel, innovationer, produkter, processer, organisationen, marknadsföring och affärsmodeller.
  • kritiskt reflektera över konsekvenserna av strategiska val och bedöma behov av att se över och utveckla organisatoriska förmågor och organisationens kunskapsbas.
  • förstå och kunna tillämpa ett akademiskt förhållningssätt för att undvika plagiat i akademiska arbeten.

Undervisningens uppläggning
Utöver föreläsningar och gästföreläsningar stöds lärandet genom case och fallseminarier. Modulen består till stor del av självstudier av anvisade bokkapitel, artiklar, handouts och fallstudiematerial. Modulen innehåller även en betydande del grupparbete. De fallrelaterade grupparbetena kommer att genomföras i grupper med såväl muntlig som skriftlig presentation. Under modulen blir studenterna introducerade till ett akademiskt förhållningssätt, till exempel hur plagiat och fusk undviks samt referenshantering.

Examination
Examinationen utgörs av case-rapporter, en skriftlig individuell salstentamen och en individuell datorbaserad examination om plagiat och referenshantering. Case-rapporterna utförs i grupp och den skriftliga tentamen är individuell. Närvaro vid case-seminarierna är obligatorisk och är därmed ett krav för att bli godkänd på modulen. Godkänt betyg krävs för varje examination. Modulen ges och examineras i sin helhet på engelska. Se även examination för hela kursen nedan.


Modul 2. Leda nätverk och internationalisering, 7,5 hp
I den internationella affärsmiljön möter organisationer konkurrens från både etablerade aktörer och nya aktörer vilket innebär att chefer och ledare måste utforma strategier för att samarbeta såväl som att konkurrera. Denna modul fokuserar på hur företag kan utveckla affärsmässiga förmågor kopplade till internationalisering, olika typer av affärsrelationer samt nätverkande. Detta omfattar att bygga, underhålla och stödja företag med olika former av internationaliseringsverksamhet, joint ventures, allianser och nätverk, i en komplex omvärld. Studenterna kommer att analysera och utveckla strategier för internationalisering och nätverksrelationer genom fallstudier.

Förväntade studieresultat
Efter genomgången modul skall den studerande kunna:

  • förklara relationen mellan entreprenörskap, nätverkande, internationalisering och affärsutveckling.
  • analysera och tolka dynamiska strukturer och processer för internationell affärsutveckling.
  • utvärdera företags strategier för internationell verksamhet och nätverkande.
  • utveckla handlingsplaner och rekommendationer i syfte att stödja affärsutvecklande aktiviteter.
  • identifiera strategiska och etiska aspekter på nätverkande och internationaliseringsprocesser.

Undervisningens uppläggning
Genom föreläsningar, seminarier och inläsning av litteraturen utvecklar studenterna en konceptuell förståelse för fältet. Förmågan att analysera verkliga affärsproblem och att integrera olika modeller och perspektiv för att lösa dessa utvecklas genom olika lärandemetoder såsom fallstudier och verksamhetsgranskningar. Granskningen av verksamheter hjälper studenterna att integrera konceptuell förståelse med strukturer och processer hos verkliga företag.

Examination
Examinationen består av seminarier, en skriftlig gruppuppgift, samt en individuell skriftlig salstentamen. Godkänt krävs för varje examination. Modulen ges och examineras i sin helhet på engelska. Se även examination för hela kursen nedan.


Modul 3. Entreprenörskap och affärstillväxt 7.5 hp
En viktig utmaning för nystartade och etablerade företag är att bibehålla entreprenörsandan och att skapa tillväxt. Modulen behandlar olika perspektiv på tillväxt i små och medelstora företag och dessutom berörs skillnaden mellan en entreprenöriell orientering och en mer traditionell småföretagsorientering. Under modulen kommer studenterna analysera entreprenörskap och hur professionella investerare uppfattar tillväxt hos nyetablerade företag. Modulens huvudteman är (i) teoretiska perspektiv på entreprenörskap och dess kopplingar till företagstillväxt, (ii) egenskaper och aspekter kopplade till motivation, risktagande och viljan att växa för entreprenörskap (iii) entreprenöriella strategier (iv) företagstillväxt i kontext samt (v) riskkapital och finansiella utmaningar. Litteraturen täcker dessa teman och kopplar dem till företag. Under modulen arbetar studenterna med case relaterade till dessa nämnda teman och utvecklar lösningar för de frågor och problem som beskrivs i fallen.

