Strategic Entrepreneurship, Networks and Internationalisation 15 hp
Om kursen
Kursen är avsedd för studenter som vill bli entreprenörer, chefer eller projektledare med inriktning mot (internationell) affärsutveckling. Kurser ger fördjupad teoretisk och praktisk kunskap om strategi, innovation, entreprenörskap, nätverkande och affärstillväxt, och samtidigt integreras internationaliserings- och hållbarhetsaspekter systematiskt. Syftet är att utveckla kunskap och förmågor för att agera på affärsmöjligheter och samhälleliga möjligheter, behov och utmaningar för att utveckla framgångsrika verksamheter och innovationer i en global och föränderlig affärsmiljö. Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska.
Kursövergripande förväntat studieresultat:
- muntligt och skriftligt kunna kommunicera för kursen centrala begrepp på engelska
Kursen består av fyra moduler som vidare kommer att beskrivas nedan:
- Modul 1. Strategiskt perspektiv, 7,5 hp
- Modul 2. Leda nätverk och internationalisering, 7,5 hp
Modul 1. Strategiska perspektiv, 7,5 hp
Modulen belyser nyckelfrågor för organisationer i en globaliserad värld. Studenterna kommer att tillägna sig en interdisciplinär förståelse för den miljö där företag bedriver sin verksamhet och hur denna kontext påverkas av olika händelser och processer. Alternativa teoretiska perspektiv på strategi presenteras för att ge en allsidig plattform för kommande moment. Studenterna tränas i strategiskt tänkande både utifrån interna och externa perspektiv. Modulen integrerar teoretiska insikter med praktiska tillämpningar i en lärandemiljö som kännetecknas av aktivt deltagande, både individuellt och i grupp. Under modulen tränas studenterna i att göra strategiska analyser, identifiera handlingsalternativ, och rekommendera lämpliga lösningar som är grundade i litteraturen såväl som genomförbara. Under modulen blir studenterna också introducerade till metoder för arbete i internationella team och ett akademiskt förhållningssätt, t.ex. referensteknik eller hur man undviker plagiat och fusk.
Förväntade studieresultat
Efter genomgången modul skall den studerande kunna:
- beskriva och analysera fundamenten i strategi och strategiska perspektiv.
- föreslå lösningar för att hantera interna och externa strategiska utmaningar och svårigheter.
- föreslå lämpliga strategier för att hantera viktiga dilemman vad gäller, till exempel, innovationer, produkter, processer, organisationen, marknadsföring och affärsmodeller.
- kritiskt reflektera över konsekvenserna av strategiska val och bedöma behov av att se över och utveckla organisatoriska förmågor och organisationens kunskapsbas.
- förstå och kunna tillämpa ett akademiskt förhållningssätt för att undvika plagiat i akademiska arbeten.
Undervisningens uppläggning
Utöver föreläsningar och gästföreläsningar stöds lärandet genom case och fallseminarier. Modulen består till stor del av självstudier av anvisade bokkapitel, artiklar, handouts och fallstudiematerial. Modulen innehåller även en betydande del grupparbete. De fallrelaterade grupparbetena kommer att genomföras i grupper med såväl muntlig som skriftlig presentation. Under modulen blir studenterna introducerade till ett akademiskt förhållningssätt, till exempel hur plagiat och fusk undviks samt referenshantering.
Examination
Examinationen utgörs av case-rapporter, en skriftlig individuell salstentamen och en individuell datorbaserad examination om plagiat och referenshantering. Case-rapporterna utförs i grupp och den skriftliga tentamen är individuell. Närvaro vid case-seminarierna är obligatorisk och är därmed ett krav för att bli godkänd på modulen. Godkänt betyg krävs för varje examination. Modulen ges och examineras i sin helhet på engelska. Se även examination för hela kursen nedan.
Modul 2. Leda nätverk och internationalisering, 7,5 hp
I den internationella affärsmiljön möter organisationer konkurrens från både etablerade aktörer och nya aktörer vilket innebär att chefer och ledare måste utforma strategier för att samarbeta såväl som att konkurrera. Denna modul fokuserar på hur företag kan utveckla affärsmässiga förmågor kopplade till internationalisering, olika typer av affärsrelationer samt nätverkande. Detta omfattar att bygga, underhålla och stödja företag med olika former av internationaliseringsverksamhet, joint ventures, allianser och nätverk, i en komplex omvärld. Studenterna kommer att analysera och utveckla strategier för internationalisering och nätverksrelationer genom fallstudier.
Förväntade studieresultat
Efter genomgången modul skall den studerande kunna:
- förklara relationen mellan entreprenörskap, nätverkande, internationalisering och affärsutveckling.
- analysera och tolka dynamiska strukturer och processer för internationell affärsutveckling.
- utvärdera företags strategier för internationell verksamhet och nätverkande.
- utveckla handlingsplaner och rekommendationer i syfte att stödja affärsutvecklande aktiviteter.
- identifiera strategiska och etiska aspekter på nätverkande och internationaliseringsprocesser.
Undervisningens uppläggning
Genom föreläsningar, seminarier och inläsning av litteraturen utvecklar studenterna en konceptuell förståelse för fältet. Förmågan att analysera verkliga affärsproblem och att integrera olika modeller och perspektiv för att lösa dessa utvecklas genom olika lärandemetoder såsom fallstudier och verksamhetsgranskningar. Granskningen av verksamheter hjälper studenterna att integrera konceptuell förståelse med strukturer och processer hos verkliga företag.
Examination
Examinationen består av seminarier, en skriftlig gruppuppgift, samt en individuell skriftlig salstentamen. Godkänt krävs för varje examination. Modulen ges och examineras i sin helhet på engelska. Se även examination för hela kursen nedan.