Förväntade studieresultat
Efter genomgången modul skall den studerande kunna:

  • tillämpa teoretisk kunskap för att identifiera och utvärdera utmaningar i samband med, och etiska konsekvenser av, företagstillväxt.
  • analysera drivkrafter för företagstillväxt och utveckla strategier för nya företagsutveckling.
  • analysera hur investerare utvärderar affärstillväxt och hur institutionell intervention påverkar mindre företagstillväxt.
  • föreslå lösningar för att vända entreprenöriella företag i kris.
  • tillämpa beslutfattande hos investerare för att utvärdera och förnya entreprenöriella företag.

Undervisningens uppläggning
Lärandet stöds genom föreläsningar och seminarier som tillämpas med en stor betoning på studenternas aktiviteter, såväl muntligt som skriftligt genom olika uppgifter. Arbete i grupp är ett betydande inslag i modulen. Uppgifterna kommer att omfatta både praktiska analyser av tillväxtmöjligheter och vad som kan begränsa tillväxt på olika teman under kursen. Studenten förväntas delta aktivt både individuellt och genom arbete i grupp under seminarier och uppgifter, samt i skriftliga och muntliga presentationer.

Examination
Examinationen består av skriftliga gruppuppgifter samt en individuell muntlig tentamen. Godkänt krävs för varje examination. Modulen ges och examineras i sin helhet på engelska. Se även examination för hela kursen nedan.


Modul 4. Strategisk ledning inom affärsutveckling, 7,5 hp
Affärsutvecklare och entreprenörer behöver kunna utforma framtida strategier för sin organisation eller sitt affärsområde. Eftersom den omgivande miljön och möjligheterna att planera förändras över tid fokuserar denna modul på förmågan att arbeta strategiskt. Strategiska analyser och rapporter är viktiga verktyg för att hjälpa affärsutvecklare och entreprenörer att förstå dynamiken i omvärlden och i organisationer. Under denna modul deltar därför studenterna i en verklig strategisk process vilket kräver att de handlar utifrån den kunskap som de tillägnat sig tidigare för att adressera en affärsutvecklingsutmaning kopplad till ett företag, en organisation eller en grupp av organisationer. Detta kan exempelvis ske genom att utforma en utvecklingsplan för ett nystartat företag, en ny produkt eller tjänst, eller ett nytt affärsområde inom en etablerad organisation.

Förväntade studieresultat
Efter genomgången modul skall den studerande kunna:

  • uppvisa analytiska och integrerande färdigheter genom att lösa avancerade uppgifter inom affärsutveckling.
  • tillämpa inhämtad kunskap och förståelse från detta moment såväl som tidigare kurser för att, inom given tidsram, skapa en utvecklingsplan.
  • göra etiska bedömningar, och om relevant, inkludera miljömässiga eller sociala aspekter, ii analys och lösning av affärsutvecklingsproblem.
  • kritiskt reflektera över den egna och gruppens förmåga att arbeta effektivt tillsammans med externa organisationer.
  • muntligt och i skrift för intressenter presentera analyser, idéer och slutsatser som utvecklats individuellt eller i grupp.
  • utvärdera sin kompetens och sitt behov av kompetensutveckling för att arbeta med strategisk affärsutveckling.

Undervisningens uppläggning
Lärandet stöds genom arbete med ett verkligt fall som den huvudsakliga pedagogiska metoden. Det kan innebära att studenterna arbetar i grupp med existerande företag, organisationer eller företag i en uppstartsfas för att utveckla en affärsutvecklingsplan. Grupperna kommer att arbeta relativt självständigt men i dialog med representanter från sin fallorganisation. Studenterna får regelbunden handledning från lärare och potentiellt även från externa experter vid workshops, seminarier eller gästföreläsningar.

Observera: beroende på vilken typ av verkligt fall som väljs för momentet kan en del mindre omfattande introducerande eller förberedande aktiviteter krävas under ett eller flera av de tidigare momenten under kursen. Om så är fallet kommer tid att sättas av inom dessa moment för sådana aktiviteter.
 
Examination
Examinationen består av en affärutvecklingsplan som gruppuppgift, en muntlig presentation av planen, en skriftlig individuell uppgift samt aktivt deltagande i och bidrag till modulens seminarier samt handledning och möten i arbetet med utvecklingsplanen. Varje delexamination ska vara godkänd för att erhålla betyget godkänt på modulen. Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska. Se även examination för hela kursen nedan.

Denna kurs är en del av ett program

Den här kursen innehåller tillfällen som är en del av ett program på Umeå universitet. Du kan bara söka kursen om du går programmet. Information om ansökningstider och vad som gäller för dig får du från din institution.

Läs om att välja kurs inom program

Anmäl dig

  • HT2025

    • Strategic Business Development

      HT2025 / Umeå / Engelska / På plats

      Visa mer Visa mindre


      Startar

      1 september 2025

      Slutar

      18 januari 2026

      Omfattning

      30 hp

      Undervisning

      På plats

      Studietakt

      100%

      Undervisningstid

      Dagtid

      Studieort

      Umeå

      Undervisningsspråk

      Engelska

      Anmälningskod

      UMU-24814


      Behörighet 90 hp varav 60 hp företagsekonomi. Gymnasium: Engelska B/6.
      Urval

      Högskolepoäng avklarade per sista anmälningsdag (för utbildning på grundnivå 1-165 hp, för avancerad nivå 30-285 hp)

      Studieavgift

      Gäller endast medborgare utanför EU, ESS och Schweiz. Anmälningsavgift: 900 kr. Studieavgift, första inbetalningen: 48 300 kr. Total studieavgift: 48 300 kr. Anmälnings- och studieavgifter

      Anmälan

      Sista anmälningsdag var den 15 april 2025. Du kan inte längre anmäla dig.

       
    • Strategic Business Development

      HT2025 / Umeå / Engelska / På plats

      Visa mer Visa mindre


      Startar

      1 september 2025

      Slutar

      18 januari 2026

      Omfattning

      30 hp

      Undervisning

      På plats

      Studietakt

      100%

      Undervisningstid

      Dagtid

      Studieort

      Umeå

      Undervisningsspråk

      Engelska

      Anmälningskod

      UMU-24815


      Behörighet 90 hp varav 60 hp företagsekonomi. Gymnasium: Engelska B/6.
      Urval

      Platsgaranti Master's Programme in Business Development and Internationalisation SAAIM

      Studieavgift

      Gäller endast medborgare utanför EU, ESS och Schweiz. Anmälningsavgift: 900 kr. Studieavgift, första inbetalningen: 48 300 kr. Total studieavgift: 48 300 kr. Anmälnings- och studieavgifter

      Anmälan

      Sista anmälningsdag var den 15 april 2025. Du kan inte längre anmäla dig.

       

Så anmäler du dig

Anmäl dig via antagning.se 
Du anmäler dig till våra program och kurser på antagning.se. Där kan du sedan följa din anmälan och kontrollera att dina meriter registrerats. Det är även där du loggar in för att svara på ditt antagningsbesked. 
 
Sen anmälan 
Efter sista anmälningsdag stänger anmälan till alla utbildningar. De kurser och program som har platser kvar kan vara öppna för sen anmälan. Dessa utbildningar är då märkta ”Öppen för sen anmälan” på antagning.se. 
  
Mer om anmälan och antagning

Lär känna Umeå universitet

Här finns utbildningar av hög kvalitet och forskning inom alla vetenskapsområden och det konstnärliga området. Gemensamt för alla våra utbildningar är hög kompetens bland lärarna och ett tätt samspel mellan forskning, utbildning, samverkan och innovation.

Frågor om utbildningen?

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR).

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR).

Nytt meddelande

Annat bra att veta

En glad student som har valt sina kurser för terminen.

Bygg din egen utbildning

Med fristående kurser kan du designa din egen unika utbildning.

En grupp studenter står i en verkstad omgiven av verktyg och studentarbeten.

Skillnad mellan gymnasiet och universitetet

Du har större frihet och ansvar om när, var och hur du vill studera.

Umeå Universitet, Naturvetarhuset. Studenter pluggar.

Så anmäler du dig

Har du hittat en eller flera utbildningar som du gillar och har behörighet till – sök!